Min faster, som "kan precis allt" kommer upp till mamma med en plastbag full med avklippta grenar av nån sorts gammeldags ros (enligt henne räddning från farmors trädgård). Hon har dessutom slitit upp några rosor, som just nu är torra och utan jord. Jag vägrar att ta i det hela, pga en trött kropp och klantighet i all ära men när man aldrig lär sig från sina misstag är det inte klantighet längre. Min mamma får ta i det, men, ska rosorna direkt ner i jorden efter ett vattenbad??
ingrids
06-04-2008, 15:42
De uppryckta borde väl behandlas som barrotade - d.v.s. ner i en hink med vatten innan planteringen. Rossticklingar kan sättas i vatten, men det råder ju himla delade meningar om vatten är bra för rotning eller inte.
Tack

Då meddelar jag detta vidare. Tycker det borde vart lättare att kunna sticklingar istället för att dumpa av stora rosor men men..
Sticklingarna bör sättas i sandblandad jord. Och barrotade plantor brukar sättas i vatten med jord i blandat så at jorden fäster på rötterna.
Jag kommer inte göra några sticklingar av det som kastades, jag har så att säga häcken full. Fast, jag har en otäck känsla av att jag inte kommer låta bli, bara för att testa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.