Full version: rabatt i skugga
lammörat
Hej,

i ena hörnet av min trädgård så har jag en jättestor kastanj. Den står ca 30 cm från tomtgränsen, PRECIS på tomtgränsen har grannen byggt ett garage, så istället för plank eller häck har vi ett garage som avslutar tomten. Nedanför garaget och under kastanjen har förra husägaren gjort en liten rabatt - men ingenting vill växa där, för där är bara sol ett par timmar på morgonen, i bästa fall. Jag skulle vilja ha lite tips på blommor och växter som gärna växer i skugga! Gärna något roligare än marktäckare - skulle gärna vilja ha lite som blir lite högre (ca 30 - 70 cm).
Någon som har några roliga förslag?

ingrids
Hej och välkommen till odla.nu!
Nu skriver du inget om vilken zon du bor i men hostor funkar i många fall långt norrut och finns både små och stora. Rodgersia är också en fin skuggväxt men inte riktigt lika härdig.
Om du kan fråga grannen ifall du får sätta en spalje på baksidan av garaget kan du låta en pipranka klättra där.
Skriv gäran lite mer om zon och jordtyp så är det enklare att ge dig tips. Gärna också vad du gillar hos en växt - vad som gör den rolig.
Knorrhane
Förslag på Skuggrabatt
Perenner
- Jättedaggkåpa, Alchemilla mollis
- Japansk akleja, Aquilegia flabellata
- Pastallakleja, Aquilegia x culturum 'Snow Queen' och 'Rosen Queen'
- Daggfunkia, Hosta sieboldiana
- Gul/vitstrimmig kirskål Aegopodium podagraria 'Variegata' (Håll denna avgränsad för den sprider sig snabbt.
- Vintergröna, Vinca minor
- Hornviol, Viola cornuta
Klätterväxter:
- Alpklematis, Clematis alpina
- Klätterbenved, Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety'
Halvgräs:
- Hängstarr, Carex pendula
Ormbunkar:
- Strutbräken, Matteuccia struthiopteris
tummenupp.gif
Mollis
Astilbe kanske kan va nåt?
lammörat
Hej - och tack för ditt svar!
Jag bor i zon 1 och är helt novis i trädgården, men väldigt intresserad.
Bland mina favoriter i trädgården finns pion, doftschersmin, funkior, rosor och klematis. Gärna mycket blommor alltså, och mycket grönt. Jag är inte så mycket för vältrimmade gräsmattor och raka linjer - till vårt hus passar det bättre med lite "rörig romantik" om man kan uttrycka det så. smile.gif
ingrids
Då vet jag lite mer - slog mig just att du nog kan räkna det hela som torr skugga dessutom, p.g.a. trädet. Då är varken hostor eller rodgersior så himla bra - och just torr skugga vet jag väldigt litet om.
Ophelia
I torr skugga skulle du kunna ha hasselört, jättedaggkåpa, vintergröna, flocknäva och även testa med bergenia, röd sockblomma (även andra sockblommor kan fungera)och myskmadra. Om det nu är kastanjen som skuggar mest så varför inte dit med en massa vårtidiga lökar yes.gif
lammörat
ok - nu blev det överkurs direkt kände jag... torr skugga?? vad innebär det? Hur vet man om en växt gillar torr skugga eller inte? Oftast står det ju bara om de funkar i skugga - kort och gott...
Tyvärr är det garaget som står för den mesta skuggan... det är på vår västra kant vi har garaget, och kastanjen skuggar rabatten från söder.
*Ulrica*
CITAT (lammörat @ 07-04-2008, 16:57) *
ok - nu blev det överkurs direkt kände jag... torr skugga?? vad innebär det? Hur vet man om en växt gillar torr skugga eller inte?
Ta det lugnt, det är inte så krångligt! tongue.gif
Vissa växter vill ju ha det både fuktigt och skuggigt som tex. Hosta, andra klarar lite torrare som olika sorters nävor som dessutom blommar länge!. Antingen frågar du här eller så lånar du böcker på biblioteket. En superbra bok är "Perenner" av M&B Hansson, där finns bland annat 2800 växtbeskrivningar!
Boxer
Storrams eller jätterams
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon