Full version: Tobak
usanity
Hejsan, har för ett tag sedan satt tobak, men då jag inte har någon större erfaranhet så kanske någon här kan dela med sig av det? Har köpt 4 st fröpåsar och strött över 24 olika krukor här hemma och nu har nästan alla frön börjat gro. Dum som jag var så la jag 10-15 frö i varje kruka i tron om att kanske bara 1-2 frö skulle gro. Ska jag omplantera dem i varsinn kruka när dom växt till sig någon centimeter?
Tack på förhand
Fenja
Hej och välkommen hit! Man brukar skola om plantorna när de fått karaktärsblad. De första bladen som kommer fram ur ett frö kallas för hjärtblad och är två stycken. Därefter kommer karaktärsbladen som ser ut som bladen på en vuxen planta. Är det blomstertobak eller någon annan sort du planterat? När de fått 2-4 karaktärsblad så ska du plantera om dem en och en i en egen kruka. Sätter du flera i samma kruka så blir det små undernärda plantor som kanske inte ens går i blom.
Mvh
Fenja
usanity
Tack:), Jag är inte säker på om det är blomstertobak eller inte, men en utav sorterna heter "Virginia gold" om det säger dig något? Tack för svaret, dom har växt ännu mer nu idag, som en millimeterhög skog i mitt lilla drivhus. Det är alltså inte farligt för plantorna att växa sig några centimeter i samma "kruka"(som är ca 5x5 cm) och sen plantera om?Det är 10-15 frön i varje,.
Fenja
Virginia Gold är röktobak, du kan läsa om det här: Råtobak
Lite mer info:
Virginia som efter torkning och mognad ger ljust guld-gula blad. En första klass tobak för cigarettrullning eller pipa. Ger riklig skörd. Höjd c:a 1,5 m.
Men de funkar ju som "blomma" med och doftar!

Det är inte bra att de står för tätt, det hämmar tillväxten. Det är svårt att säga exakt när de behöver skolas om. Du får lita till din fingertoppskänsla där wink.gif.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon