Jag tror att min hushållskompost (en mullbanken) rullar på någorlunda. Men jag undrar lite vad jag ska förvänta mig så att jag kan upptäcka om det inte går riktigt som det ska. Komposten påbörjades i januari i år och den gick ganska snabbt igång och nu är det bra drag i den, det ryker och pågår saker. Dock är det väldigt halvförmultnat och jag har inte varit supernoga med att dela sönder allt. Om den nu är ung halvfull efter ca 2 månader, dvs nu, och helt full om 2-3 månader, kommer den att hinna förmultna helt under de nästa 5 månader då det andra facket används? Annars kommer jag ju stå där med två fulla fack (även om man ju såklart kan låta efterkompostera nån annanstans än i facken, känns ju dock lite opraktiskt). Dessutom sommarmånaderna inräknat när det kommer att genereras ännu mer avfall under ledigheter. Min fråga är alltså om en normalslarvigt hanterad hushållskompost kan ha en tidscykel på 9-10 månader från tom till färdigkomposterad?
Det kommer att gå mycket fortare när det bli varmare, jag tror inte att du kommer att få något problem. Vad lägger ni i den, bara hushållsavfall?
matavfall (även kött/fisk), kaffefilter, hushållspapper o äggkartonger, löv om det verkar blött, krukväxter som gjort sitt. Är vi hemma så genereras ca 5 L på en dag (har småbarn så det blir mycket halvätna mackor och sånt) men det sjunker ju förstås ihop en hel del mer i komposten.
Anders Roslagen
09-04-2008, 19:08
Ja, om du passar med strömaterial om det är för fuktigt och vattnar på sommaren om det blir torrt, och rör om lite ibland så hinner det bli till fin mull! Den där extra kollen och justeringarna betyder enormt för nedbrytningen.
Jag tror inte heller du behöver oroa dig. Vår hushållskompost är igång hela året, men vid den här tiden är den som fullast och det mycket "halvförmultnat". Sen brukar det ta en rackarns fart när det blir varmt ute, och i september undrar man vart allt tog vägen...
Intressant, tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.