Marit O
Ja alltså jag anlägger rabatt på ett ställe där det varit en stor gräsmattao hc det är såååå lerigt. Min hushållskompost m m förslår inte långt. Men i ett hörn av trädgården ligger nersågade trästockar, som är på god väg att multna ner helt och hållet. Den mullen/ndrbrutet trä-blandningen funderade jag på att sprida i mina rabatter. Så läste jag att sånt material lkunde vara kolrikt och "sno" kväve från jorden. Men tror nu man kan tillsätta hönsgödsel då? Jag har hönsgödsel som är lite halmblandad. Hur ska proportionerna i så fall vara? Hur mycket skam an sprida?

MariaS
Jag brukar rekomendera att man tillför den jord som man kan köpa 5 för hundra-varianten. Den innehåller i regel inte så mycke näring, utan mest mull och sand, vilket är det bästa för lerjorden.
Häll då först ut några påsar som du vänder ner i leran. Sen häller du ut några påsar till ovanpå, som du ytplanterar i. Rötterna söker sig sen ner i den lerblandade mullen och trivs förträffligt istället.
Eva 33c
Jag tycker du kan använda de där trädresterna också. Så länge nedbrytningen pågår behövs kväve, men om du lägger det uppepå jorden, som täckning, så kommer det mesta kvävet att tas från luften. Sen kommer maskarna att gräva ner matrialet åt dig efterhand som det bryts ner. Problemet är om du gräver ner matrial som inte är "klart", då konkurerar det med växternas behov. Så har i allafall jag läsrt mig att det hänger ihop.
Säckar med jord som du köper kan du förstås gräva ner. Men det ena utesluter inte det andra. smile.gif
Piccante
Vet inte om näringsförlusten är så stort problem, lerjordar är sällan näringsfattiga i sig så det är nog ingen större fara.
Marit O
Tack för era svar! Det känns lite över ån efter vatten att köpa påsjord när det finns material på plats. Tyvärr var jorden alldeles för blöt för att gräva i under helgen som gick hoppas det torkar upp lite nu.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon