Nybörjar-Linda
06-04-2008, 10:11
Kan man plantera en rhododendron (ca 50 cm hög nu) i kruka och i så fall låta den övervintra ute (zon 2-3)? Hur ska den i så fall skötas?
Jan Lindgren
06-04-2008, 11:18
Hej!
Det går men det beror på vilken sort det är. Vattnas och sköts som vanligt.
MVH
Jan Lindgren
Nybörjar-Linda
06-04-2008, 12:03
Det är en Rhododendron dauricum och den blir väl runt 1 meter?
Krolliljan
06-04-2008, 12:04
Jag har en i kruka. Köpte den förra året , satte den i en stor kruka med rhododendronjord.Den blev dubbelt så stor under sommaren.
Jag har satt krukan utmed huset på baksidan i vinter men jag bor i zon 1 och det har ju inte varit mycket till vinter här.
Var har du din nu?
Hej
Jag tycker om du vill att den här växten ska fortsätter i kruka du ska göra om plantering med att klippa långa rötter trasiga, det är viktigt att korta rötterna.
Lycka till, H: Bassam
Nybörjar-Linda
06-04-2008, 17:54
Tack för era svar! Krolliljan, vad läcker din rhododendron ser ut i krukan! Det får definitivt bli kruka för min med. Den är dagens impulsköp från plantskolan när jag var där och "bara skulle titta". Trots att jag inte är någon rhododendron-person och sagt att jag inte skulle ha någon i vår trädgård så kunde jag inte motstå den här skönheten som stod där full med halvt utslagna rosa knoppar... Den blir hursomhelst perfekt i en kruka på altanen. Bassam, menar du att jag ska plantera om och korta in rötterna efter några år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.