Hej!
En fråga från en amatör i trädgården...
Min signaturbild visar (förhoppningsvis) en bild på en häck som jag skulle vilja veta namnet på. Utöver denna info skulle jag också vilja veta om denna häcktyp kan beskäras (extremt kraftigt...i princip ner till strax över mark om möjligt) nu i augusti.
Tack.
/Mag
Fialotta
13-08-2003, 20:28
Hej!
Jättesvårt att se på din bild va det är...men jag skulle tippa på en
spirea sort...brukar den blomma med vita blommor i så fall på våren?
Hej,
Tack för svar. Jo, jag inser att det är svårt att se fast detta var enda sättet jag lyckades få in ngn bild. Det stämmer att den har vita blommor på våren. Kan det vara en spirea då? Hur är det med hårdklippning av en spirea i augusti?
/Mag
Spireor med vita blommor brukar blomma tidigt på våren i juni i ca 2 veckor. Rätt så kort blomningstid alltså. Du bör kunna klippa den nu men inte tidigt på våren, efter blomningen bör också gå bra.
Häggmispel har åxå vita blommor tidigt på våren...
Lite mer beskrivning av häcken krävs för att man ska veta vad det är. Hur ser blad och blommor ut?
Vad vill du uppnå med beskärningen, Mag?
Blommorna kan jag inte beskriva förrän nästa vår

. Bladen kan jag beskriva om ett par veckor (bor inte på samma ställe som häcken).
Vad jag vill uppnå? ... idag är den förskräckligt stor (både höjd och bredd) och t.ex. täcker den helt ett stengäre bakom. Jag vill försöka få ner den i storlek och hålla den liten så att även stengäret kommer fram. Möjligen vill jag ha den så liten att det enda möjliga är att ta bort den och plantera ngt annat.
/Mag
Louise i Göteborg
14-08-2003, 12:37
Om den är så stor låter Häggmispel-teorin mer trolig! De vitblommande spireorna håller sig lite lägre. Undantag gammaldags häckspirea som kan bli bortåt två meter, men den blommar rosa.
Ett alternativ till kalhygget här skulle kanske kunna vara att stamma upp buskarna (enkelt om det är häggmispel) så man ser stenen under grenverket och samtidigt har kvar vindskyddet av de stora buskarna.
------det blåser i Göteborg i dag.
Hej igen,
Nu har jag fått bekräftat att häcken är en spirea. Frågan om beskärning är jag dock fortfarande osäker på. Vad händer med en spireahäck om jag klipper den till säg ca 40cm hög (den är idag är ca 2m hög) nu under augusti månad?
/Mag
Hannele
21-08-2003, 15:11
Vaktmästarebeskärningen är inte att rekommendera.
Bäst att beskära med jämna mellanrum genom att gallra bort de äldsta grenarna helt.
Fialotta
21-08-2003, 19:38
Inte att rekomendera att klippa ner den...
jag har i alla fall inte gjort det nån gång...tog ju flera år innan den växte upp och blev fin...
Ansa bara bort sånt du tycker är fult är mitt tips
Det finns olika spireor och de reagerar olika på olika beskärningstyper; smällspirea, brudspirea, bukettspirea, praktspirea m fl.
Praktspirean kan man inte underhållsbeskära, den faller samman eftersom de kvarvarande grenarna blir för veka. Vill man beskära den alls måste det bli till marken - antingen hela plantan/häcken eller några grenar här och var. Vårvintern. Sedan skjuter den fart igen och om man inte vill ha den hög är formbeskärning i häck att föredra.
Brud-, norsk- och bukettspirea beskär man direkt efter blomningen genom att ta bort de äldsta grenarna till ca 15 cm ovan marken.
Smällspirean gallrar man i och gul smä'llspirea med gula eller röda blad kan man då de tunnat ur sig och blivit risiga beskära ända till marken på vårvintern.
Jag har utöver ett par andra en ytterligare som jag tror heter rosenspirea, en liten låg sak osm blommar i mörkrosa. Den blommar på årsskotten och den skär jag ned till 10 cm på våren. Men det är inte den du har, för din måste vara en av de högre sorterna.
Om du kan ta ett foto lite närmre på blad och ev överblommade blomställningar kan vi fortsätta gissa vad för spirea du har!
Jag har en gång provat att skära ner en jättestor brudspirea helt i augusti för ett par år sedan. Det var inte bra... Den lever forfarande men den är väldigt liten och tanig.
Är det någon som vet om den kommer att ta sig igen eller kommer den ruttna bort så att jag likagärna kan gräva upp den på en gång?
Jepp, brudspira tillhör dem som vill att man antingen inte beskär alls eller att man tar en och annan gren ned till marken.
De kommer oftast igen efter att man skär ner den helt men det tar många år. Vattning vid torka och lite jorduppluckring hjälper plantan att komma igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.