lillasmultron
07-04-2008, 20:55
Vi tog några frökapslar från stockrosor på österlen förra sommaren, i hopp om att kunna använda dem någon dag... Nu har vi flyttat till hus och kan äntligen så lite frön!
Men... kan jag använda de här fröerna eller är de för gamla/torra? Jag har förvarat dem i en glasburk, med plast runt.
Om de går att använda - när ska de sås? Behöver de försås i något mindre först eller kan man peta ner dem rakt i jorden?
Som ni märker, lite dumma frågor, men vi är helt noviser när det gäller trädgård.
Det är bara att prova! Jag lyckas med gamla fröer av stockros, men det beror ju på om de varmogna när de togs osv. osv. De brukar titta upp rätt snabbt vid sådd inomhus. Ute har jag inte provat faktiskt. De blommar normalt inte första året, så det är inte hela världen om du sår dem "lite sent", men de måste ju vara stora nog att överleva vintern också. Detta är i allafall min erfarenhet! Lycka till.
lillasmultron
08-04-2008, 06:16
Ok, tack, då provar vi väl då! Men hur ska vi göra rent praktiskt när vi sår inne? I en vanlig kruka eller i något speciellt arrangemang?! Och är tanken sen att vi ska sätta ut dom, när dom har kommit upp lite, den här säsången, innan vintern?
Eva 33c
08-04-2008, 08:08
I princip kan man så dem direkt ute i rabatten ( i södra delarna av landet självsår sig stockrosor, men det hinner de inte hos mig), men rent praktiskt är det svårt att hålla koll på dem då. Man rensar lätt bort dem av misstag, eller så blir de övervuxna av ogräs och sen sår man ju alltid för tätt. Vem kan plantera frön med 30cm avstånd?
Stockrosorna kommer att bilda en bladrosett denna sommar som sedan övervintrar och blommar nästa år.
Så fröna i krukor, antingen alla i en och skola om dem när det fått ett eller två "riktiga" blad ( sk karaktärsblad) eller varje frö i en egen liten kruka. Det senare tar ju större plats men du behöver ju inte nödvändigtvis ha sådderna inomhus. De kan faktiskt stå ute och få börja gro med stigande vårvärme. Det gäller bara att passa dem så de inte torkar ut.
Men du kan också ha dem inne, då gror de ju lite fortare och kanske glömmer man inte bort de så lätt...
Själv sår jag mina stockrosor nu första veckan i april och ställer krukorna i ett växthus som hålls frostfritt. Det blir något slags mellanting.
Har du mycket frö kan du ju prova olika sätt och se vad du tyckte funkade bäst.
Lycka till!
Glömde din sista fråga:
När plantorna blivit så stora att du inte riskerar att "tappa bort dem" i rabatten, planterar du dem där du vill ha dem. Har de stått inne måste de avhärdas först och frostrisken bör vara över i stort. Men annars ju "förr dess bättre" så de hinner rota sig ordentligt före vintern.
lillasmultron
10-04-2008, 13:11
Stort tack!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.