Christoffer
Hur ska man göra med karoben för att kunna använda den till matlagning?
Ska man pulvrisera hela, med skal och allt, eller på något sätt få ut det som finns inuti?

[attachment=16404:karob2.jpg][attachment=16405:karob1.jpg]
Eva i Höga
Vad är detta? Är det en krydda? Har aldrig sett en sådan.
Krakan
Denna frukt kallas också Johannesbröd.
Här är lite info:
http://www.fruktogront.se/modules/produkte....php?pageId=502

Krakan
MariaÖrebro
He he! Jag har försökt så carob, men det gick åt skogen! Var fick du tag i den där, och finns det några kärnor i? Va va va ? w00t.gif w00t.gif crazy.gif
Christoffer
Jag köpte den i mataffären, Hemköp. Har aldrig sett den till salu tidigare, så jag
var förstås tvungen att köpa en. 20:-/hg. Luktar rätt sött inuti.
Tidigare har jag bara provat carobpulver och kakor med carobpulver i, men
aldrig sett en hel balja tidigare, så jag vet inte hur jag ska gå till väga med den.

Ja, den innehöll kärnor, men det var jobbigt att peta ut en. Ska försöka så och
se om det kommer upp något.
Rosmarin
Det söta fruktköttet som omger kärnorna är sött och smakar lite som torkade dadlar (men "fruktigare") om man äter det som det är vid öppnandet av skidorna. Det blir ju inte så mycket per fruktskida i och med att kärnorna tar så stor plats men det är gott!
lina-back
hej!

jag har sått carob och den kommer upp fint. sådde i vanlig jord lite sandblandad, vattna och i varmt fönster. finns säkert massa knep men så kom den upp för mig.

mvh, lina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon