Tullia
Jag ska göra om en hel del i trädgården, men vill gärna utnyttja de växter som redan finns. Nu funderar jag på om jag ska ordna någon sorts "mellanstation" där jag också kan sortera växterna som jag plockar upp. Sedan får de växa där tills jag vet var jag ska ha dem...

Låter det vettigt?

Det är svårt att _bara_ gräva upp just en enstaka lök som precis vissnat ner, för att ha koll på just den. Hur ska man göra? Finns det någon billig smart lösning för att plocka isär och sortera upp en rabatt. Jag känner inte igen lökar och knölar på utseendet. Att ta kort på rabatter, och liknande, har jag funderat på, men jag tror inte det löser hela problemet.

Några tankar? Förstod ni vad jag menar??? wacko.gif
HelenN
jadu, det är inte lätt att veta vart man ska börja.

Jag hade nog tagit en rabatt i taget.....tömt den på alla blommor och sen plockat dit efter hand. De som blir över kan du ju gräva ner i en annan rabatt så länge, eller om du har pallkragar eller nåt lanne att sätta dem i.

Grejen är ju den också att det är ju inte lätt att fixa till en rabatt på våren om du inte vet vad du har för växter. Men märk de du känner igen, det finns ju sticketiketter som inte kostar så mycket, eller klipp remsor av gamla plastbunkar, men skriv med en vattenbeständig penna 6 sätt ner dem djupt i jorden så int fåglarna drar upp alla. Det bästa är ju att låta sommaren gå, så du kan märka upp alla blommor, storlek, vilket läge de vill stå i osv, för då kan du komponera ihop finare rabatter sen.

För två år sedan planterade jag om massor mitt i sommaren, mitt i ett skyfall...det var sååå blött och sååå geggigt, men alla blommor överlevde den flytten.
Jag har flyttat om i alla mina rabatter....flera gånger, men jag är inte klar än.

Jag har börjat med olika färgteman, men det tar ett tag att få allt i ordning. I höstas köpte jag massor med plantor på rean, och de har fått mellanlanda i mina pallkragar. Men nu är det fullt i pallkragarna & jag skulle vilja tömma dem för att så grönsaker.

Inte för att jag vet om du blev klokare av detta, men det är mina erfarenheter iallfall! Lycka till!
Tullia
Tack för ditt svar!

Jag är inte redo att göra någon ny rabatt än. Ska bara tömma gamla. Ska sätta dem på något "smart ställe", kanske någorlunda uppsorterat, och sedan ta därifrån när det väl är dags att komponera... om ett par år...

Om man ska demontera en hel rabatt, när är då bästa tiden? Eller ska man ta allt eftersom det vissnar ner?
Bee
Jag hakar gärna på den här frågan. Jag måste gräva upp en rabatt för att ordna till bättre dränering, sen skall växterna tillbaka, helst i samma ordning.
Jag har inget "vänteställe" att gräva ner växterna i så dom lär få ligga på gräsmattan. Hur lång tid har jag på mig att fixa dräneringen då? Vi pratar både rosor och perenner. Skall man svepa in växterna i något så dom inte torkar?

MariaÖrebro
Jag vet inte om det här kan vara till hjälp, men jag provar i alla fall. Mina föräldrar bor på landet och när de skulle göra om på tomten beställde de hem ett lastbilslass med matjord. De gjorde en hög av delar av jorden på ett ställe, dit de flyttade perenner. Vissa har till och med fått bo kvar där över vintern. Resten användes till att skyffla in i växthuset, förstärka den ojämna gräsmattan med mera. Matjord i stora lass är betydligt billigare än "5 för 99"-påsar....
morris matte
hej
jag grävde upp en gammal ros som jag 'begravde' i sand/lera så att inte rötterna torkade. Vattnade dom flitigt i nästan tre veckor och planterade om. Den var lite moloken först på sin nya plats men sen blev vi vänner igen.
Dom låssas ofta vara kinkigare än dom är. Liljorna (alltså lökar) brukar få bo i lerkrukor. Även dom begraver jag i sand + lite lera. Lökarna brukar inte vara så noga med var dom växer. Inte hos mej i alla fall. sweatingbullets.gif
HelenN
CITAT (Tullia @ 07-04-2008, 12:59) *
Tack för ditt svar!

Jag är inte redo att göra någon ny rabatt än. Ska bara tömma gamla. Ska sätta dem på något "smart ställe", kanske någorlunda uppsorterat, och sedan ta därifrån när det väl är dags att komponera... om ett par år...

Om man ska demontera en hel rabatt, när är då bästa tiden? Eller ska man ta allt eftersom det vissnar ner?

Ok, men då är det bara att få till en stor jordhög där du tillfälligt jordslår blommorna & lökarna. Men de måste ju vattnas och pysslas om iallafall......det går ju liksom inte att glömma bort dem ett par år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon