Christer i Falköping
Denna vintern har varit så fuktig att en mullvad lyckats etablera revir i min sandjordsträdgård. Vanligtvis rasar de ju rätt fort i sandig jord, men denna vinterna har de hållit bra. Eftersom den inte äter mina växter så bryr jag mig inte så mycket egentligen, har man tre stora hundar som ändå gräver upp maskrosrötter ur gräsmattan blir några extra jordhögar inget störande moment. Lättare att få upp ogräset har det också blivit, bara till att ta ett lätt tag om det och dra rätt upp. Men det kommer att bli väl väldränerat när sommartorkan kommer, så jag trampar ned gångarna där jag kommer åt. Dessutom blir det ju spännande att se vart den flyttat alla vårlökarna i trädgården, en del av dem har jag redan hittat i några av högarna som den slängt upp på gräsmattan. Dessutom gillar ju inte sork och mullvad varandra och det är ju positivt, för då håller sig ju sorken borta och alla problem den medför.
Christer.
Wilmer
Har du lyckats få se någon av dem? Eller är de skygga?
Christer i Falköping
Nej, den här mullvaden har jag inte lyckats se. De visar sig inte gärna ovan jord, för då är de väldigt sårbara. Mullvaden är ju i praktiken blind, så den kan inte se fiender som kommer från luften. Däremot känner den ju vibreringar i marken när något kommer gående i närheten.
Christer.
Wilmer
Så då hinner de undan när du kommer med storstöveln och trampar igen gångarna, det var ju bra giggle.gif
Christer i Falköping
ja inte vill jag stampa ihjäl den rackarn. Bara göra livet lite besvärligare för den biggrin.gif
Camilla i Värnamo
Stämmer det att mullvad och sork inte gillar varandra? Isf har jag äntligen fått svar på den frågan jag ställt mig. Hade problem med sork förra året men i år har Mullvad invaderat trädgården och om de inte gillar varandra så är det bra. Bara det inte kommit sork och skrämt iväg mullvadarna nu för jag har inte sett några högar på ett tag, bara hål. Ja och flyttar lökar det gör de...
Ophelia
Gud vad gulligt med mullvad wub.gif

En fördel med dem är väl att de inte gillar växter så särdeles utan föredrar att snaska på kryp och annat levande. Undrar hur det är med aptiten gällande mördarsniglar?
Christer i Falköping
Har inga mördarsniglar än, så det kan jag inte svara på. Men man kan ju alltid hoppas att de har överseende med sniglarnas slem och slukar dem med god aptit.
Christer.
Myosotis
Jag har både mullvad och sork. Samtliga är till salu.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 07-04-2008, 17:37) *
Jag har både mullvad och sork. Samtliga är till salu.

rotfl.gif giggle.gif
MariaS
CITAT (Camilla i Värnamo @ 07-04-2008, 07:17) *
Stämmer det att mullvad och sork inte gillar varandra? Isf har jag äntligen fått svar på den frågan jag ställt mig. Hade problem med sork förra året men i år har Mullvad invaderat trädgården och om de inte gillar varandra så är det bra. Bara det inte kommit sork och skrämt iväg mullvadarna nu för jag har inte sett några högar på ett tag, bara hål. Ja och flyttar lökar det gör de...

Tyvärr är det så att sorkarna gör BÅDE hål och högar, så tyvärr kan det ha varit sork hela tiden om du nu har hål igen. Kalla vintrar skottar de upp jord ur gångarna, för att då gräver de på djupet. Mullvaden håller sig ungefär på samma djup hela tiden och ligger dessutom i dvala över vintern, så mullvaden brukar inte vara så aktiv när det är kallt. Sorken brur sig dessvärre inte. De bara fortsätter att tugga i sig vad som kommer i deras väg.
Camilla i Värnamo
Mullvad gör också både hål och högar, och det är skillnad på sorkarnas och mullvadarnas högar. Ha, jag har studerat noga nu. Lyckades fånga en liten mullvad igår i fälla. Och den hade minsann grävt halva framsidan och under trappan hade den sitt bo (det finns säkert släktingar kvar).

Tog en bild men den vågar jag nog inte lägga in här och folk tycker nog jag är hjärtlös när jag beskriver min glädje över fångsten!
Christer i Falköping
Mullvadar hatar det mesta i släktväg, så de lever ensamma. Men snart flyttar nog någon ny in istället.
Christer.
Camilla i Värnamo
Hellre mullvad än sork iaf och jag har 5 fällor gillrade.
KURT
CITAT (Camilla i Värnamo @ 12-04-2008, 07:32) *
Hellre mullvad än sork iaf och jag har 5 fällor gillrade.

Hur placerar du fällorna, så att sork/mullvad fastnar utan att bara skjuter undan fällan?
Camilla i Värnamo
Jag har gjort på lite olika sätt eftersom det inte lyckats för att de går fram till fällan och putter upp jord precis intill. Det senaste har jag faktiskt putt ner jord runt fällan och då gick den i den, kanske den blev skrämd dit när jag grejade, inte vet jag men den stod nergrävd länge så människolukten hade nog försvunnit.

Glömde säga att jag sätter ner den i gången vilket är ett meck ibland när inte gångarna är så breda.
zaaritha
Vi har många mullvadar här, tyvärr!
I fjol tog katterna in några...
Jag är djurvän o vill ej att några djur ska behöva dö,
men; jag blir ändå ledsen när växter jag månar om, ligger uppgrävda...
Juli S
Vi har 2 katter, den första året efter husköpet de hade mycket att göra. Nu trägården är fri från möss, sork och mullvad.
Christer i Falköping
Min katt var inte alls intresserad av dem, men däremot tog han en hel del skator. De är fortfarande rätt misstänksamma mot min trädgård, trots att katten är borta sedan ett tag.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon