Emma_C
Jag skulle behöva lite tips på växter som inte behöver så mycket ljus.
Det ligger nämligen höghus runt min lägenhet så det kommer knapt in något ljus för jag bor på bottenplan. Just nu står alla mina växter i fönstrena och jag hade gärna velat ha några längre in i lägenheten.

Har hört att silverkalla inte behöver så myckeljus, stämmer det?

Vill ha så mycket tips som möjligt.
Malva15
CITAT (Emma_C @ 07-04-2008, 05:18) *
Jag skulle behöva lite tips på växter som inte behöver så mycket ljus.
Det ligger nämligen höghus runt min lägenhet så det kommer knapt in något ljus för jag bor på bottenplan. Just nu står alla mina växter i fönstrena och jag hade gärna velat ha några längre in i lägenheten.

Har hört att silverkalla inte behöver så myckeljus, stämmer det?

Vill ha så mycket tips som möjligt.

Det stämmer att Silverkalla är en av de mest mörkertåliga men även den behöver ljuset i ett fönster i en mörk lägenhet som vad jag förstår i ditt fall är att likna vid att ha norrfönster.
Försök att investera i 18 w lysrörslampor som kompletterande belysning som du kan ha hängande över växten (ca 30-50 cm över) eller stående tätt intill växten. De måste lysa ca 16 timmar per dag den mörka årstiden.

Andra växter som vill ha mindre ljus: Zamiakalla (Garderobsblomma), Dracena, Fredskalla, Klätterkalla, Guldranka, Peperomia och Ormbunke.
Det finns många fler...
Eva i Höga
Pröva med prästhavre. Hos mig blir den finare ju längre in i rummet den står. Trots att det står i dess beskrivning att den kan stå i full sol! De som jag haft i soligt fönster blir inte alls lika vackra som de som står längre in i rummet.
Orkidétjuven
Till de fönster du har vad är det för vädersträck utanför?

Om du tänker dig växter som växer i bottenskikt på skogar så brukar de tåla mörker ganska bra. Men visst för mörkt kan ju vara problem med.

Malva gav redan ngra växter som var bra och med lite extrabelysning upp till 600 lux så kan du ha både aralior, olika palmer, ficus arter, schefflera mfl som annars är lite mer ljuskrävande.

lite mörkare och kanske 200 lux så funkar både silverkalla, prickblad, monstera och ngra dracenaarter.

Får prova sig fram lite, men om jag vore du så skulle jag investera i en bra växtlampa. då kan du möblera även inne i rummet med växter.
mariann jansson
Aspedistra (ungkarlsblomma), svärmorstunga och rumsgran är bra växter att ha en bit in i rummet på golvet tex. Strelitzia (papegojblomma) fungerar också bra fast.
Cassiopeia
Klätterkalla och murgröna har klarat sig hos mig med nästan obefintligt ljus.
Emma_C
Tack för alla tips.

Japp, jag ska definitift skaffa en lampa till några av växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon