Full version: Ängla trumpet
Moncan
Har en Ängla trumpet som växer och är jätte fin, men det kommer inga blommor. mad.gif
I början gödslade jag den inte så mycket, men för ca 1 månad sedan började jag gödsla den 2ggr/veckan.
Är det någon som vet varför det inte kommer några blommor?
Exotic
Jag ger näring var dag till mina trumpeter,och dem verkar mycket glada laugh.gif rolleyes.gif smile.gif biggrin.gif
Fast dem var sena i år,min första blomma slog ut i måndags,så nu doftar det mycket gott.
Flera har oxå sagt att dem är sena i år...så håll utttttttttttt smile.gif smile.gif
Betty
CITAT (Moncan @ 13-08-2003, 21:19)
Har en Ängla trumpet som växer och är jätte fin, men det kommer inga blommor. mad.gif
I början gödslade jag den inte så mycket, men för ca 1 månad sedan började jag gödsla den 2ggr/veckan.
Är det någon som vet varför det inte kommer några blommor?

Sådär gjorde jag också i fjol... Det kom inga blommor alls... I år har jag blandat i 50% brunnen kogödsel i plantjorden och ger dessutom flytande Blåkorn vid varje vattning. Ängeln har just nu 11 knoppar, snart slår de första ut!
Ingrid på Västkusten
Göd utav bara F_N - Hasselfors Bevattningsgödsel är det vi i Sverige kan köpa som är mest lik det som utomlands ofta benämns - den ultimata gödnignen för Brugmansior!

Hälsar Ingrid
caho
Hej

Har en själv som ännu inte gett mig några knoppar, trots att den är nästan 2 meter hög.
Har fått två tips. Det ena är att ta bort alla stora blad, ett annat är att låta den torka ut så att den hänger, för att i sista stund ge den massor mer vatten. Det sista tipset har jag ännu inte vågat mig på, wacko.gif men har nu tagit bort de flesta av mina stora blad, och bara väntar.
Virgo
Det sista tipset funkar inte, tro mig, fast dom överlever.
Gödsel och vatten varje dag.
Fia N
Fick min första ängel i våras. Fick panik och frågade här på forumet om hjälp hur jag skulle sköta den. Många fina tips strömmade in och nu dinglar det 9 knoppar på den och jag är mycket stolt och lycklig.
Tack alla för hjälpen!

Knopparna kom för någon vecka sedan, så än finns det säkerligen hopp för din med! Jag höll också på att ge upp..... rolleyes.gif

Mvh
Fia
anne
tongue.gif Halloj på er.
Änglatrumpeter skall gödas 40 gånger mer än vanliga växter.
Så här gör jag:
1. Små skott såjord ingen gödsel
2. Något tillväxt, börjar gödsla med krukväxtnäring
3. Tillväxt så det syns ca 30-60 cm omplantering i krukväxtjord/kogödsel hälften av varje.
4. Trädgårdlivet startar, blåkorn flytande plus tomatgödsel.
5. Knoppar, samma som ovan fast blåkorn i fast form en näve spolas ner vid vattning.
6. Jordkällaren nästa för vintervila med lite vatten då och då.
7. Klipper i halva januari, pinnarna ner i såjord och moderplantan börja vattnas lite försiktigt. Temperaturen ökas till 12 grader och tilläggsbelysning.
8. Omplanterar moderplantorna och startar på punkt nr 2.

Att tänka på. Änglatrumpeter är stora och man vill gärna plantera dem i stora vackra krukor men det stämmer inte riktigt överens de gillar att ha det trångt om fötterna och har de då förstora krukor så blir det tyvärr inte mycket blommor.

Åter kommer till våren då jag ser hur många sticklingar som kommit fram och att moderplantorna inte frusit ihjäl som de gjorde förra året för mig.
Då skall jag se om ni är intresserade av att köpa sticklingar av mig.

Hälsar Anne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon