Full version: Avenbok
poppeye
Hur hårt kan jag beskära en Avenbok?
Den är ca 20 år gamal och stammarna har vuxit med lite varierande tjocklek.
2 m hög och drygt 1 m bred. Jag skulle vilja ta ned den till ca 1,5 och lite smalare. Är det någon fara med det eller ska jag låta den behålla höjden. Jag vill inte ta död på den av okunnighet då låter jag hellre bli.
Råd och förslag mottages med tacksamhet.
Anders Roslagen
Hej, jag gick in på din profil för att se var i landet du bor och ser att du är helt ny på detta forum. Välkommen! Märkligt med 20 års ålder och ändå så lågt. Är det en redan beskuren häck det handlar om?
poppeye
CITAT (Anders Roslagen @ 06-04-2008, 16:56) *
Hej, jag gick in på din profil för att se var i landet du bor och ser att du är helt ny på detta forum. Välkommen! Märkligt med 20 års ålder och ändå så lågt. Är det en redan beskuren häck det handlar om?

Jag planterade häcken 1989 (Täby kyrkby) och har klippt den kontinuerlig, men har kommit fram till att jag vill ha den lite lägre, för att slippa stå på en liten stege, när jag ska klippa den, och pratar med grannarna. norrsidan på häcken har varit lite gles medans södersida har varit jättefin. Jag tänkte att om jag glesar ut den kommer solen åt mer på norrsidan och den kanske bli lite jämnare på bägge sidor, om jag tar in den på bredden.
KURT
Den kommer att klara att tas ned, och man kan också klippa avenbok så att man har en tämligen smal häck.
poppeye
CITAT (KURT @ 07-04-2008, 06:42) *
Den kommer att klara att tas ned, och man kan också klippa avenbok så att man har en tämligen smal häck.

Tack! då ska jag ta fram sekatör och häcksax.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon