MasMax
[attachment=16423:IMG_0423.JPG]

Hej

Jag hittade denna växt i skogen utanför min tomt. Den blommade väldigt tidigt med rosa blommor.
Vad är det för något? Är det ett träd eller en buske?

/Martin
Berith
Jag tror att det är Tibast - läs mer på Den virtuella floran. smile.gif
fenix
giftig !!! ger brännskador
MasMax
Hej

Tack för svaren!
Jag grävde upp växten och planterade den jämte lekstugan, med andra ord så får jag gräva upp den igen..........

/Martin
Fenja
Tibasten är väl dessutom fridlyst tror jag.
Mvh
Fenja
Pia L
Fridlysningen har upphävts för ca 2 år sedan, detta går att hitta på nätet över fridlysta växter
"
Följande arter har avlägsnats ur förteckningen över fridlysta växtarter: blåsippa, gullviva, lungört, tibast, havtorn samt en, som växer som träd eller pelare. Dessa arter har tidigare med stöd av undantagsbestämmelser varit delvis fridlysta, vilket har betytt att man inte har fått samla dem i försäljningssyfte"
Anma
CITAT (Pia L @ 08-04-2008, 01:02) *
Fridlysningen har upphävts för ca 2 år sedan, detta går att hitta på nätet över fridlysta växter
"
Följande arter har avlägsnats ur förteckningen över fridlysta växtarter: blåsippa, gullviva, lungört, tibast, havtorn samt en, som växer som träd eller pelare. Dessa arter har tidigare med stöd av undantagsbestämmelser varit delvis fridlysta, vilket har betytt att man inte har fått samla dem i försäljningssyfte"

Enligt naturvårdsverket stämmer inte din uppgift. Källa?
Fridlysta växter (pdf-fil)

Tillägg: Kopierade hela ditt citat, Pia, och fann finska miljöministriets sida. Alltså har fridlysningarna upphävts i vårt grannland och inte här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon