silos
Jag brinner av lust att tälta i skog med mina hundar;när sommaren är här. Jag undrar om det är tryggt att göra det? Här säger många människor att det är livsfarligt att tälta i skogarna unsure.gif att man kan bli mördad fear.gif!

Jag vill tälta i Sörmlands skogar och vill vara helst vid en liten sjö och det i lugn och ro utan en massa folk.

Finns det människor som har som har tältat ensamma i skogen?
Tosan
Hmmm, där nere hade jag nog inte vågat... Här skulle det nog gå bra på de flesta ställen om man har hundar med sig, bara man vågar lita på att länsstyrelsen håller reda på var vargarna befinner sig så man kan undvika de områdena.
silos
Nära vargar vill jag då inte tälta;för risken finns att vargen tog mina små vovvar!
Tosan
CITAT (silos @ 07-04-2008, 11:58) *
Nära vargar vill jag då inte tälta;för risken finns att vargen tog mina små vovvar!

Ja precis, vargen försvarar ju sitt revir mot hunden. Vi har ju haft några vargar runt stan, en är pejlad, resten vet man inte mer om annat än att det kunde röra sig om 5 individer före jul. Men om man får veta var de är kan man ju undvika de områdena. Här verkar det än så länge fritt emellan älvarna...
Kajsa i Arvika
Ska tälta flera gånger under våren och sommaren, bl a för fisketurer.. Jag har aldrig ens reflekterat över tanken på rovdjur trots att det finns lo, varg och enstaka björn i området här.. Har alltid tillbringat mycket tid ute i skog och mark och har alltid känt mej trygg där..
nykvistad
Inte är det farligt att tälta,utan tvärt om man är nog tryggare i skogen än i städerna, så tälta du Solis.
Lilla Birka
Jag kan berätta för dig att jag har gått de flesta avsnitten av Sörmlandsleden och många etapper har jag vandrat helt ensam. Har också övernattat i skärmskydd ensam vid flera tillfällen och ibland har man träffat människor, men bara trevliga människor. Jag har t.om. nattvandrat under den ljusa årstiden, startade t.ex. vid Stavsjö kl 21 en kväll i juni och gick den slinga som finns där. Stannade för att äta matsäck vid midnatt ungefär och stannade en gång till för att ta lite mer fika. Kom fram till bilen som stod vid Stavsjö hotell ungefär kl. 01.45 och var då dödstrött! Efter att ha vilat en stund i bilen piggnade jag dock till så att jag kunde köra hem.
Det är underbart att gå i skogen!
silos
CITAT (nykvistad @ 07-04-2008, 15:34) *
Inte är det farligt att tälta,utan tvärt om man är nog tryggare i skogen än i städerna, så tälta du Solis.

Så skönt att veta!

CITAT (Lilla Birka @ 07-04-2008, 21:51) *
Jag kan berätta för dig att jag har gått de flesta avsnitten av Sörmlandsleden och många etapper har jag vandrat helt ensam. Har också övernattat i skärmskydd ensam vid flera tillfällen och ibland har man träffat människor, men bara trevliga människor. Jag har t.om. nattvandrat under den ljusa årstiden, startade t.ex. vid Stavsjö kl 21 en kväll i juni och gick den slinga som finns där. Stannade för att äta matsäck vid midnatt ungefär och stannade en gång till för att ta lite mer fika. Kom fram till bilen som stod vid Stavsjö hotell ungefär kl. 01.45 och var då dödstrött! Efter att ha vilat en stund i bilen piggnade jag dock till så att jag kunde köra hem.
Det är underbart att gå i skogen!

Jag med har gått en del av Sörmlandsleden och härligt var det! Jag hade med mig min Chow-Chow kille. Detta var under slutet av 80talen.
skogstroll
man ska väl tänka sig för om man är orolig, hade jag själv haft hundar hade jag inte tvekat en sekund smile.gif hade bara njutit!!
*Stintan*
Ja du Silos jag förstår din längtan ut i naturen. Jag får samma känsla varje år så här dags. Jag skulle lätt kunna bosätta mig där ute i skogen från april till oktober om det inte vore för en massa MEN. Så här års känns en lägenhet lätt som ett fängelse men så länge benen bär någorlunda så har vi iallafall en möjlighet att nå naturen och kan få uppleva allt fantastiskt.

Ha det gott Silos och njut så mycket du bara kan!
silos
CITAT (Stintan43 @ 20-04-2008, 13:31) *
Ja du Silos jag förstår din längtan ut i naturen. Jag får samma känsla varje år så här dags. Jag skulle lätt kunna bosätta mig där ute i skogen från april till oktober om det inte vore för en massa MEN. Så här års känns en lägenhet lätt som ett fängelse men så länge benen bär någorlunda så har vi iallafall en möjlighet att nå naturen och kan få uppleva allt fantastiskt.

Ha det gott Silos och njut så mycket du bara kan!

I år skall jag inte ha några men överhuvudtaget!!!
jjohan
Mördad haha
Jag undrar vad för fånig vinklad statistik du har hittat. biggrin.gif
Ut i skogen med dig! Det är underbart.
Lilla Birka
CITAT (jjohan @ 23-04-2008, 11:14) *
Mördad haha
Jag undrar vad för fånig vinklad statistik du har hittat. biggrin.gif
Ut i skogen med dig! Det är underbart.

Du läste inte riktigt vad Silos skrev. Hon skrev att en del människor sade till henne att man kan bli mördad! fear.gif
aanderss
jag har tältat mycket i dem skånska skogarna
netaave
Det finns inga vargar i Strägnässkogarna så tälta du med dina vovvar. Kan rekommendera Björndammen dit har du ju inte långt.
Kan rekommendera ett litet kök vi köpte på biltema för att ha på sjön. En platta med kokplatta och fack för en mindre gasoltub, du behöver inte ens tändstickor. (Göra upp eld är mysigare men inte tillåtet där)
silos
Nu tränar jag skogs vandring så gott som varje dag;i en närbelägen skog och så härligt det är;lyssna på fåglarna,titta på insekterna,mossan,träden,berg och stenar och mycket mera..
Jag älskar att vara i naturens famn!

Så har jag börjat plocka bort skräp!

CITAT (netaave @ 24-04-2008, 11:17) *
Det finns inga vargar i Strägnässkogarna så tälta du med dina vovvar. Kan rekommendera Björndammen dit har du ju inte långt.
Kan rekommendera ett litet kök vi köpte på biltema för att ha på sjön. En platta med kokplatta och fack för en mindre gasoltub, du behöver inte ens tändstickor. (Göra upp eld är mysigare men inte tillåtet där)

Det skall jag göra! Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon