Fragaria
Bor i zon V. Har planer på att framgent plantera fylld honungsros (R helenae, 'Hybrida'), 'Flammentanz', 'Polstjärnan', 'Mme Plantier', kanske 'New Dawn', 'Maidens Blush', 'Rose de Resht', 'Nevada' och 'Ghislaine de Feligonde' och 'Alchymist' även om de sistnämnda får vänta tills jag fått ordning på mikroklimatet och jag vet det kan misslyckas. Bor i Umeå tätort och har trädgården i sydväst.

Någon som vet om det är lämpligt att laga té och soppa på någon av ovanstående? Läste i "Allt om trädgård" att äppelros är bra till sån´t men jag är annars inte så lockad av den ... möjligen till ett fågelvänligt snår (men då i ganska mycket skugga vilket den kanske inte trivs - och blommar - i). Kanske någon har erfarenheter av dessa rosor att dela med sig av?
noranettan
Av de du nämner tänker jag att Rose de Rescht är bäst för te. Andra bra "matlagningsrosor" är Hansa och andra rugosor med röda kronblad. (typ)
Fragaria
Det är alltså nyponen jag vill åt ... rose.gif
Stiffe
Välkommen till rosträsket. smile.gif Hybrida får nypon, men de är små (ca 1 cm). De övriga är jag tveksam till om de får nypon. Vill du ha nypon så är det artrosor som normalt är bäst. T ex Nyponros(!), Stenros, Pimpinellros, och förstås Rosa Rugosa (Vresros). Den sistnämnda får garanterat störst och flest nypon. /S
Fragaria
Tack för svaren! Menar du, Stiffe, Rosa canina när du skriver "Nyponros"? Det finns väl knappast vildrosor häruppe men kanske någon vet var man kan få tag på dem? g.gif
Stiffe
Ja, det och Rosa Dumalis! smile.gif Enl LÅG kallas både Rosa Canina och Rosa Dumalis för nyponros, vilket väl beror på att skillnaden är marginell. Bådas nypon fungerar säkert alldeles utmärkt.

När du skriver "här uppe" var menar du då? Nyponrosor går upp tom zon 6. De är garanterat tuffa och härdiga, om än inte riktigt som vresrosor som ju går tom zon 8.

Skulle tro att både Cedergrens och Flora Linnea kan fixa fram dem, (det är ju underlaget som de okulerar på), men det är väl att gå över ån efter vatten? Jag har dem här på tomten och de sprider sig som ogräs. Jag skulle nog kunna dra upp några skott och skicka, men det skulle förvåna storligen om det inte finns någon här på forumet som bor betydligt närmare och har dem. Om inte, så säg till så ska jag försöka skeppa iväg några. /S

PS Jag har också Majalis Foecondissima som växer som ogräs i gräsmattan. Det är dock inget för dig Fragaria, för de får inga nypon. DS
Fragaria
Det var ett fint erbjudande, Stiffe! Jag bor i zon V så då borde det väl finnas nyponros att få tag på enligt vad du skriver. Jag menar att jag aldrig sett några rosenbuskar ute i skog och mark häromkring.
noranettan
Är det nypon du vill ha så är de flesta rugosor alldeles utmärkt. Många av dom går långt norr ut. Doftar dessutom alldeles underbart exvis Hansa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon