|
Gossen Ruda
07-04-2008, 19:30
Nu är jag här med en tråd om trollen, som föreetelse och inte utpekande av enskilda troll. Jag har forskat lite men mycket är oklart så det går bra att rätta och komma med tillägg.
Först har vi trollens ursprung i folkloren. Hur långt tillbaka vet jag inte, kanske tusen år, kanske mer. Dom var illasinnade och dumma och ganska farliga. Det fanns diverse knep att klara sig mot dom men det går utanför denna berättelse. Dom fanns hos germanerna och kelterna tillsammans med älvor, vättar, tomtar, skogsrån och andra för det mesta osynliga väsen.
Sen när kristendomen kom hit för ca tusen år sen började prästerna försöka få bort allt sånt ur människors medvetande, dock med dålig framgång. Dom kämpade ju mest mot djävulen och hans anhang och där passade liksom inte trollen in. Kom ihåg att det finns inga troll nämnda i bibeln.
Sen tar vi ett raskt hopp fram till nutiden och internet. Eftersom man för det mesta är anonym på nätet dök det snabbt upp diverse personer som nu ganska fritt kunde ställa till med problem, det finns tyvärr såna människor. Jag har inte fått fram några uppgifter när, var och hur man började kalla dessa typer för troll men ursprunget kommer från det engelska/amerikanska ordet för fiske efter båt, trolling. Vad detta ord kommer från vet jag inte, möjligen från trailing som betyder ungefär släpa. Det verkar dock inte ha med ordet trolley, trissa, att göra.
Sen misstänker jag att för att verkligen visa att dom här personerna var avskydda plockade man upp det näraliggande ordet troll som dock har ett helt annat ursprung. Ordbildningen inom engelska språket och framför allt på nätet går fort. Sen uppstår dock frågan hur dom nordiska och germanska trollen hamnade i, troligen, amerikanska internetanvändares medvetande?
Jag har funderat på den frågan. Definitivt inte via kyrkan som en del tror, i USA är det mest katoliker och angelikanska kristna och där finns absolut inga troll. Sen slog det mig den troliga vägen, TOLKIEN. Tolkien var väl förtrogen med Norden, han var professor i fornnordiska språk och hämtade mycket inspiration till Ringens värld från nordisk mytologi. Ringtrilogin är välkänd över hela världen och med den också trollen.
Så från gamla germanska sagor via en professor i England och hans böcker dyker trollen upp i olika internetforum och ställer till med ofog.
Älskar Tolkien och hela hans värld, Har tappat räkningen på hur många gånger jag läst om alla hans böcker, Silmarillion, Sagor från midgård osv, tycker om riktiga troll också
Gossen Ruda
07-04-2008, 20:23
CITAT (Monica i Kungälv @ 07-04-2008, 21:05)  Älskar Tolkien och hela hans värld, Har tappat räkningen på hur många gånger jag läst om alla hans böcker, Silmarillion, Sagor från midgård osv, tycker om riktiga troll också  Här har du själsfrände. Har också tappat räkningen. Kan ta en valfri ringbok och slå upp på valfri plats, läsa en mening och vet direkt var jag är. Fast Silmarillion och Sagor från Midgård har jag bara skummat i.
Aqvakul
07-04-2008, 20:29
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2008, 21:23)  Här har du själsfrände. Har också tappat räkningen. Kan ta en valfri ringbok och slå upp på valfri plats, läsa en mening och vet direkt var jag är. Fast Silmarillion och Sagor från Midgård har jag bara skummat i. Jag fick "Gillis bonde från Ham" när jag var ganska liten. Förstod mig inte på den då. När böckerna om Ringen kom så så begrep jag inte att det var samma författare. Hade jag gjort det så hade jag nog dissat trilogin. Var dessutom grymt nöjd med filmerna, vilket man ju sällan brukar vara när det gäller älskade böcker. Förlåt OT!
Solstorm
07-04-2008, 21:45
Men det var ju inte bara i forntiden det fanns troll. Det räcker ju att man talar om dem så står de ju i farstun.
Ja dom ja, och det är ju knappast internettrollen det är frågan om.
Hmm.... är det bara jag som inte blandar ihop skogstrollen med internettrollen? Det borde det ju inte vara.
Precis som jag inte blandar änglar med änglar. Menar... när jag säger till nån att "du är en ängel!" så menar jag såklart inte att personen är död och kommit till himlen och där förvandlats till en flygande människoliknande varelse med vingar. Sånt tror jag inte på. Neej, jag menar att personen är jättesnäll och gullig som har hjälpt mej med en sak eller gjort nåt för mej eller ställde upp när jag behövde det.
Finns kanske fler figurer som har mer än en betydelse?
Gossen Ruda
08-04-2008, 06:47
Trollens historia är lång och vindlande. Från början var dom mindre än människorna och bodde ute i dom orörda skogarna där dom gjorde räder mot människorna. På natten när elden brunnit ut skulle det ligga stål på eldstaden, exempelvis en yxa med eggen uppåt, annars kunde trollen klättra in den vägen. På dagen var det ingen fara, trollen skydde solen.
Sen blev dom stora och klunsiga, John Bauer-troll. Dom rövade bort kvinnor och framför allt såna som skulle gifta sig, dom blev bergtagna. Även ynglingar kunde rövas bort och dom blev drängar åt trollen. Sen hade vi bortbytingarna också. Det fanns som sagt en del olika knep att skydda sig men exakt vilka har jag inte hittat uppgifter om.
När sen kyrkan kom hit påstod prästerna att klangen från kyrkklockorna skrämde bort trollen. Trollen försökte då hämnas genom att kasta stora stenblock mot kyrkorna, sk jättekast. Att stenblocken kommit med isen och var mycket äldre än kyrkorna visste inte folket då.
Nu är det väl knappast någon som tror på troll längre så trollens betydelse har svängt. Nu är dom ganska trevliga och absolut inte farliga. Vi har charmtroll och mumintroll, för att inte tala om vårt eget skogstroll. Trollungar kan vi också kalla små barn, tidigare hade det varit otänkbart och farligt för barnen.
Tolkien plockade sen fram dom gamla farliga trollen men jag tror knappast att någon tror att det finns riktiga troll. Forumtrollen är ju egentligen imaginära även om det finns människor bakom.
Jag funderar lite på om trollen enbart var nordiska? Finns det troll i Bröderna Grimms nedtecknade sagor? Vad heter förresten tecknaren som ritar små söta troll?
*Stintan*
08-04-2008, 07:33
Ja det finns troll i bröderna Grims sagor. Ett bodde ju under bron i "de tre bockarna bruse".
Rolf Lidberg, tyvärr numera bortgången, hette han som målat en massa jättefina troll och skrivit böcker. Han var ju för övrigt också en stor växtkännare och naturmänniska.
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 07:16)  ...../Hmm.... är det bara jag som inte blandar ihop skogstrollen med internettrollen? Det borde det ju inte vara./...... Nej det är inte bara du som håller isär de begreppen. Sagotroll och internettroll är två helt olika saker för mig. Det här är internettroll. Det här är en helt annan sorts troll. Jag tycker inte man ska blanda ihop dem med varann...
skogstroll
08-04-2008, 07:44
jag har också läst Sagan om ringen-trilogin oräkneliga gånger, särskilt är jag förtjust i Tom Bombadill och hans dam, de är härliga typer tycker jag  Sen är jag uppväxt med sagor om troll o häxor så karriären föll sig naturligt När man pratar om forumtroll tycker jag det låter lite gulligt... säger man elaka saker till andra på ett forum borde det finnas ett bättre ord för dem, fast alla har ju lite olika syn på ord har vi ju märkt
Ang engelskans troll och fiske. Det vore lätt att tro att det har med tråla att göra men det är att dörja från en liten båt i lugn och ro. En avkopplande syssla med andra ord.
Och i sammanhanget men ändå OT: en gång i tiden var jag delägare i en liten segelbåt (byggd ngn gång på 30-40-talet). Det var en smäcker liten båt. Modellen hette Trollungen!
CITAT (Betty @ 08-04-2008, 08:41)  Nej det är inte bara du som håller isär de begreppen. Sagotroll och internettroll är två helt olika saker för mig. Det här är internettroll. Det här är en helt annan sorts troll. Jag tycker inte man ska blanda ihop dem med varann... Tack för det.  Vad tycker du själv Ruda? Är det skillnad på trollen? Tänkte mest på att de enda trollen du nämner i rubriken är forumtroll.
Gossen Ruda
08-04-2008, 08:14
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 09:00)  Tack för det.  Vad tycker du själv Ruda? Är det skillnad på trollen? Tänkte mest på att de enda trollen du nämner i rubriken är forumtroll. Det är helt skilda begrepp men forumtrollen är på något sätt utvecklade ur fornnordiska troll även om dom för övrigt inte har några gemensamma nämnare mer än namnet. Tror inte att dom fornnordiska trollen skulle klara av internet fö.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 09:14)  Det är helt skilda begrepp men forumtrollen är på något sätt utvecklade ur fornnordiska troll även om dom för övrigt inte har några gemensamma nämnare mer än namnet. Tror inte att dom fornnordiska trollen skulle klara av internet fö.  Jag tror inta att det är så... Klipp från Wikipedialänken jag la in: Ursprungligen användes den engelska termen trolling på Internet för fenomenet att vissa personer skrev avsiktliga så kallade "flamebaits"; kontroversiella och skarpa uttalanden som inbjuder till likartade svar. Trolling är engelska för dragrodd, en fisketerm för att långsamt låta ett bete med krokar släpa efter båten. Personer som "trollade" drog så att säga ett blänkande drag med krokar tvärs igenom en grupp av diskuterande människor, i hopp om att någon skulle nappa.
Gossen Ruda
08-04-2008, 08:31
CITAT (Betty @ 08-04-2008, 09:19)  Jag tror inta att det är så... Klipp från Wikipedialänken jag la in: Ursprungligen användes den engelska termen trolling på Internet för fenomenet att vissa personer skrev avsiktliga så kallade "flamebaits"; kontroversiella och skarpa uttalanden som inbjuder till likartade svar. Trolling är engelska för dragrodd, en fisketerm för att långsamt låta ett bete med krokar släpa efter båten. Personer som "trollade" drog så att säga ett blänkande drag med krokar tvärs igenom en grupp av diskuterande människor, i hopp om att någon skulle nappa. Jo, så är det. När jag skrev utvecklade ur så var det lite fel. Internettrollen kommer från trolling men när den termen väl var eteblerad dök dom gamla trollen upp men bara genom ordens likhet. Ur detta skapades sen begreppet Don´t feed the Troll och även bilder på gamla äckliga troll. Någon direkt utvecklingslinje finns inte.
*Ulrica*
08-04-2008, 09:08
Unga fakta som har väldigt många fina faktasidor för barn och ungdomar har en avdelning om Naturväsen. Där presenteras inte bara våra nordiska troll och deras historia utan även en mängd andra troll som finns runt om i världen; Boggart, Avus, Usorsak, Spriggans och en massa, massa andra oknytt. Dessutom älvor, drakar och andra mysiga varelser.
skogstroll
08-04-2008, 09:11
CITAT (*Ulrica* @ 08-04-2008, 10:08)  Unga fakta som har väldigt många fina faktasidor för barn och ungdomar har en avdelning om Naturväsen. Där presenteras inte bara våra nordiska troll och deras historia utan även en mängd andra troll som finns runt om i världen; Boggart, Avus, Usorsak, Spriggans och en massa, massa andra oknytt. Dessutom älvor, drakar och andra mysiga varelser. härlig sida! Här är en bra text om älvor mfl som är lite kul... Berättelserna om älvor, maror och skogsrån gav klara besked till både män och kvinnor. Dessa kvinnoväsen åtrår män och tar sexuella initiativ utan några tecken på skam - alltså kan de inte vara av kött och blod. Sägnerna förklarade alltså för kvinnor att beter man sig på detta sätt är man inte människa, och avskräckte samtidigt män för att beblanda sig med sådana varelser. Samtidigt framställs männen alltid som oskyldiga offer, oförmögna att försvara sig mot dessa förföriska, lömska och manipulativa kvinnoväsen - något som för övrigt än idag är ett favorittema inom både amerikansk filmproduktion och svenskt rättsväsende.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 09:31)  Jo, så är det. När jag skrev utvecklade ur så var det lite fel. Internettrollen kommer från trolling men när den termen väl var eteblerad dök dom gamla trollen upp men bara genom ordens likhet. Ur detta skapades sen begreppet Don´t feed the Troll och även bilder på gamla äckliga troll. Någon direkt utvecklingslinje finns inte. Jag tycker att det är beklagligt att ordet trolling, i detta sammanhang, har vidareutvecklats till ordet troll. Det bäddar bara för missförstånd. En del människor tycker att det är höjden av oförskämdhet att någon liknas vid ett sagotroll med svans medan andra tycker att det rent av är gulligt med storörade, svansförsedda skogsväsen. För mig är ett forumtroll/internettroll inget annat än en bråkmakare och uppviglare. Jag ser inte bilden av ett sagotroll med stora öron och svans framför mig när begreppet troll kommer upp vid eldfängda debatter på Internet.
*Stintan*
08-04-2008, 10:00
Om man nödvändigtvis måste blanda ihop troll och troll så kan man ju ändå se att det finns både onda och goda troll beroende på i vilket sammanhang man använder ordet. Ingen tycker väl att ett charmtroll eller en trollunge är något negativt medan ett forumtroll är det. Men historiskt sett har det ju funnits ett annat sätt att se på dessa naturväsen än vad vi gör idag. Eller finns det kanske fortfarande människor som skrämmer barnen genom att säga att "är du inte snäll kommer trollen och tar dej". Hoppas inte det.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 09:14)  Det är helt skilda begrepp men forumtrollen är på något sätt utvecklade ur fornnordiska troll även om dom för övrigt inte har några gemensamma nämnare mer än namnet. Tror inte att dom fornnordiska trollen skulle klara av internet fö.  Det var väl det jag trodde, att du blandat ihop dom. Tycker att Betty förklarar det så bra så jag håller bara med henne helt enkelt.
*Stintan*
08-04-2008, 10:26
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 11:15)  Det var väl det jag trodde, att du blandat ihop dom. Tycker att Betty förklarar det så bra så jag håller bara med henne helt enkelt. 
Gossen Ruda
08-04-2008, 11:11
Skulle tro att dom flesta klarar av att skilja på fornnordiska troll av olika storlekar, andra sagotroll, mumintroll, bauertroll, lidbergstroll, tolkientroll och forumtroll. Det är sammanhanget som avgör. För övrigt tycks det inte föreligga några större problem angående trollens utvecklingshistoria eftersom inga större invändningar inkommit, dvs själva ordet troll.
Glöm inte bergatrollet  F ö en väldigt intressant diskussion.
Gossen Ruda
08-04-2008, 11:32
CITAT (LadyG @ 08-04-2008, 12:22)  Glöm inte bergatrollet  Du menar Edvards gamle kompis i sin sal? Tror att han går in under fornnordiska troll men man vet aldrig med dessa figurer.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 12:11)  Skulle tro att dom flesta klarar av att skilja på fornnordiska troll av olika storlekar, andra sagotroll, mumintroll, bauertroll, lidbergstroll, tolkientroll och forumtroll. /.... Det tror jag med - men anledningen till att du startade den här tråden var väl just det att en del ser inte den skillnaden utan blandar ihop sagotroll och uppviglare/bråkmakare.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 12:32)  Du menar Edvards gamle kompis i sin sal? Tror att han går in under fornnordiska troll men man vet aldrig med dessa figurer.  Var inte Edvards filur en bergsrese, en bergakung? Iofs ska väl de vara släkt med trollen, men jag uppfattar resar mer som jättar än troll.
skogstroll
08-04-2008, 11:54
man måste väl erkänna att ALLA troll inte har det bästa ryktet, t.ex. "det går troll i" något... så begreppet forumtroll är inte så konstigt kanske
skogstroll
08-04-2008, 13:53
Tror absolut på det, visst finns tomten och kom inte och säg något annat
*Stintan*
08-04-2008, 14:03
Vilken sööööööt!
nykvistad
08-04-2008, 14:42
Nu vet jag inte riktigt vad som är syftet med den här tråden, ifrån trådskaparen, men jag ser forumstroll som en person som,startar trådar enkom för att dela forumet i flera olika läger, och ha en översittar typ inbyggt i sig.
Ps trådskaparen skall inte bli vrång av mina rader, det är inte syftet ifrån mej.
Tror syftet med tråden är att försöka reda ut var begreppet kommer ifrån samt få igång en konstruktiv diskussion kring ämnet, men jag kan ha fel.  Tycker hur som helst att det där med trollen är spännande, de har en urgammal historia så det är lite roligt att de lever kvar om än i ny form.
skogstroll
08-04-2008, 14:52
ja vi kanske gör en historisk insats för trollen
Gossen Ruda
08-04-2008, 16:33
Min avsikt med tråden var dels att skapa ett utrymme där man kunde prata allmänt om trollen, dels att försöka beskriva kopplingen mellan fornnordiska troll och forumtroll som bara har namnet gemensamt samt att försöka få bort kopplingen till religionen som varit på tapeten tidigare. Så här får man prata om alla typer av troll.
Alla typer av troll...
Hoppar lite OT och frågar varför det heter Trollhättan? En hätta är ju en slags mössa, men betyder det verkligen troll+mössa?
Aqvakul
09-04-2008, 06:49
CITAT (Berith @ 09-04-2008, 07:13)  Alla typer av troll...
Hoppar lite OT och frågar varför det heter Trollhättan? En hätta är ju en slags mössa, men betyder det verkligen troll+mössa? hätta = berg?
Gossen Ruda
09-04-2008, 06:59
Saxat från Trollhättans hemsida www.trollhattan.se
"Namnet Trollhättan Från början kallades området Stora Edet. Lilla Edet ligger 16 km nedströms och har fortfarande kvar sitt namn. Ordet Ed kommer av namnet Eidhar vilket betyder trång passage. Det var svårt att ta sig förbi de stora fallen i Stora Edet liksom de mindre fallen i Lilla Edet. Namnet Trollhättan kommer av namnet troll och hätta. Man trodde att det var troll i fallen och att det var deras hättor som man såg sticka upp som öar."
Ha! Så det var så enkelt ändå.  Tackar Ruda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|