Skriver här trots att det gäller växthuset men jag är i desperat behov av hjälp...och det är fler själar här i småprat.
Glasen är alldeles gröna av alger och jag skulle behöva tips på miljövänliga sätt att få rent dom..Jag håller på att flytta det så glasen är urplockade och jag vill ju inte sätta tillbaks dom i det skicket..
Jag kan ha helt fel, men det känns som om sura medel även här -liksom på kalk- skulle kunna funka. Alltså, ättika, citronsyra, vinäger...
Det går alldeles utmärkt att bara tvätta med vanligt diskmedel och varmt vatten och en vit kökssvamp att skrubba med. Använd INTE en grön den bara repar.
Jag fick mitt växthus i beg skick förra året och mina glas hade varit silikonade också. Jag skrapade bort silikonet med ett rakblad och glasrutorna blev hur fina som helst.
Lycka till!
*Stintan*
07-04-2008, 18:29
Jag skulle vilja föreslå att du ställer glasen i blöt och sedan använder en rakbladsskrapa.
Det fungerar iallafall på gamla algbeprydda intorkade akvarium.
Ok..tack så mycket..
Det blir kanske att testa sig fram lite..isch..det är ju bortåt hundra rutor som ska tvättas...och då är ju växthuset inte ens särskilt stort..
Kan du blåsa dom med högtrycksspruta kanske? Jag har fått rent mitt på så vis, även med vanlig såpa och skurborste...slitjobb...
DragonLady
08-04-2008, 00:59
En rakbladsskrapa som man har till spisen är det lättaste o bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.