pleximaster
Hej!

Är nyfiken på att prova några av de Engelska austin roserna? Håller på att omvandla en gräsmatta till blandad rosenträdgård. Jag under vilka Ni rosexperter kan rekommendera, zon 0-1 (Skåne). Framförallt är jag intresserad av friskheten och lång blommningstid.

mvh plexi
Thé
"Leander-serien" är omtalad som frisk, där ingår bland annat Leander, Crown Princess Margareta och Geoff Hamilton. Kolla på floralinnea.com, de listar Crown Princess Margareta som en av de bästa.

Själv har jag tyvärr ingen egen erfarenhet, men jag kommer förhoppningsvis snart att få.
Kajsa
Titta i mitt album/Austinrosor, där hittar du en del. Om du bor i Skåne kan du troligen ha vilka du vill och Flora Linnea i Helsingborg har många Austinrosor, dom kan säkert ge " Skåne tips "

www.floralinnea.com
sök under " aktiviteter " för att hitta de nya Austinrosorna, hemsidan tar inte upp allt.
pleximaster
Vilka fina bilder!

Är alla engelska rosor hyfsat små eller? Jag är helt nybörjare på dessa...

mvh plexi
Kajsa
Nej, dom finns i olika storlekar, av mina är A Shropshire Lad, Leander, Constance Spry ( 2 - 3 m ) James Galway höga 2 m rosor. Crown Princess Margareta, Charles Austin och Mary Rose blir buskrosor i min zon. I zon 1 har du bästa läget för Austinrosorna och där blir alla större än i mellan Sverige där många fryser ner varje vinter och börjar från början på våren, det är skillnaden. Många Austinrosor är också som rabattrosor 80 - 1.20 m höga, doftar starkt det är dom kända för, samt alla vackra färger som flyter i varandra, inte minst alla fina gula färger som deras rosor har.
Hade jag bott i Skåne hade jag frossat i Austinrosor. Titta på Flora Linneas hemsida där ser du de olika storlekarna också på rosorna.
Anna F
Molineux! Bor också i Skåne och har en del Austinrosor. Molineux är min favorit, speciellt sent på säsongen när den blommar, blommar och blommar. Har haft den i sju år och det har aldrig varit några som helsta problem. Helt frisk hela tiden. Enligt vad jag läst mig till är den ganska liten ... I "Rosor för förnuft och känsla" står att den ska vara ca 75 cm hög. Här blir den (trots att jag beskär den kraftigt varje år) drygt två meter hög och lika bred ... Den trivs helt klart i Skåne.

Anna
Thé
Åh nej! Den som jag hade tänkt placera i en liten smakfull grupp med två andra rosor... kanske lika bra att skrota den idén om den blir så gigantisk?

Vad får den egentligen att äta?? Bananer? blink.gif
Anders Roslagen
Alla Austinrosor jag hittills testat är friska och blommar till sen höst. Undantag finns nog men som regel motsvarar de dina krav. Tänk mer på färg och form för att hitta rätta sorter för dig. Läs gärna om alla olika på hemsidan.
Under ´Order bare root roses´ väljer du English Roses...

Engelska rosor
Erika i Sandviken
-Ahhhh,zon 1-2 då lär du klara dem alla.....*lyllos dig*

Mary Rose,Winchester Cathedral,Jubilee Celebration,Golden Celebration,Crown Princess Margareta,Constance Spry,Abraham Darby, Falstaff,Wenlock,

-jaaa listan kan göras hur lång som hellst....
Dom är alla helt fantastiska,kolla också Flora Linnea där kan du se Austins nya rosor.
Bara att handla så långt plånboken håller *ler*

Nu ska jag tillägga att alla dessa sköter sig helt ok hemma hos mig i zon4,så för din del ska det väl bara vara att välja och vraka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon