Full version: Tjälskjutande jord?
uno
Jag gräver och gräver. Spettar sten och får valkar i händerna. Undrar hur djupt jag måste gräva till mina växthusgrundstolpar.

Fråga 1 Om marken är sandig, kan hålet då vara grundare än vad som behövs i lerhaltig jord.
Fråga 2 Om jag schacktar ut 20 cm under växthuset, lägger dit frigolitskivor, ovanpå dem ett lager stenmjöl och betongplattor. Kan stolphålen då vara grundare?
Ingrid på Västkusten
Jag lider med Dig!

70 cm borde räcka tycker då jag!

Här grävde vi till vi kom till berget åsså borrade vi fast det i berget men såkan man göra när man ahr klent jorddjup och mycket berg.

Vi schaktade ut åsså lade frigolitskivor sedan lät vi det vara tomt en halvmeter sedan trägolv med springor. Dit hamnar all jord man oavsiktligen spiller......

Hälsar ingrid
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 13-08-2003, 16:48)
Jag lider med Dig!

70 cm borde räcka tycker då jag!

Här grävde vi till vi kom till berget åsså borrade vi fast det i berget men såkan man göra när man ahr klent jorddjup och mycket berg.

Vi schaktade ut åsså lade frigolitskivor sedan lät vi det vara tomt en halvmeter sedan trägolv med springor. Dit hamnar all jord man oavsiktligen spiller......

Hälsar ingrid

Hej Ingrid.

Det blir ett Helios från Classicum. 383 x 453 ca 17m2. Tusan vad jag har vacklat mellan olika växthus. Jonslund växthus tycker jag är för smala.
Du har tidigare nämnt trägolv. Fungerar det? rek. Du det framför betongstenar/plattor. I morgon lämnar jag in bygglovshandlingar. Det är nog ända sättet att stå fast vid mitt husval.

Tack för Ditt deltagande
Ella
I ditt läge hade jag köpt mig en jordborr för då behöver man inte gräva så brett utan bara borra upp ett hål som är lika stort eller lite större än själva plinten. Gjutit plintar har jag inte gjort men jag har borrat med jordborr.

De säljs under namnet skurupsborren även via postorder och han har en hemsida.

Lycka till!
Eld
Om du lägger isolering, en kvadratmeter XPS, under varje stolpe så behöver du bara gräva ett par-tre decimeter djupt. Hur tjock isoleringen ska vara beror på var i landet du bor. Kanske 5cm i söder och 15 cm i norr. Se exempel här: http://www.isover.se/gor_det_sjalv/me_isol..._uteplats.shtml
Louise i Göteborg
Som svar på fråga 1: ja sandig jord är mindre tjälskjutande än lerig dito.
uno
CITAT (Ella @ 13-08-2003, 21:53)
I ditt läge hade jag köpt mig en jordborr för då behöver man inte gräva så brett utan bara borra upp ett hål som är lika stort eller lite större än själva plinten. Gjutit plintar har jag inte gjort men jag har borrat med jordborr.

De säljs under namnet skurupsborren även via postorder och han har en hemsida.

Lycka till!

Min mark består av sand, massor av småsten samt allt för munga hårt inpackade större stenar i storlek 3-15 kg. Skulle Skurupsboret klara det?
Ingrid på Västkusten
Aldrig!

Det är nyttigt att slita - det känns enormt skönt när det är färdigt sedan ;-))
ju mera svett å jobb ju mera tillfredsställelse! Iofs avrma dagar för slit ;-))
men det är snart klart va?

Ser fram emot bilder - Du ahr väl tagit allteftersom hoppas jag(ivrigt!)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon