Full version: Lavendel
Anders zon III
Jag ska plantera mina många lavendelplantor på ny plats och undrar om nån har sett att de skadas av torka när de väl är etablerade? De verkar väldigt tåliga tycker jag. Och behöver de verkligen full sol? Går inte vandrande skugga?
Har tänkt plantera dem längs en stig i en visserligen jordig - men torr slänt, tillsammmans med salvia. De tar för mycket plats i trädgårdslandet och fröar av sig också...
Cilla
För att blomma och buska sig vill de ha full sol, men man kan ju öka värmen i klimatet genom att lägga sten i och invid rabatterna.

Lavendel bruykar klara sig alldeles utmärkt vid flyttar. Det är dränering av jorden som är det viktiga, och att de inte flyttas eller klipps ned för sent på säsongen. För att undvika att de svartnar och avlövas i nederkant brukar jag lägga några centimeter sand överst i jordskiktet.
Anders zon III
CITAT (Cilla @ 13-08-2003, 19:19)
För att blomma och buska sig vill de ha full sol, men man kan ju öka värmen i klimatet genom att lägga sten i och invid rabatterna.

Så det är värmen snarare än solen som är viktig?
Jag har ju haft lavendel många år, men inte på olika platser, så min erfarenhet är helt klart begränsad...
Den tilltänkta platsen är superdränerad, trots tjockt jordlager är gräset gult nu... Men har inte haft nåt riktigt regn sedan i JUNI! Även träden börjar gulna...
Ann-Britt
Vi bor på östra Gotland (torrt och soligt) och när inget annat går, så funkar fortfarande lavendel.
Lavendel är en av mina favoriter, blir fina både som solitärer och som en liten lågväxande häck (med blommor ca 50-60 cm hög).
Jag använder dem ibland som skugga för andra, mera ömtåliga växter t ex clematis, som inte gillar full sol på fötterna.
Tror att det kommer att gå bra att flytta dem om de inte är alltför stora.
Hälsningar!
Ann-Britt
Kristina zon 3
Hej

Förra sommaren hade jag 5 lavendel (inköpta vid samma tillfälle). Flyttade dem i höstas. Tre till en del av trädgården och 2 till en annan del. De tre överlevde vintern, har växt till sig och blommar för fullt. De andra två däremot fanns inget liv i i våras. Slutsatsen som jag drog var att de 2 hamnat i del delen av trädgården som är mycket våtare, och att de inte gillar för mycket väta.

Hälsningar

Kristina zon 3
Anders zon III
CITAT (Ann-Britt @ 14-08-2003, 12:46)
Vi bor på östra Gotland (torrt och soligt) och när inget annat går, så funkar fortfarande lavendel.

Låter hoppingivande, Ann-Britt, jag tror det är lite av östra Gotland hos mig... Torka bör de alltså klara! Kanske ska jag BARA ha lavendel i hela trädgården.
biggrin.gif
Det enda frågetecknet nu är väl om de tål skugga då och då under dagen och hela kvällen...
Adri-Anne
Hade en gång lavendel som bara fick ungefär 8-9 timmars sol och under den tiden skuggades den av en rosbuske i ca 1½ timme varje dag innan solen hade masat sig förbi den.
Har haft rosor här också ock dom har skuggats av körsbärsträden, så mera än 7-8 timmars sol fick dom aldrig, men trots det var dom riktig fina.
Så prova Du.
Cilla
Jag vet inte hur många timmar sol de vill ha, men man kan alltid flytta omkring dem om de inte trivs på ett ställe. Hos mig har de som står soligt blivit större och tätare än de som står lite mindre soligt, men alla blommar.

Viktigast är att de inte står för vått, varken på hösten eller vid snösmältningen.
Anders zon III
Tack! Då ska jag göra ett ryck snart, nu har det regnat under tre nätter så det går att gräva igen!
Längs en backig och solig stig:
Lavendel med timjan, salvia, blodnäva och grekisk vädd - MÅSTE bara bli vackert. Kanske vild gräslök också, för den blommar samtidigt och passar i färg med salvia och timjan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon