HelBen
Har en tråkig baksida åt norr, mot vägen. Där vill jag ha en blandad häck som tomtgräns. Har ett gäng brudspireor (trist, men gratis smile.gif ), syrener, en fläder, rosa rugosa mm "blandad kompott" som jag kan flytta. Hur är det bäst att planera dem; i rad i ett dike eller lite zick-zack? Planterar jag i en lång rad så blir det mycket enklare att klippa gräset runt om men jag tror det blir snyggare med buskarna lite omlott, särskilt eftersom det är olika sorter.

Tips och erfarenheter, tack!

Hälsningar
Helena
Lilla Sibirien
Jag har ett buskage i blandad kompott och vad jag lyckades med utan avsikt var att brevid flädern plantera vitbrokig kornell, kornellen lyser upp den mörka flädern. tummenupp.gif

Min häck består också av gratis brudspireabuskar i dubbla rader som möts upp av doftschersmin, dessa två har olika tidpunkt på blomningen.

Här finns också aronior, dessa är jag inte så förtjust i, jag tycker att de är för glesa ner i. thumbdown.gif
KURT
Jag tycker inte att du skall sätta dem på rad, det blir inte levande och det blir glest. Se hur t ex kommuner gör med sina planteringar. De lägger ofta markduk, planterar i den och täcker sedan med t ex barkmull, då kan man ändå få en rak gräskant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon