Full version: Okänd indisk nöt
Koi
Hej, Jag hittade en nöt i södra Goa vintern 2006. Jag har ingen aning om vad det kan vara.
Skulle vilja ha hjälp med dels identifikation av den och hjälp att driva upp nöten.

Jag sågade upp nöten igår och lade nötkärnan i ett glas ljummet vatten, först sjönk den direkt.
Efter några timmar hade fröet flytit upp till ytan, men när jag kollade i vasen i morse hade fröet sjunkit till botten igen.

Detta borde enligt mig tyda på att gro processen satt igång, jag undrar hur jag nu bör så mitt frö och hur jag ska ta hand om den.
Jag har tillgång till ett 64w lysrör men det innebär, 0% riktigt solljus. Eller ett fönster åt ost med 23w lågenergi-lampa.

Här är nöten med sitt skal.
[attachment=16377:IMG_4100.jpg]

Koi
Här är själva fröet/nöten, den ser lite ut som en kikärt, men kikärter ser inte ut så.
själva fröet skramlade innan jag öppnade skalet och tog ut det.

[attachment=16380:IMG_41121.JPG]
Tobb
CITAT (Koi @ 06-04-2008, 15:45) *
...Jag har tillgång till ett 64w lysrör men det innebär, 0% riktigt solljus. Eller ett fönster åt ost med 23w lågenergi-lampa...

Det beror väll mycket på vad lysröret har för färgtemperatur och lite sånt.
Och det beror ju även på vad lågenergilampan har för färgspectrum, och hur reflektorn ser ut till den.

Men hur är din definition på "riktigt solljus"?
Växten struntar ju helt och hållet i varifrån fotonerna kommer, bara den får rätt mängd fotoner och med rätt våglängder.

En foton är ju en foton även om den kommer feån solen eller om den kommer från en lampa av något slag.
Koi
Lysröret är två st Sylvania Flo-Grow, på 30~w styck. Lysrörsarmaturen står dock inte i närheten av något fönster, därför kommer växterna där inte få något solsken alls.

Min 23w LE står som sagt i ett östligt fönster, kallvit lampa med vitskärmreflektor.

Tänkte så fröet ikväll, Ska jag placera den spetsiga sidan uppåt eller nedåt i jorden?
Fuktad påse, i 18-20grader?

Riktigt solljus = producerat av en sol.
Falskt solljus = producerat av en mänsklig källa.
CillaM
Lägg fröet så att den spetsiga delen ligger jämns med jorden och täck, resten tar nöten hand om. Jag tyckte att ditt frö såg ut som en macadamian-nöt, nåt som jag själv sådde förra vintern
Tobb
Och varför skulle växten bry sig varifrån fotonerna har sitt ursprung?
Fotoner som fotoner, de som kommer från lysrör är ju lika äkta som de som kommer från solen. De är ju inte syntetiska bara för att de kommer från ett människotillverkat föremål som ett lysrör. Och bara genuin vara när de kommer från en naturlig sol...
Koi
Det har jag aldrig heller sagt något om Tobb.

Det visade sig vara en Macadamianöt, tack Cilla.
Jag har nu sått nöten med spetsen neråt i en kruka, förhoppningsvis tittar den upp snart.

Hur väl klarar den rumstemperatur under årets olika perioder?

Jag lovar att fortsätta fotografera den om den börjar gro.
CillaM
Jag satte en påse över för att få just det klimat den vill ha när den gror. När de grodde, och det blev 5 som grodde o alla har klarat sig fint, så har de stått soligt och varmt. Inga brännskador. När jag vattnar, 1 gång i veckan när det gäller dom, så får de mycket vatten, o överskottsvattnet häller jag bort. Mina är runt 50 cm höga vid det här laget med vackra blad. Det kan tid innan de gror, bra är om man luckrar jorden lätt med en gaffel då och då.

Men jag är lite tveksam över hur du satte nöten, har för mig att bladgrodden kommer upp genom den spetsiga delen...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon