Stefan P
Hej,

jag har köpt ett "budgetväxthus" på Hornbach – ett Alustar 1 på ca 3 kvm. Vi har tänkt använda det till kruk- och jordlådeodling, så tanken är att vi ska lägga golv av stenplattor över hela ytan. Om vi nu monterar växthuset löst stående på plattorna antar jag att det måste förankras för att inte stiga till väders vid nästa västkuststorm. Är det någon som har ett tips om hur man vindsäkrar ett aluminiumväxthus som inte väger mer än uppskattningsvis 50 kg?

Tacksam för svar!
embees
CITAT (Stefan P @ 06-04-2008, 16:25) *
Hej,

jag har köpt ett "budgetväxthus" på Hornbach – ett Alustar 1 på ca 3 kvm. Vi har tänkt använda det till kruk- och jordlådeodling, så tanken är att vi ska lägga golv av stenplattor över hela ytan. Om vi nu monterar växthuset löst stående på plattorna antar jag att det måste förankras för att inte stiga till väders vid nästa västkuststorm. Är det någon som har ett tips om hur man vindsäkrar ett aluminiumväxthus som inte väger mer än uppskattningsvis 50 kg?

Tacksam för svar!

Ställer du det på plattor så kan du borra rakt ner igenom aluminiumprofilen på insidan, ner i plattorna och skruva fast i dem. För att ytterligare få större vikt, dra en limsträng av montagelim längs undersidan på alu-profilen ner mot plattorna när ni startar hopmonteringen. Då fäster växthuset även mot de plattor som du inte har borrat och fäst ramen i.
KURT
Men tillför några extra plattor verkligen mycket i vikt? Borde man inte slå ned något i marken och fästa i?
Stefan P
Det låter som en bra idé, förutsatt att plattorna håller för att borra i. Varje platta väger uppåt 15 kg, så det bör ge tillräcklig extravikt. Plattornas mått gör att det blir ca en decimeter över utanför växthusets kant, därför tror jag det blir svårt att fästa i jorden.

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon