Full version: Kulturhistoria
Eva i Höga
Jag är med i en trädgårdsförening där vi håller på att planera en örtagård. Vi har tänkt oss bl a ett parti med kärleksörter och ska då ha en liten beskrivning till varje ört om vad den använts till i folktron. Har sökt på nätet men inte hittat riktigt vad jag vill. Är det nån som vet var jag ska söka.
Eva i Höga
Är det ingen som kan hjälpa mig????
Sussie F-Flower
Jag ska titta i min gamla örtabok vad som står....
Dröj ett litet tag.... (20 min.)

Mvh.
Eva i Höga
Gulle dej, väntar med spänning!
Sussie F-Flower
* Sedum telephinum L, Kärleksört:

I folktron var kärleksörten en betydelsefull växt. Om man planterade den på hustaket skulle den avvärja blixten, om den plötsligt vissnade togs det som ett tecken på att en människa skulle dö en för tidig död...
Namnet lär komma av att örten användes till att utröna om två älskande skulle få varandra. Man hängde upp två plantor i taket och såg efter om de växte i riktning mot varandra eller från varandra.

Redan Dioskorides och Plinius omtalar kärleksörten som ett undermedel; den användes vid bråck och hudinflamationer.

Innehållsämnen: Ofullständigt kända slem. Garvämne, flavonoider, mineralsalter.
Medicinsk verkan: Adstringerande. Utvärtes sårläkande, sårrenande.
Användning: Invärtes vid mag-tarmkatarr. Utvärtes till omslag vid svårläkta sår.

* Sedum acre, Gul fetknopp:

Saften av bladen kan användas för att avlägsna liktornar och andra förhårdnader i huden- och- som skosmörja.

Kan kolla på flera om du vill, men jag vet inte vad jag ska söka på....???
Ge mig namn så skriver jag till dig , det jag hittar.
Hur många sorters kärleksörter finns det då?

Mvh/Susanne.

Rosenrot tillhör också "Sedum" ser jag, räknas den som kärleksört också???

Källa: Örtmedicin och Växtmagi, utgiven av "Det Bästa"
skogstroll
Hittade lite på nätet:

Citronmeliss
Lindrar smärta och fruktan vid magi för kärlekssorg. Drick under din
besvärjelse ett extrakt på 0,5g Citronmeliss i 1 dl vatten.
Upplyftande. Kärlek och helande. Bär på dig eller låt den dra i vin och drick för att dra till dig kärlek. Används framför allt för att bota olycklig kärlek.

Järnört
Örten är verksam i början av ett nytt kärleksförhållande. Drick ett
extrakt på 5g Järnört (alla delar av plantan) i 1dl vatten.
Afrodisiak, kreativitet, kunskap, kärlek, mot mardrömmar, framgång,
rening. Enligt brittisk folklore blev druiddöttrar bekransade med järnört när de
initierades. Används i magiska reningsbad, renande rökelser och personliga
skyddsamuletter. Ger mycket stark kraft i kärleksmagi.

Lavendel
Kärlek, skydd, rening, kommunikation och för att söka jobb. Ingår ofta
i reningsbad och rökelser. Används i blandningar för att ge god sömn. Används för att
attrahera män till sexuella affärer.

Rosmarin
Rosmarinen ger förnöjsamhet och kärlek

Vänderot
Kärlek och harmoni. Bra för att återförena par som kommit på kant med varandra.

Ålandsrot
Attraktion, kärlek, skönhet. Används för att attrahera kärlek och blir synnerligen kraftfull tillsammans med järnört och mistel.

Ur "Hälsoflora - örtmedicin", Dr. Jaroslav Kresa´nek, Marina Medicis bok "Vit magi", "Tidens Stora Bok Om Läkeväxter" Bertil Wahlin, Iona Rosin, "Encyclopedia Of Magical Herbs" Cunninghams, "Huskurer & Helhetsterapi" Gunilla Boman, "Plants Of The Gods-Their Sacred, Healing & Hallucinogenic Powers" R.E. Schultes & A. Hoffman "Dancing With Dragons" D.J. Conway, Liv och Död/Häxans Hus, samt från Dragon Rouges arkiv!
Eva i Höga
Det här var bra! Det är spännande med den gamla folktron. Vi har inte kommit så långt bland kärleksörterna än men de ska helst vara perenna. Kummin är en ört vi funderar på, likaså taklök, isop, salvia och ja, vet inte riktigt vad som räknas till kärleksörter. Hittar ni något mer i era skrifter är jag jätteglad.
Tack Susanne och skogstroll, ni är pärlor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon