Full version: Lättskött krukväxt
Cassiopeia
Min 3-åring önskar sig en "egen blomma" när hon fyller år. Hon vill ha den på sitt rum som har fönster i norrläge. Just nu står det still i huvudet och eftersom jag ligger däckad i feber så blir det maken som får åka till blomaffären, men då måste han ha en lista med möjliga växter med sig, annars kommer han hem med något alldeles tokigt. giggle.gif

Jag ser flera växter framför mig (bl.a. en med så vackert lila-silvriga blad) men kan inte komma på några namn nu. Växten bör vara relativt lättskött och inte för stor och den ska trivas i norrfönster. Inga kaktusar eller giftiga växter förstås. nuke.gif

Det finns ingen blommande växt man kan våga sig på va? Vore ju synd att misslyckas med dotterns första egna växt.
Chivvie
Yuccapalm
Vandrande jude
Femöring

Tre varianter som är "odödliga".
Yuccapalm blommar inte, men växer som bara den. Kan skicka stickling.
Vandrande jude, finns i flera varianter, ampelväxt. Har en som i ljus blir mörklila. Får små rosa blommor i rankor med viss läng. Kan även här skicka stickling.
Femöring. Rhizomer som man sår i kruka. Kommer relativt snart. Finns röda, blå och vita. Vissnar ner till hösten. Spara krukan och pilla fram rhizomer på våren och plantera på nytt.
Tosan
Ampellliljor, stPaula, Silverkalla, Fredskalla, en del Hoyor...
Jojjan
Min 3-åring har två Mini-Saint-Paula, som han valt själv på växthuset.
De blommar tacksamt och han har under vintern tänt lampa åt dem när det blivit mörkt på kvällen.
Han får dock inte vattna dem själv, för då tror jag inte att de överlevt.
Annars är våreld väldigt lättskötta blommande växter.
Solstorm
Han behöver nog ytterligare en kruka. En som man kan så svartöga i. Den är tacksam och växer och blommar ganska fort så det inte blir så långa tid att vänta.
Sussie F-Flower
Jag tycker att Din lilla Prinsessa ska få en alldeles egen Solros....! (utöver en vanlig krukväxt...) hbd.gif
-En röd....

Tror att hon kommer att bli totalt "växt-frälst" när hon kan se den växa så fort, med hjälp av sina "magiska" angel_not.gif små-händer runt krukan, varje kväll hon säger "Godnatt-min-lilla-Prinsessa-Solros, och-väx-nu-och-bli-stor"...

smiley_small_hug.gif
Cassiopeia
Tack för alla förslag. Jag kanske skulle skrivit att hon fyller imorgon (tisdag) så det ska vara en växt som kan köpas på Blomsterlandet eller liknande. smile.gif

Yuccapalm är portförbjuden hos oss. giggle.gif
Ampelliljor tycker jag är tråkiga och skräpiga. Kallor blir lite stora.
Ingen ampelväxt heller för hon ska kunna nå att pyssla och vattna själv.
Eftersom jag själv älskar hoyor så ska det inte vara en hoya, för då lär det bli min snarare än hennes. blush.gif

Var får man tag i en solros? Röd dessutom??
Sussie F-Flower
Titta!!!
Hittade i skrivande stund det här....
Men nu är det väl för sent....

Hoppas att det löst sig med blomma till din dotter.

http://www.blomsterlandet.se/305.aspx?aid=406

smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
-Vad fick Din Lilla Prinsessa för blomma nu då, i födelsedagspresent?????
LP55
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-04-2008, 23:55) *
-Vad fick Din Lilla Prinsessa för blomma nu då, i födelsedagspresent?????

Varför tror du att det är en prinsessa? unsure.gif
Jonna
Om det inte är försent, skulle kanske doftpelargoner passa.
De gillar att stå i norr och blommar även där.

Jag har alla mina doftisar i norrfönster och har haft så i flera år.

Dessutom kan man ju använda bladen till så mycket gott!

MVH
Jonna
Åsa, mälardalen zon 2
Svärmors tunga eller svärmors bandrosett är nästan omöjliga att ta död på.
skogstroll
solrosor är ju så kul (om man kommer ihåg att vattna dem). förra sommaren hade jag en jätte-sort som blev helt otrolig smile.gif
gunvor
CITAT (Jonna @ 13-04-2008, 07:09) *
Om det inte är försent, skulle kanske doftpelargoner passa.
De gillar att stå i norr och blommar även där.

Jag har alla mina doftisar i norrfönster och har haft så i flera år.

Dessutom kan man ju använda bladen till så mycket gott!

MVH
Jonna

hade jag sett detta tidigare ksulle jag föreslagit ngn form av crassula - dom får man stampa ihjäl- mina i alla fall.

ursäkta men vad är det för gott doftpelargonerna blad används till - det är väl samma som dr Westerlunds blomma??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon