Svaret på min fråga finns säkert här men nybörjare som jag är så hänger jag inte riktigt med i svängarna så jag frågar:
Ska anlägga ett grönsaksland i en pallkrage, och undrar: Vilken jord ska jag köpa till landet? Duger det med billig 5 för 100? Bör de blandas upp med något isf? Eller ska jag köpa dyrare? De frön som jag har satt för att förgro har jag sått i nån annan, förhoppningsvis bättre, som dom rekommenderade för ändamålet på plantagen.
Finns det någon jord där du skall anlägga pallkragen?
Det är gräsmatta där idag. Fick rådae att vi ska vända på gräsmattan under och sen lägga på markduk och sen på med jord..
Du kan t ex köpa kogödsel på påse, det brukar i alla fall vara bättre än den vanliga planteringsjorden. Men kan du dessutom få tag i lite lerjord + grus + kompost att blanda i så är det bra. Fyll gärna på lite extra eftersom det förmodligen kommer att sjunka ihop endel efterhand.
kanske en dum fråga men, bara kogödsel? (om jag inte fr tag i det andra) eller ska man blanda gödslet med tex planteringsjord? Jag är verkligen helt ny på det här...
Planteringsjorden består i princip bara av torv. Kogödseln i påse brukar vara så välbrunnen att det går att plantera direkt i den, och den brukar inte vara mycket dyrare än planteringsjorden. Men det är som sagt bra om man också kan blanda i endel mineraljord också.
tack
160kvm stort hus
08-04-2008, 08:51
bauhaus har ju 5 för 89 då kan man blanda torv, kogödsel, plant jord osv..
Annars brukar ju andra ( ex plantagen ) vara "dyrare" på kogödseln.
Men det går ju åt måååånga säckar ( fler än man tror ) för att fylla upp en pallkrage alt land. Är det inte billigare och bättre i längden att kanske beställa hem en lastbil?
Finns ju ett företag i sthlm ( fan att man inte bor kvar där ) som levererar i praktisk storsäck. Brajord.se eller nått liknande heter dom. Googla så hittar du svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.