pleximaster
Hej!

Är nyfiken på att prova några av de Engelska austin roserna? Håller på att omvandla en gräsmatta till blandad rosenträdgård. Jag under vilka Ni rosexperter kan rekommendera, zon 0-1 (Skåne). Framförallt är jag intresserad av friskheten och lång blommningstid.

mvh plexi
Thé
"Leander-serien" är omtalad som frisk, där ingår bland annat Leander, Crown Princess Margareta och Geoff Hamilton. Kolla på floralinnea.com, de listar Crown Princess Margareta som en av de bästa.

Själv har jag tyvärr ingen egen erfarenhet, men jag kommer förhoppningsvis snart att få.
Kajsa
Titta i mitt album/Austinrosor, där hittar du en del. Om du bor i Skåne kan du troligen ha vilka du vill och Flora Linnea i Helsingborg har många Austinrosor, dom kan säkert ge " Skåne tips "

www.floralinnea.com
sök under " aktiviteter " för att hitta de nya Austinrosorna, hemsidan tar inte upp allt.
pleximaster
Vilka fina bilder!

Är alla engelska rosor hyfsat små eller? Jag är helt nybörjare på dessa...

mvh plexi
Kajsa
Nej, dom finns i olika storlekar, av mina är A Shropshire Lad, Leander, Constance Spry ( 2 - 3 m ) James Galway höga 2 m rosor. Crown Princess Margareta, Charles Austin och Mary Rose blir buskrosor i min zon. I zon 1 har du bästa läget för Austinrosorna och där blir alla större än i mellan Sverige där många fryser ner varje vinter och börjar från början på våren, det är skillnaden. Många Austinrosor är också som rabattrosor 80 - 1.20 m höga, doftar starkt det är dom kända för, samt alla vackra färger som flyter i varandra, inte minst alla fina gula färger som deras rosor har.
Hade jag bott i Skåne hade jag frossat i Austinrosor. Titta på Flora Linneas hemsida där ser du de olika storlekarna också på rosorna.
Anna F