Niangi

Ni vet säkert vad den heter...

Jag har två exemplar av denna fina kaktus, fick med på köpet när vi hyrde ett hus på landet. happy.gif
Försöker behandla dem lite som novemberkaktusar, har förstått att de blommar extra fint till hösten/vintern när de får vara ute lite på sommaren, gärna ända in i tidig höst...
När vi bodde på landet bodde dessa två på en stor inglasad altan där de stortrivdes och poppade fram massvis av blommor mest hela tiden utan att följa någon särskiljd säsong.
Nu sedan vi flyttat till lägenhet har de tyvärr mest sett lessna och vissna ut... Alla mina blommor fick visserligen en total kollaps när vi tog ner en innervägg bestående av svartbetong och allt blev dammigt, säkert ett tjugotal av mina kära växter har dött i sviterna av detta damm, trots idel duschning... crying.gif
Den minsta av dem har jag planterat om i en lite större kruka men den största av dem sitter i en jätteampel där man ser att den förra ägaren planterat om den lite lustigt genom att sätta ned den urvuxna krukan i en större kruka osv... confused.gif Jag förstår att jag snart måste befria denna monsterstora växt med två meter långa armar ur denna bristfälliga plantering... *hållhjälp önskas* Men den blommade och trivdes ändå perfekt i vårat förra boende.
Idag klippte jag loss lite förtorkade grenar på den. Den har ändå massor av nya skott som skjuter i höjden uppepå.
Hur ska dessa kaktusar skötas? Varför mår de inte bra i lägenhet? Vad vill de ha för skötsel? Ska man ha något liknande orkidékompost till dem kanske, med bark i?

*många frågor* whist.gif
Christer i Falköping
Du kan sköta dem som jul/novemberkaktusar. Ute hela sommaren ända fram tills det blir frostrisk. Använd en bra krukväxtjord till dem. Att den inte trivs lika bra i lägenheten beror säkert på den torrare luften där. Duscha den ofta så mår den säkert bättre.
Christer.
Niangi
CITAT (Christer i Falköping @ 06-04-2008, 18:30) *
Du kan sköta dem som jul/novemberkaktusar. Ute hela sommaren ända fram tills det blir frostrisk. Använd en bra krukväxtjord till dem. Att den inte trivs lika bra i lägenheten beror säkert på den torrare luften där. Duscha den ofta så mår den säkert bättre.
Christer.

Jaså de gillar att duscha?
Idag har jag precis veckovattnat så jag får prova detta nästa vecka!
Christer i Falköping
Annars räcker det med en vanlig blomspruta. Huvudsaken är att luften inte skall bli för torr för den.
Christer.
Niangi
CITAT (Christer i Falköping @ 06-04-2008, 18:42) *
Annars räcker det med en vanlig blomspruta. Huvudsaken är att luften inte skall bli för torr för den.
Christer.

Ok, det ska fixas! smile.gif
thanks.gif

Du råkar inte veta vad den heter?
Orkidétjuven
Och orksar du inte elelr missa att duscha den ofta så placera ett fat eller en skål med vatten under eller nära plantan så dunstar det upp en del med- Det hjälper en del med.

Tips är snygg glaskål och med ngra snygga stenar elelr ngt så ser det lite dekorerat ut med.
Jag har flera sådna skålar hemma och vill man kan man ev ha ngn liten flytväxt i med så skojs skull. Och de hjälper garanterat.
Sunny
CITAT (Niangi @ 06-04-2008, 19:05) *
Du råkar inte veta vad den heter?

Den heter Epiphyllum.
MariaÖrebro
CITAT (Orkidétjuven @ 07-04-2008, 12:54) *
Och orksar du inte elelr missa att duscha den ofta så placera ett fat eller en skål med vatten under eller nära plantan så dunstar det upp en del med- Det hjälper en del med.

Tips är snygg glaskål och med ngra snygga stenar elelr ngt så ser det lite dekorerat ut med.
Jag har flera sådna skålar hemma och vill man kan man ev ha ngn liten flytväxt i med så skojs skull. Och de hjälper garanterat.

Ställer glasskålar med vatten i på elementen! Det blir ofta påfyllning...
Knorrhane
Hej
Jag har själv försökt att överta min morsmors kaktusar, av olika slag, bland annat den du har.
Mina dog tyvärr. Dom ville ha mycket svalare än vad jag kunde åstadkomma i en varm lägenhet. Novemberkaktusarna blommade inte ens fast dom fick stå ute hela sommaren. Gröna och fina var dom men inga blommor. Sedan när det var blomdax då säckade dom ihop och dog.
Hoppas du lyckas bättre.
Niangi

Det är bara det att det inte finns plats för vattenbad i lägenheten... Det är fullt av blommor överallt. Så det är nog bättre att duscha dem...

Men precis som Knorrhane skriver så kan det ju vara det att det är lite klurigt att hålla bra temperatur i en lägenhet... På landet hade vi ju ett uterum där det sjönk till 15-16 på vintern och det älskade ju växterna.
Här i lägenheten har t.ex. nästan alla murgrönor dött av värmeslag.
Orkidétjuven
Det där är lite knepigt med för varm och torr inomhusluft, speciellt då vintertid.
Jag har dock tack och lov två stora akvarier och där dunstar en hel del då de är uppvärmda underifrån.
Samt små vattenbad här och var...

Stängde av alla element i vintras med samt öppnade ett litet vädringsfönster i ett av de mer eller mindre obebodda rummen. Som kallast hade jag hemma 12 grader en morgon när jag klev in i duschen.

Det var kallt, och ännu kallare kliva ut ur duschen efter.
Annars är det sockar och tofflor och lite yllekläder som gäller. men vad bra det blev. mina växter är finare än ngnsin.

Kallt, men som sagt värt, jag kan alltid klä på mig och jag spar ju på miljön i ochmed stänga av allt.
nästan lite mysigt sitta med massa kläder, en filt och en kopp rykande vit choklad.
Niangi
Ännu mysigare om man har bras-spis! :-) Jag älskar äldre hus, de blir aldrig så där torra och varma på vintern, det finns en fukt i väggarna även om man eldar, ett naturligt självdrag...

En till fråga:
Hur tajt vill dessa kaktusar ha om fötterna?
Christer i Falköping
Jag brukar resonera så att krukan är så stor att den inte trillar omkull av sig själv om det blir fler grenar på en sida av den. Den har inte så stora utrymmeskrav annars.
Christer.
Niangi
CITAT (Christer i Falköping @ 11-04-2008, 19:01) *
Jag brukar resonera så att krukan är så stor att den inte trillar omkull av sig själv om det blir fler grenar på en sida av den. Den har inte så stora utrymmeskrav annars.
Christer.

Ok, då trivs de nog fortfarande! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon