Full version: Flytta Taxushäck
kajsalisah
På grund av utgrävning runt huset för läggning av Isodrän vill jag försöka rädda häcken och flytta den. Min tanke var att gräva ur ordentligt i utkanten av trädgården där det växer blåbärsris och ljung och plantera taxusplantorna där (skulle bli ett bra insynsskydd). Är det en bra idé tror ni? Vad ska jag tänka på? Det är i princip bara sand och sten på den tilltänkta platsen så jag antar att jag måste fylla på med massor av bra jord.....

Tips och idéer emottages tacksamt!
KURT
Är den stor, hur gammal är den? Gräv ur ordentligt på den nya platsen, planterar man häck så brukar det vara enklast att gräva ett dike, i stället för enstaka planteringsgropar. Se till att vattna ordentligt i flera månader efter flytten, den kommer att få problem att ta upp vatten pga rotförlusterna.
kajsalisah
CITAT (KURT @ 07-04-2008, 06:30) *
Är den stor, hur gammal är den? Gräv ur ordentligt på den nya platsen, planterar man häck så brukar det vara enklast att gräva ett dike, i stället för enstaka planteringsgropar. Se till att vattna ordentligt i flera månader efter flytten, den kommer att få problem att ta upp vatten pga rotförlusterna.

Tack för svar.

Jag vet inte hur gammal den är men den är ca 2,5 m hög och ganska tät och fin. Jag bör väl klippa ner den innan flytten så den orkar rota sig, eller?

Och mycket vatten i månader... det ska jag komma ihåg.
Bassam
Hej
Jag tycker att du är duktig att beskära de före flyttning för att undvika vatten rotförlusterna. Du kan gör nu anna ska bli solen stark och det är inte bra.

. Lycka till, H: Bassam.
Fylgia
Det kan vara bra att veta att man kan beskära Taxus ganska ordentligt. De har ett naturligt starkt skydd mot röta och bryter fint på gammal ved.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon