Nybörjar´n
13-08-2003, 21:08
Om man tar bort gamla vinbärsbuskar, kan man då med fördel sätta ner de nya buskarna där eller är det dumt? Tänkte mest på sjukdomar och sånt...
De buskar vi har nu är gamla och nedklippta av tidigare husägaren,
de har inte gett mkt bär och har dessutom mjöldagg.
Inte så mkt att ha kvar tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
14-08-2003, 06:37
Man bör byta ut en hel del jord ifall man ska plantera nya vinbär där det stått vinbär under en längre tid (Jordtrötthet).
Du behöver inte köpa ny jord utan det går bra att ta jord någonannanstans i trädgården där det inte stått några vinbär.
Nybörjar´n
14-08-2003, 10:27
Vad skönt, det känns ju mest praktiskt att låta de nya stå där det redan är hål så att säga.
Tack för svaret!
Karin Bergström
21-08-2003, 14:03
Jag skulle inte sätta nya buskar direkt där de gamla stått. Jag har lärt mig att man bör vänta ett par år för att vara säker på att jorden är fri från gammal smitta. Om du försöker att plantera de nya direkt måste du gräva om de gamla hålen ganska ordentligt. Du måste få bort all gammal jord så att du inte infekterar de nya plantorna (jordtrötthet plus mögelsporer). Har du tänkt på att låta de gamla buskarna stå kvar och föryngra dem i stället, dvs beskära dem ordentligt varje år? Genom en ordentlig beskärning bör du få dem att dels börja ge rikligt igen, dels bli fria från mjöldagg. Ta bort den älsta tredjedelen av grenarna varje år, ta bort grenar som släpar mot marken eller som växer in mot mitten eller som ligger och skaver mot en annan gren så bygger du snygg buske på nytt.
Karin Bergström
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.