Full version: Musöron
svennis
6 April. Fotfarande inga musöron på björken, så jag fortsätter att stanna inne fast solen vill titta fram.
sleeping.gif

Björk
DSC04344.jpg

knopp

DSC04334.jpg

Pendulina

DSC04351.jpg

AnnammA
Fast på vissa ställen, har jag sett lite grönt på björken, så jag har börjat att klippa en del rosor nu. Det tar lite tid, och jag passar på att försöka ta sticklingar på en del också samtidigt, för det går väl?
svennis
Visst går det! Men du måste ha jäkligt bra förhålllande.
Ute så behövs riktig värme, ca. 20 grader, inte varje år.
Det är vad jag vet o tror.
Man måste ju försöka för attt kunna lyckas. flirting.gif
Kajsa
Jag har klippt eller putsat de flesta rosor nu, vi säger det är vår nu. Har haft en ledig vecka och ville ta vara på tiden, musöronen på björkarna lär vänta ett tag till.
puskas5
Måste man verkligen bry sig om musöronen. Mina rosor har vuxit mer i vår än något annat år. Några har nästan decimeterlånga kraftiga skott. Jag har tänkt skära in dem kraftigt men hur går det då för rosorna? Orkar de skjuta en andra omgång skott?
Kajsa
Det beror på vilken zon man bor i och lite vilka rosor man klipper, är man riktigt rädd om sina rabattrosor, eller Austinrosor väntar man lite till. Jag hoppas det bara blir någon minusgrad på nätterna ibland men inte mer, då är det ingen fara. Vi diskuterade detta förra året på Rosforum och dom flesta klippte rosorna innan björkarna fick sina första blad. Jag har så många rosor att jag måste dela upp allt lite, börjar alltid med zon 5 - 6 rosorna som är tuffa, som rugosa, pimpineller, kanada rosor mm. Klätterrosorna däremot klipper jag sist, dom är jag extra rädd om, dom blir ömtåliga för sin längd.
I vinter har det inte frusit så mycket, lite här och där, en del skott frös efter Påsk.

Låt dina rosor vara i år, klipp inget om dom har långa skott, det är inget måste. Roligt att dom är lite högre från våren, rabattrosor måste inte klippas hårt. Jag klipper bara det som är fruset eller sjukt.
Alexander-VG-zon3
ja ni vet vad jag säger !!

jag har klippt nu i två år alla rosorna i jan-feb i zon 1-2 och efter att jag klippt kom kyla och ingen frös ner . att vänta tills björken slår ut ja då är rosorna redan klara med sitt . sedan visst roser kan frysa ner om det blir väldigt kallt och man bor i en kallare zon men det är ändå värme och sol som gjort att den frös ner .

det är inte att vi beskär som gör att dom fryser ner ,, utan att dom har börjat att växa

det är solen och värmen som är felet inte att beskära .

vill ni att eran rosor inte ska frysa ner JA skydda dom mot solen ,, ''skugga'' dom . beskära har inget att göra med att dom fryser ner . det är värme och sol . visst beskärning stimulerar tillväxt men det måste till värme,sol,vatten,näring för att denna tillväxt ska ske . hade man beskärt i den kallaste delen av året hade dom inte börjat växa eller fryst ner sen .

har själ testat med att beskära då det var kallt och i jan-feb . inget hänt

plus plantskolor som säljer sina rosor beskär dom mycket mycket tidigare än vad man efter läran ska göra .
renate
Nu börjar det väl snart blir dags att beskära rosor.Det tar ca en vecka tills alla rosor är klppt,en del putsar jag bara lite.Såg att Stanwell Perpetuall ser inte alls risig ut i år,den ska jag later var.Inte många eller nästan inga alls några frostskador på rosorna i år.Det blir inte mycket att klippa.När det är lite varmare måste jag plantera ut alla sticklingar som står i växthuser och har gröna blad.
Sommartorparn
I Skåne tycker jag det är för sent att vänta på musöron, för då har rosen redan lagt så mycket kraft på att slå ut alla sina blad. Jag klippte mina i påskas i snöstorm. Kanske inte idealiskt med tanke att det blev så kallt då, men är det någon gren som frusit in så får jag väl knipsa bort den i sommar.....
svennis
Jag väntar ett tag till. Det kommer snart en knäpp till, den kan ta hårt.
Det är inte så lätt att klippa när det har frusit!
Hur mycket skall man då ta bort. Inget roligt jobb. sad.gif
Dag
Jeg har begynt å beskjære i sone 4-5. Jeg venter ikke på musøron. Det er nesten ikke tjele i jorden lenger.
Hvis du tror at det kan bli kaldere enn minus 10 i flere dager på rad, bør du vente med de mest sarte som stilkroser og rabattroser. Men nå er det dags for alle å gå i gang med de hardføre engangsblomstrende, spinosissiamer, rugosaer, albaer og mange historiske.
For noen dager siden var det minus 20 her hos meg, men den tid er forbi.
Sett i gang med god samvittighet! Det er ingen grunn til å vente.
Dag
renate
JAg väntar tills det är lite varmare,jag tycker det är roligt och klipper rosorna när det är behagligt ute.Inte som idag iskall vind,då var det skönt att sitter i växthuset en stund.
Alexander-VG-zon3
men herre gud läs vad jag skriver !!

det är solen och värmen som gör att den bildar skott och sedan fryser ner ,, inte att man beskär . skugga den !! skugga å åter skugga den !! så fryser den inte ner .
Stiffe
Flaxss & Dag, jag tror att ni har rätt, MEN jag håller med Renate. Trädgårdspyssel är för mig en trevlig sommarsyssla, och som sådan kräver den varmt och soligt väder. cool.gif Måste man vara ute i ur och skur höst, vinter och vårvinter då är det inte en trivsam avkoppling, då är det tvång, och sådant är alltid obehagligt. Å Svennis, otroligt sympatiskt att någon har ro nog att ligga inne och dra sig i väntan på bättre väder. Vi skulle alla må bättre av det, istället för att bekymra sig om vad grannarna ska tänka. Jag avvaktar bättre helgväder. Har en del liljelökar att plantera. yes.gif /S
AnnammA
Apropå det här med beskärning skriver Ingela&Ingvar från "Raskarums plantskola"(vid S:t Olof i Skåne) i sin senaste sortimentlista:(citat:)"Tidpunkt: Det gamla talesättet om när björken har musöron eller när Forsytian börjar blomma, vilket i tid innebär ganska sen vår, tycker vi stämmer rätt bra. Det är först då man kan få en någorlunda god uppfattning om vilka grenar som är döda eller skadade, och risken för sträng kyla är liten. Beskärning på annan tidpunkt behöver inte betyda katastrof, men om man har möjlighet att välja är denna tid mest optimal."

Och Fosytian är i blom, här iallafall: zon 1-2, och jag håller på, och gör som Kajsa skrivit, putsar mest bort bortfruset(tack vare kylan i påskas), torrt och skadat. Som det ser ut nu, verkar de flesta rosorna ha överlevt, och det känns bra. (Det är värre med en av träpionerna, där knopparna hade kommit rätt tidigt till köldknäppen, och jag täckte inte med något...Men vi får se, hur det blir senare i vår...)
Jag har några kvar att klippa i dag eller i helgen, och lämnar de fristående stamrosorna till sist, eftersom de är nog känsligast.
Anders zon 1
Om man klippt rosorna rejält brukar bara några få ögon där nya skott kan växa fram finnas kvar per gren. Om det blir rejäl frost efter det att man klippt och nya skott vuxit fram finns därför inte särskilt mycket reserver kvar och om skotten fryser kan rosen i värsta fall dö. På en oklippt ros är det normalt bara de översta ögonen som bildar skott till att börja med. De ögon som slitter längre ner förblir vanligtvis vilande och tål därför kyla mycket bättre och kan fungera som reserver om de övre skotter skulle frysa. Men i alla fall i zon 1-2 behöver man nog inte vänta tills björkarna har musörön för att risken för frostskador ska vara väldigt liten. Det behöver bli rätt många minusgrader innan skotten skadas allvarligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Stiffe @ 10-04-2008, 21:07) *
Flaxss & Dag, jag tror att ni har rätt, MEN jag håller med Renate. Trädgårdspyssel är för mig en trevlig sommarsyssla, och som sådan kräver den varmt och soligt väder. cool.gif Måste man vara ute i ur och skur höst, vinter och vårvinter då är det inte en trivsam avkoppling, då är det tvång, och sådant är alltid obehagligt. Å Svennis, otroligt sympatiskt att någon har ro nog att ligga inne och dra sig i väntan på bättre väder. Vi skulle alla må bättre av det, istället för att bekymra sig om vad grannarna ska tänka. Jag avvaktar bättre helgväder. Har en del liljelökar att plantera. yes.gif /S

jag klipper INTE i ösregn och frost . utan en solig dag när det är runt +5c +15c ,, när den dagen infaller kan bli mellan jan och april . är det vinter in i april ja då klipper jag INTE i jan-feb . jag klipper efter klimat inte efter sega björkar . plus man kan inte lita på björken heller eller forsythia då båda har hos mig haft blad även då det blivit frost i maj neråt -5c -10c . bättre att skugga sin ros .

CITAT (Anders zon 1 @ 11-04-2008, 16:42) *
Om man klippt rosorna rejält brukar bara några få ögon där nya skott kan växa fram finnas kvar per gren. Om det blir rejäl frost efter det att man klippt och nya skott vuxit fram finns därför inte särskilt mycket reserver kvar och om skotten fryser kan rosen i värsta fall dö. På en oklippt ros är det normalt bara de översta ögonen som bildar skott till att börja med. De ögon som slitter längre ner förblir vanligtvis vilande och tål därför kyla mycket bättre och kan fungera som reserver om de övre skotter skulle frysa. Men i alla fall i zon 1-2 behöver man nog inte vänta tills björkarna har musörön för att risken för frostskador ska vara väldigt liten. Det behöver bli rätt många minusgrader innan skotten skadas allvarligt.

därför skugga så att inga nya skott kommer fram . enkelt . det är värme och sol som gör att den bildar nya knoppar . men som du säger det behövs komma neråt -15c -20c innan den fryser ner hårt . beskär man och sedan skuggar den så fryser den inte ner .
renate
Klippning av rosor har ingenting att göra med i vilken zon man bor,de ska klippas på våren och inte mitt i vintern,punkt slut.
Alexander-VG-zon3
jo jag tycker det har med klimat/zonen att göra till en stor del . då man i skåne kan klippa sina rosor i jan-april medans man i norrland nog får vänta ett bra tag . liksom ska man i norra sverige gå ut en solig dag och gräva fram rosen och klippa den bara för det är april och vår !!????

växter följer inte almanackan utan klimatet

snälla ni läs vad jag skriver jag klipper inte mitt i vintern ,, men då det är soligt och fint väder mellan jan till april . och rosen fryser inte ner plus man ska skugga den . det är sol och värme som gör att den bildar knoppar som sedan fryser vid -15c -25c det är faktiskt grunderna till att odla rosor . tråkigt att upprepa sig . plus bara för att man klipper när björken har musöron menas inte att frostrisken är förbi så då kvittar det när ni klipper då det faktiskt även i kan bli frost in i maj som denna förra sommaren hade jag nära noll i maj ,, våra skogsträd tar efter ljuset .

Digger
Vitsen med att vänta med klippningen tills musöronen syns på björkarna är tydligen för att man vill att knopparna på rosorna ska ha blivit så pass stabila så man inte bryter bort en massa när man är där och rotar för tidigt. Vill minnas att jag hörde det på Odla med p1 på radion, där rekommenderade dom att man ska vänta på musöronen trots den milda vintern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Digger @ 13-04-2008, 13:32) *
Vitsen med att vänta med klippningen tills musöronen syns på björkarna är tydligen för att man vill att knopparna på rosorna ska ha blivit så pass stabila så man inte bryter bort en massa när man är där och rotar för tidigt. Vill minnas att jag hörde det på Odla med p1 på radion, där rekommenderade dom att man ska vänta på musöronen trots den milda vintern.

å andra sidan så är det mindre risk att bryta nåt om man klipper tidigt . plus knopparna är rätt så håll fasta .
AnnammA
Ja, nu är iallafall det flesta rosorna både klippta och gödslade för mig. Det är bara några krukrosor(=krukväxtrosor) kvar i drivhuset att kruka och då klippa lite på och en stamros i kruka att putsa och gödsla.
Sedan har jag en mossros("Alfred Dalmas") som jag köpt på rea(förra säsongens) som jag skall hitta en plats åt, och en "Dorothy Perkins Superior", som är en lotterivinst, och skall få en plats uppgräven till sig.(Platsen är utsedd, men jag får nog tillföra lite bättre jord där.)
Dessutom har jag en del beställningar liggandes på en plantskola, bla på "Baron Girod de l'Ain" och "Trier", och sedan råkar man kanske hitta någon mer under tidens gång!
Iallafall, verkar det vara så att de flesta av trädgårdens planterade rosor har överlevt vintern - där är väl någon, som var dålig redan i somras, som inte bättrat sig sedan dess, men finns det liv, så finns det hopp, eller?
Och jag är stolt över de gamla som överlevt sedan 90-talet - vilken tjock ved de får!(Måste skicka bild...Ska först ladda in...)
Och det här med hur och när man ska klippa sina rosor, det kommer nog tvistas om i evigheter, eller hur hr Flaxxs? tongue.gif Man får hitta det sätt man själv tror på och som fungerar med de rosor man har i sin trädgård...
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 14-04-2008, 07:44) *
Och det här med hur och när man ska klippa sina rosor, det kommer nog tvistas om i evigheter, eller hur hr Flaxxs? tongue.gif Man får hitta det sätt man själv tror på och som fungerar med de rosor man har i sin trädgård...

fast det är väl bra med olika erfarenheter så får alla andra bestämma sig vad dom vill gör ,, och egentligen så funkar det ju hur man än gör . och våra rosor trivs ju wub.gif

jag beskär ju inte tidigt på så viss utan jag beskär när det blir varmt och skönt . och det kan ju hända mellan jan till april .

du !! mina miniatyr rosor som jag skulle grävt upp är kvar i rabatten hoppas dom har överlevt en vinter till . dom kommer aldrig bli nåt om jag inte sätter dom i krukor .

jag vill se bild !!
AnnammA
[quote name='flaxss' date='14-04-2008, 09:25' post='818464']

du !! mina miniatyr rosor som jag skulle grävt upp är kvar i rabatten hoppas dom har överlevt en vinter till . dom kommer aldrig bli nåt om jag inte sätter dom i krukor .

Alltså, en del av mina miniatyrrosor(krukväxtrosor)har jag övervintrat nedgrävna i växthuset, och en del har jag bara grävt ner på lämplig plats i rabatterna. En del i rabatterna ser ut som om de har överlevt -kan ju göra det här de varma zonerna -och det är lite att jag tröttnat på dem kombinerat med lathet att de inte fått övervintra i växthuset de med.

Jag var och fotade de tjocka stammarna på "Mme Alfred Carriére", planterad 94. Jag har skurit bort en äldre stam i år, som började se svart och skruttig ut, och förväntar mig skott nerifrån, senare i sommar...

Alfstam.JPG

Alfstam2.JPG

Min "Ghislaine de Féligonde"(planterad -95) bär också respekt med sig, tjockleksmässigt på de nedre stamgrenarna... Och där var det bara ngt år sedan jag var rätt så stygg, och föryngringsbeskar rätt så mycket, så i år var jag snäll. Hon är på väg upp mot himlen...

Ghstam.JPG

GHstam2.JPG

Slutligen, en "Alchymist", planterad -05, på väg rätt upp i himlen...Det ska bli intressant och se hur detta kan bli till sommaren...

Alchymist.JPG

buffy
När man klipper växter tillfogar man dem ju sårskador som de måste lägga kraft på att läka. Om man klipper dem medan de kämpar för att överleva vårvinterns hastiga väderomslag och snabba temperaturväxlingar kan stressen blir för stor för dem. Men rosor är ju mkt olika robusta beroende på sort, hur pass väletablerat rotsystem de har, växtplatsens mikroklimat osv.

Många av mina rosor här i zon 1 frös tillbaka rejält nu i påskas, de hann ju inte avmogna i höstas och hade allihop börjat grönska när kylan kom =(
AnnammA
CITAT (buffy @ 14-04-2008, 11:47) *
När man klipper växter tillfogar man dem ju sårskador som de måste lägga kraft på att läka. Om man klipper dem medan de kämpar för att överleva vårvinterns hastiga väderomslag och snabba temperaturväxlingar kan stressen blir för stor för dem. Men rosor är ju mkt olika robusta beroende på sort, hur pass väletablerat rotsystem de har, växtplatsens mikroklimat osv.

Många av mina rosor här i zon 1 frös tillbaka rejält nu i påskas, de hann ju inte avmogna i höstas och hade allihop börjat grönska när kylan kom =(

Jo, i zon 1-2, frös också i topparna i påskas, så jag är glad att jag väntat tills nu med klippningen. Och att jag täckte de friväxande stamrosorna, och lät de vara påklädda fram till nu.
Kajsa
Vilka kraftiga rosor Anna, Skåne stuk på alla. Planterade en rotäkta Mme A. Carriere i höstas från svennis skyddat vid uteplatsen, men jag tvivlar på att den kommer få den stammen någonsin, men den är full av små skott nu efter en snäll vinter.
Hur man nu än klipper, sent eller lite för tidigt är det ingen fara att någon ros dör. Har kvar vinterväven på Trier och en del andra ett tag till men snart kommer det väl lite vårvärme. Jag tycker också att man kan testa lite olika tider att klippa rosor, det är först när man testar själv som man vet. Att bara klippa efter måttet " musörontid " är lite väl trubbigt, många tuffa rosgrupper klara mycket väl av att klippas tidigare.
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 14-04-2008, 14:19) *
Vilka kraftiga rosor Anna, Skåne stuk på alla. Planterade en rotäkta Mme A. Carriere i höstas från svennis skyddat vid uteplatsen, men jag tvivlar på att den kommer få den stammen någonsin, men den är full av små skott nu efter en snäll vinter.
Hur man nu än klipper, sent eller lite för tidigt är det ingen fara att någon ros dör. Har kvar vinterväven på Trier och en del andra ett tag till men snart kommer det väl lite vårvärme. Jag tycker också att man kan testa lite olika tider att klippa rosor, det är först när man testar själv som man vet. Att bara klippa efter måttet " musörontid " är lite väl trubbigt, många tuffa rosgrupper klara mycket väl av att klippas tidigare.

Från början hade vi två plantor av "Mme Alfred Carriére", men den ena levde bara ett par år. Dålig planta, dåligt läge(var planterad andra sidan rosenbågen)otur?
Nu är det en "Long John Silver" planterad på andra sidan, och jag tänkte gräva ur och förbereda för en sticklingsförökad "Dorothy Perkins Superior" att sätta intill.(Eller iallafallen bit ifrån, att också klättra längs bågen.
Svennis är verkar bra på att sticklingsföröka sina rosor, och han vill tydligen ha besök i trädgården i maj... Lycka till med din madame, som sägs vara döpt efter modern till rosförädlaren.
Bee
Ja då har jag också varit ute och naggat lite på dom rosor som var nya förra året. Det var extra glädjande att de två kanadensarna trivdes med påskkylan! Dom ser bättre ut är förut. Hoppas dom växer till sig rejält i år. De andra ser ut som jag förväntat mig.

Det här med musöronen har man hört i alla år men Forsythiablomningen var nytt för mig. Den brukar blomma i mars/april och björken kommer som tidigast en månad senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon