linda84
ja ni ja är ny här på forumet och funderar lite på hur ja ska sköta mina änglatrumpeter som ja köpte som sticklingar för en tid sedan på plantagen. ska man toppa av dom eller hur ska man göra? jag knipsade av en av två grenar på en av dom för ett tag sedan men de komemr inga nya skott på den så nu undrar ja om ja gjorde nåt fel confused.gif
Irene_L
Välkommen hit till forumet!
Jag toppar inte änglatrumpet. Då tror jag att man försenar blomningen eftersom grenarna först vill dela sig i ett V och efter dom har gjort det så börjar dom blomma! Den här delningen gör dom av sig själva och det är inget man får fram genom toppning.
Så låt den nu vara som den är. yes.gif
Lycka till! tummenupp.gif
linda84
då låter ja den vara som den är. tackar så mycket
Kilmister
När det nu är så pass tidigt på säsongen så toppar jag mina.
Då får man många V, men istället litet senare.
Men det är nu. Om du toppar om mer än en månad så tror jag inte du får se blommor förrän sent i höst.
linda84
CITAT (Kilmister @ 10-04-2008, 00:34) *
När det nu är så pass tidigt på säsongen så toppar jag mina.
Då får man många V, men istället litet senare.
Men det är nu. Om du toppar om mer än en månad så tror jag inte du får se blommor förrän sent i höst.

jag toppade av ett av skotten på den ena när jag har köpt dom som små plantor. men jag tycker inte att det kommer nåt nytt v på den har ja gjort fel då??? detta är alltså kanske 6 veckor sedan eller något sånt
Fenja
Änglarna är riktiga gottegrisar! Byt kruka ofta medan den växer till sig! Så fort rötterna syns i botten av krukan så är det dags för ett par storlekar större! Du kan med fördel plantera dem i kogödsel från påse i stället för jord och sedan börjar du gödselvattna vid varje vattning efter 3-4 veckor. Stoooooooor kruka ger god tillväxt. Jag har min i en 60 literkruka. Riktigt stora exemplar kan man rotbeskära innan man planterar om av utrymmesskäl.
Mvh
Fenja
Gillan
Jag tror inte du har gjort nåt fel, det kan ta lång tid innan det kommer nåt v tummenupp.gif
linda84
ohh vad skönt... då är de inte ja sdom gjort tokigt... ja vill ju inte ta död på mina små älsklingar smile.gif. Jag har en variegerad sort och två andra står som ska växa till sig. Men vad ja ångrar att ja inte köpt fler av den variegerade sad.gif men men lätt att vara efterklok.

Ska hem å kolla hur det ser ut i botten på mina krukor sedan då smile.gif.

Ang gödsel så pratade jag med dom på plantagen å sa att ja hdeläst att dom ville planteras i det men hon sa nej nej nej absolut inte. varför säger dom så för?? va knäöpp man blir på dom, *morrar*
Fenja
För att de inte vet bättre tror jag. Jag krukar alltid min ängel och tomaterna direkt i kogödsel på påse! De blir stora och jättefina biggrin.gif.
Mvh
Fenja
Irene_L
[attachment=16576:änglatru...prikos_3.JPG]
Här är en bild på min varigerade ängel "Vienna Silverstar". Den köpte jag som stickling april -06 och så här fint blommade den i aug -06. Jag var tvungen att binda fast den vid trappan och sen hade jag för liten kruka men det brydde sig inte ängeln om giggle.gif
Tyvärr finns den inte kvar men jag tänker försöka få ta i en ny stickling på älvsjömässan.
linda84
ååå vilket prakt exemplar... verkligen jätte fin. Jag köpte min stickling på plantagen för 19.50 för nu snart 2 månader sedan. Om den ska hinna bli så där stor till aug så får den nog ta å sätta lite fart... Jag får nog visa den den där bilden när jak omemr hem så den vet vad den har att tävla mot tongue.gif

tyvärr har ja som sagt inte fått min så stor ännu annars hade ja kunnat bidra med en stickling åt dig. Vad komemr det sig förresten att den fina itne finns längre?
Irene_L
Jag övervintrar mina änglatrumpeter inne i rumstemperatur och den klarade sig inte. Vet inte varför men den verkar lite svår. Dom skott jag tog på den fick inga rötter heller. men nu ska jag på mässan imorgon och köpa nya!! tummenupp.gif
DragonLady
Trumpeterna växer fort när de väl sätter igång.. denna stickling köpte jag på plantagen på våren förrförra året till min mamma o den blev redan så här stor första sommaren happy.gif
linda84
WOW va fin den oxå va... ja det blir till att plantera om mina oxå. Jag har tre stycken står i fönstret nu och om dom ska växa sig så där stora så är det tur att två avdom ska hem till mamma. Klipper ni ner dom på vintern sedan eller flyttar ni in dom i sin fulla storlek`??
DragonLady
Nej inte klipper ner dom.
Klipp inte bort V´et.. svårt att beskriva g.gif ska ta en bild av mammas imorron så kan du se på ett ungefär hur det kan se ut.
DragonLady
Här är en bild på hur det kan se ut...(dålig mobilbild) nu har den ju börjat sätta nya skott.
Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 11-04-2008, 22:39) *
Trumpeterna växer fort när de väl sätter igång.. denna stickling köpte jag på plantagen på våren förrförra året till min mamma o den blev redan så här stor första sommaren happy.gif

Vilket Praktexemplar!!! Så'n vill jag ha!!!!
Ojojoj, mina ögon höll på att sprätta ur huvudet när jag såg denna!!!! w00t.gif
Vill bara fråga: Vad är det för jordblandning i krukan????

Är det hål i botten på krukan?

Mvh.

DragonLady
Ja det är hål i krukan eftersom den står under bar himmel flirting.gif
Denna trumpet är uppväxt med U-Jord + gödsel i vattnet, men den vill nog ha så mycket gödsel du kan ge den yes.gif
Jag köpte ett nytt ex. på blomsterlandet häromdagen fast denna skulle vara rosa o dubbelblommande.. får se hur den blir shy.gif
linda84
tack så mycketför bra tips... då vet ja hur ja ska klippa ner den när det komemr till det. svårt att övervintra en så sdär stor inne annars *påpekar*...
DragonLady
Japp det är det.. pappa gnyr över att han snart inte får plats med bilen o så... det här e ett garage säger han till mamma..inget växthus.. rtfm.gif a0a.gif
Kilmister
CITAT (DragonLady @ 12-04-2008, 00:34) *
Nej inte klipper ner dom.
Klipp inte bort V´et.. svårt att beskriva g.gif ska ta en bild av mammas imorron så kan du se på ett ungefär hur det kan se ut.

Jag kan mycket väl ha fel, men på mina har inte fjolårets V haftnågon betydelse för blomningen.
När jag har sparat V till nästa säsong så har de likförb-t inte blommat förrän de gjort ett nytt V, vilket bara har medfört att plantan blivit ohanterligt hög.
Nä, jag klipper ner mina efter säsongen oavsett V eller inte.
DragonLady
Jo det är klart att den bildar nya V.. det e ju på det sättet den breder ut sig o blir som ett träd till slut, så frågan är ju vad man vill ha för storlek o utseende på sin ängel... o hur många blommor.
Den stammen som morsan har t.ex. klipper man ju inte så lättvindigt av.. naughty.gif men hade man gjort det tidigare år så hade den ju förgrenat sig längre ner o då fått ett lägre buskigare utseende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon