Pia L
Dottern köpte för drygt en vecka sedan en stor vacker phalaenopsis på Bauhaus i sundsvall, nu när vi skulle vattna den upptäckte hon att den formligen kryllar av små silverglänsande "muppar", finns det någon som kan upplysa vad det är, om dom är skadliga och hur man i sådana fall kan få bort dom?
Dottern är "kusrädd" och vill inte dela lägenhet med dessa små saker
pejori
CITAT (Pia L @ 07-04-2008, 20:07) *
Dottern köpte för drygt en vecka sedan en stor vacker phalaenopsis på Bauhaus i sundsvall, nu när vi skulle vattna den upptäckte hon att den formligen kryllar av små silverglänsande "muppar", finns det någon som kan upplysa vad det är, om dom är skadliga och hur man i sådana fall kan få bort dom?
Dottern är "kusrädd" och vill inte dela lägenhet med dessa små saker

spraya med T-röd eller provado +
låter som ullöss!!!!!
Pia L
Jag trodde att det skulle vara ulltussar på blomman då, dom här kilar runt på bladen och i barken.
T-röd, ska den spädas ut och hur?
CillaM
Trips är ganska vanliga på orkidéer. Spraya med Baythion (Provado), följ anvisningarna noga på flaskan.
Pia L
Tack, jag har nu googlat på både ullöss och trips och det lutar åt att det är trips i blomman, nu får dottern lära sig att bekämpa ohyran.
kristerh
CITAT (Pia L @ 07-04-2008, 22:16) *
Tack, jag har nu googlat på både ullöss och trips och det lutar åt att det är trips i blomman, nu får dottern lära sig att bekämpa ohyran.

tur att det inte var ullöss, då hade det bara varit att kasta, har slängt mer än hälften av mina -cry-.gif
ullöss och orkideér är inte en bra kombination... stört omöjliga att bli av med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon