HelBen
Köpte ett lass "planteringsjord" och gjorde en stor upphöjd perennrabatt sent i höstas. Pga flytt kunde jag fylla rabatten ordentligt. När jorden nu satt sig över vintern så känns den hård och lerig, inte sådär mullig och härlig som jag tycker "planteringsjord" ska innebära. Jag har fått pengar tillbaka från jordleverantören men fortfarande står jag ju där med min rabatt.

Växterna verkar ha klarat sig och ser nöjda ut men på en del ställen har jorden fallit ihop och jordnivån är kanske fem cm under rabattens kant. Inte snyggt! Dessutom vill jag ha jorden svart och lucker men tänker INTE gräva upp alltihopa igen.

Tips på hur jag kan förbättre jorden och få upp nivån till rätt utan att "begrava" mina växter?!
Fenja
Du kan börja med att luckra jordytan ofta så förbättrar du strukturen och förmågan att ta upp vatten. Mullämnen bör tillsättas, det gör jorden mörk och vätskehållande. Torv, sönderklippta höstlöv, gräsmatteklipp, obrunnen stallgödsel är alla bra mullämnen. Är strukturen väldigt fin så kan du behöva tillsätta lite grus. Brunnen stallgödsel är bra gödning och förbättrar också strukturen, denna tillsättes på våren.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon