ylvas
på vissa fröpåsar står det ju att växtrena ska ställas svalt och ljust efter uppkomst... Hur stora ska dom ha blivit innan man gör det? Ska det vara precis när dom tittat upp eller?

Och hur svalt ska det vara. Funska det i ett källarfönster där ingen värme är på.. skulle tippa på att det är mellan 10-15 grader där..
Tosan
Jag brukar flytta min i stort sett direkt de grott, lite klenare frön får stå kvar i värmen nån dag.
Källaren låter ganska bra, men jag tvivlar på att ljuset räcker i fönstret. Försök få dit nån form av belysning, lysrör(kallvita) eller lågenergilampor räcker långt.
ylvas
oki. Vi har redan lysrör där nere. Hur många timmar per dygn bör de vara tända?
Tosan
CITAT (ylvas @ 07-04-2008, 12:58) *
oki. Vi har redan lysrör där nere. Hur många timmar per dygn bör de vara tända?

14-16 timmar/dygn, sådderna ca 10-15 cm från lysrören, eller iaf så gott det går...
ylvas
tack!
HelenN
Men har man inte nån sval plats, så går det bra att ha dem i rumstemp också, med massor av lysrör......för det har jag och jag lovar......de växer & mår bra då me!
ylvas
förresten. Har dom i minidrivhus nu. Ska dom vara kvar i det?
ylvas
Kan man inte börja atälla ut som i solen dagtid då, vi har mellan 5-10 grader ute nu, lite varmare blir det ju i solen... Då får dom det ju verkligen ljust...
HelenN
CITAT (ylvas @ 07-04-2008, 13:11) *
Kan man inte börja atälla ut som i solen dagtid då, vi har mellan 5-10 grader ute nu, lite varmare blir det ju i solen... Då får dom det ju verkligen ljust...

Om du ska ställa ut dem så täck med fiberduk & ställ dem i skuggan. Ta in dem under natten. Fortsätt så i ca en vecka, så kan de var ute nattetid sen osså!

MEN...håll koll på de blommor som inte tål frost, för de får du fortsätta ta in nattetid tills järnnätterna är förbi!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon