Full version: Tujaplantor
TEZZ
Jag har en tujahäck som är nästan tre meter hög. Nu har fyra plantor dött i vinter. Jag har tagit bort de döda plantorna med rötter och allt. Kan jag nu plantera in nya plantor i de gamla luckorna? Jag kan få tag i plantor som är nästan två meter höga. (Kostar 400:- st, hutlöst). Eller är det bättre att sätta 0,5 meter höga plantor?
Ska jag gödsla med något speciellt? Vad kan de gamla plantorna dött av? Dom stod på olika ställen i häcken.
Hur gamla blir tujaplantor?
Efter att ha läst här på forumet har jag sett att det finns olika arter av tuja. Hur vet jag vilken sort jag har? Det blir ju snyggast om jag köper samma sort.

Bassam
Hej
Jag tycker att säga att det är viktigt om du vet på vilken orsak de dog, om sorter kan du fråga blomsaffären tjänst som kan hjälpa dig, Plantagen. Har flera sorte tujaplantor och all tujaplantor har allt informationen, och de har trädgård mästare som hjälper dig,
OBS: Tujor är extremt torkkänsliga, så de ska ha jord som håller fukten och man måste vattna vid torka. Skaffa mer jord om det verkar vara för lite och så gödlsa nu på våren med NPK eller liknande.
Lycka till, H: Bassam
Lilla Sibirien
Vanlig thuja är Brabant och Smaragd.

Brabanten tappar sin gröna färg under vintern och får en mera bronsbrun färg. Till växtsättet är den lite "rufsigare" dvs lite yvigare och spretigare. Brabanten blir högre än Smaragden, jag har läst om
upp till 7-9 m för Brabanten.

Smaragden behåller sin smaragdgröna färg hela vintern, har en jämt och tätt växtsätt. Smaragden blir
ca 4-6 m (lite olika uppgifter angående höjden, beronde på vilken bok man läser).
Fylgia
För att få en tät och fin häck utan "individer på rad" kan det vara smart att undvika de förädlade sorterna helt och istället satsa på den rena arten Thuja occidentalis.

För att minska risken att de nya plantorna ska konkurreras ut av de äldre skulle jag satsat på så stora plantor som ekonomin tillåter. De blir ju också snabbast lika stora som resterande delar av häcken och fyller igen hålen snabbast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon