myy
Jag har hivat ner förra årets hästgödsel i femton gropar. Väntar nu på att det skall sjunka samman lite och tänker sedan blanda ner lite lera/billig jord och plantera några små gratisplantor (rotade sticklingar) av liguster, vinbär och syren samt ev köpa ett par havtornsplantor till de gropar mina små plantor inte räcker till. Vad tror ni - kommer mitt budgetbuskage ta sig? Vad är den svagaste punkten?
KURT
Havtornen vill ha bra dränering, och vill inte ha konkurrens = öppen jord viktigt. Sedan är ju havtornen tvåkönad så man bör ha en hanplanta till ca 5 honplantor.

Annars tycker jag att det är bra att just blanda olika sorter buskar, det blir mycket mera levande på det sättet. Tänk lite på den slutliga höjden för dem, så att inte de som blir högre skuggar de lägre alltför mycket.
myy
Vi har redan tre havtorn, men tyvärr skickade Hortogreen fel så två av dem är hanplantor, vilket vi inte insåg förrän en av dem fick bär efter ett par år. De nya planteringsgroparna finns runt omkring dessa tre buskar, så nu gäller det att de nya buskarna verkligen är honor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon