Full version: Tips på fina buskar?
omena
Hej

Vi har en lång rabatt i en sluttning som är lite tråkig, så jag skulle vilja plantera in en grupp med vackra buskar. Framför mig ser jag en fick grupp med tre olika buskar som passar bra ihop, ca 1- 2, 5 m höjd. Problemet är bara att det finns så mycket att välja på och jag vet inte riktigt vad som skulle passa/fungera i den rabatten så jag vill gärna ha en massa tips!

Faktabladet: Rabatten är som sagt i en sluttning. Skyddat läge. Lerjord. Rabatten ligger i sol ungefär halva dagen, sedan skuggas den av idegranshäcken bakom. Zon 1.

Rabatten syns inifrån huset och man går förbi den när man går ut och in så det ska vara buskar som är vackra året runt. Kan vara vintergöna, men lika gärna buskar som har vackert grenverk el liknande. Jättegärna blommande buskar. Och lättskötta! I rabatten i övrigt är det mest mycket grönt och och olika lila toner samt lite vitt och rosa, på våren blommar det också en del gult.

ingrids
När jag läser om din idegranshäck tänker jag direkt på korneller - de tappar bladen och visar vackra stammar på hösten och finns också med mer eller mindre vita blad som lyser upp vare sig de blommar eller inte. Visst borde det bli en roligare kontrast mot häcken än mer vintergrönt? Du som bor i zon I kan ha många fina korneller jag inte kan i zon IV men riskerar att vissa korneller sprider sig som sjutton.
omena
Korneller var en bra idé! Det finns ju ett antal olika, finns det någon speciell du kan rekommendera?
Klok kommentar om att det kanske inte är nödvändigt med vintergrönt med tanke på att det är idegranshäck bakom, så långt har jag faktiskt inte tänkt. Det är dock en rätt sluttande rabatt och så står häcken överst så det blir en hel del synlig jord när det inte är växtsäsong, men som du säger, det blir betydligt roligare med något annat än bara grönt.

ingrids
Jag bor som sagt i fel zon för ett antal av de ballaste och har låtit bli att läsa på med flit för att inte misströsta - ett tips är att kolla Zetas , de har vad jag kan bedöma ett bra utbud för zon I-III. De sätter + för de de gillar och jag har ofta men inte alltid samma smak som de smile.gif
omena
Zetas länk funkade inte, jag får försöka igen senare. Medans spanar jag vidare på korneller. Har redan hittat många jättefina på nätet, jag skulle kunna fylla hela trädgården... Gäller bara att hitta lagom stora som funkar i vårt läge också nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon