Sommartorparn
Min gullranka har problem sedan en tid tillbaka. Någon som vet vad det kan vara? Här ser man fläckarna.[attachment=16386:gullranka_007.jpg]

Denna bild är tagen i motljus så att man ser hålen.[attachment=16387:gullranka_005.jpg]

Och på den här bilden ser man att de små bladen är buckliga i kanterna.
CillaM
Så där ser mina ut efter att en av mina katter, Sascha, har fått för sig att hon ska leka med bladen... Ingen katt som du möjligen kan lägga skulden på?
Sommartorparn
CITAT (CillaM @ 06-04-2008, 17:59) *
Så där ser mina ut efter att en av mina katter, Sascha, har fått för sig att hon ska leka med bladen... Ingen katt som du möjligen kan lägga skulden på?

Ingen katt! no.gif
CillaM
Tror att jag såg en gren av gullrankan bland bladen, den har ju lite 'knottror', ev. blivande rötter, o dessa kan bladen ha kommit åt och då har det blivit hål i dom. Jag, vet, knepig teori men oftast är det den enklaste som är den sanna.
Sommartorparn
CITAT (CillaM @ 06-04-2008, 20:06) *
Tror att jag såg en gren av gullrankan bland bladen, den har ju lite 'knottror', ev. blivande rötter, o dessa kan bladen ha kommit åt och då har det blivit hål i dom. Jag, vet, knepig teori men oftast är det den enklaste som är den sanna.

Tack för dina förslag, men tyvärr, gullrankan fladdrar inte så mycket att luftrötterna skulle kunnat orsaka sådana skador. Skadorna finns dessutom också på grenar som växer helt ensamma under taket, som alltså inte har någon möjlighet att stöta emot någonting alls. g.gif
Orkidétjuven
En lite fråga, när bladen slår ut har de redan hål i sig då och är ngt "krusiga" ?
Min första tanke som slog mig är att bladet, innan det har fullt utvecklats, här har fått ev brännskador av för starkt ljus i perioder och när sedan bladen helt slagits ut har skadan torkats och ett hål har uppstått.
Ser ngra fläckar som är bruna men som inte har hål i sig. har den ngra gulnande kanter eller ngt?

Kan det vara ngt? vilket läge står den i? De är annars motståndskraftiga mot ohyra och annat trist.

I övrigt tycker jag plantan ser ganska fin ut.
Bassam
Hej
Jag tycker att Jag läste att bladen kan få sprickor om de fick mera näring. Lycka till, H: Bassam
Sommartorparn
Orkidétjuven.
Man skulle kunna tro att det är solen. Men liknande skador finns också på rankor som växer långt inne i rummet. Dessutom har växten stått på samma plats i samma fönster i många år innan detta började. Så jag tror ändå inte riktigt det är solen.

Bassam,
Det kan hända att den fått för lite näring. Jag ska plantera om och börja gödselvattna och se om den blir bättre.

Min teori:
Kan det vara något slags kvalster? Jag kastade alla mina amaryllisar p.g.a. fläckar och missbildade blad. men jag har inte hittat någon info på internet om att gullrankor kan drabbas. I så fall finns det något bot?

Orkidétjuven
Hmm. ja du kan ju prova med en omplantering med en bra jord, jämnare vattning osv. se om det hjälper.
Men tror iaf inte det är kvalster eller ngt sådant.
Näringsbrist kanske?
Tovan
Min syster har precis samma problem med hennes rankor. Fast hon har svarta torra fläckar på bladen också. Jag trodde det berodde på drag, eftersom hennes står brevid ballkongen. Men det ser inte ut som du har några fläckar på bladen
Orkidétjuven
för torrt elelr för blött? hur ofta får den vatten?
Sommartorparn
CITAT (Tovan @ 09-04-2008, 11:47) *
Min syster har precis samma problem med hennes rankor. Fast hon har svarta torra fläckar på bladen också. Jag trodde det berodde på drag, eftersom hennes står brevid ballkongen. Men det ser inte ut som du har några fläckar på bladen

Fläckar på bladen har jag. Dom syns på första bilden. Först är dom gråa och insjunkna, sedan blir dom svarta, till sist blir det hål. Mest fläckar på blad i närheten av krukan men också på blad långt in i rummet. När dom vissnar så svartnar hela bladet och då syns fläckarna tydligt eftersom dom är blankare än bladet i övrigt. Har klippt bort en del rankor i hopp om att nytillväxten skulle se bättre ut. Men på nya skott är bladen dessutom missbildade redan när de vecklar ut sig.

Fick din syster någonsin ordning på sin gullranka?

Det tar mig emot att kasta eftersom den slingrar sig genom hela rummet.
Orkidétjuven
Nu blev det genast lite knepigare, nu börjar jag tänka på virus eller svamp. g.gif
Sommartorparn
CITAT (Orkidétjuven @ 10-04-2008, 23:38) *
Nu blev det genast lite knepigare, nu börjar jag tänka på virus eller svamp. g.gif

Jag misstänker dvärgkvalster, men har inte hittat någon info om dom går på just gullranka. Någon som vet? Har bara hört talas om dvärgkvalster i samband med amaryllisar, men det finns tydligen olika sorter.

Som man tydligt ser på den tredje bilden så är den ena rankans stjälk grotesk tjock (ca 3 ggr tjockare än en normal stjälk) och har korkbeläggning. Har tidigare haft några aralior som jag slänge p.g.a. likartade symptom, gråa fläckar, korkbeläggningar och missbildad nytillväxt.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga det är virus attackera din växt på grund att virus bara kan gör nya bladen missbildade .
Obs : virus kan vi inte göra någonting mot dem bara ta bort dem och om du kan bränna växter och kasta ut kruka och jord som växter står på.
MVH
Lycka till, H: Bassam
Sommartorparn
.... eller kanske trips? smile.gif

På undersidan av bladen ser man små svarta glänsande kulor och ett mycket litet avlångt gult djur som springer ganska fort när man petar på det. De svarta kulorna ser man med blotta ögat och dom trillar av ganska lätt när man petar på dom. Det gula djuret ser man bara med lupp. Det är så litet så jag kunde inte se hur många ben det hade. Till formen såg det spolformat ut.
Tovan
CITAT (Sommartorparn @ 10-04-2008, 11:30) *
Fläckar på bladen har jag. Dom syns på första bilden. Först är dom gråa och insjunkna, sedan blir dom svarta, till sist blir det hål. Mest fläckar på blad i närheten av krukan men också på blad långt in i rummet. När dom vissnar så svartnar hela bladet och då syns fläckarna tydligt eftersom dom är blankare än bladet i övrigt. Har klippt bort en del rankor i hopp om att nytillväxten skulle se bättre ut. Men på nya skott är bladen dessutom missbildade redan när de vecklar ut sig.

Fick din syster någonsin ordning på sin gullranka?

Det tar mig emot att kasta eftersom den slingrar sig genom hela rummet.

Jag var där för någon vecka sedan och klippte av dom fula bladen. Nu hade det kommit upp nya fina blad. Men det tar väl ett tag innan man ser hur det går. Men jag såg inge kryp eller liknande i hennes blommor.
Sommartorparn
CITAT (Tovan @ 14-04-2008, 09:51) *
Jag var där för någon vecka sedan och klippte av dom fula bladen. Nu hade det kommit upp nya fina blad. Men det tar väl ett tag innan man ser hur det går. Men jag såg inge kryp eller liknande i hennes blommor.

Kollade du med lupp på undersidan av bladen?

Jag kommer att prova med provadopinnar samtidigt som jag klipper bort de fula rankorna. Är det trips så borde det funka. Är det något annat så kommer det att visa sig.....

Sommartorparn
Jag kan meddela att gullrankan verkar må bra efter behandlingen. De nya blad som har kommit uppvisar inga hål eller missbildningar.
Nedskärning, omplantering och provadopinne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon