rosa03
Har läst att ÄNGLATRUMPETER ÄR GIFTIGA[COLOR=red] men..??!!
De "änglar" (vita) jag har är inte giftiga har det sagts för de är av den gamla sorten....!! Det ska väl inte beropå om de är av den gamla/nya sorten, giftig som giftig.
Nu blir jag wacko.gif i bollen.
HUR ÄR DET EGENTLIGEN har jag rätt eller inte.????[FONT=Arial]
Betty
Saxat från Konsumentverkets site:
Änglatrumpet
Brugmansia suaveolens (Datura suaveolens)
Växten är mycket giftig. Speciellt frön, blad och blommor innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Spikklubba och andra Datura-arter innebär samma risk.
SYMTOM: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.
ÅTGÄRD: Ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.
Posse
CITAT (rosa03 @ 13-08-2003, 22:50)
Har läst att ÄNGLATRUMPETER ÄR GIFTIGA men..??!!
De "änglar" (vita) jag har är inte giftiga har det sagts för de är av den gamla sorten....!! Det ska väl inte beropå om de är av den gamla/nya sorten, giftig som giftig.
Nu blir jag wacko.gif i bollen.
HUR ÄR DET EGENTLIGEN  har jag rätt eller inte.????

Namnet 'änglatrumpeter' kunde ju syfta på att man riskerar att få höra sådana... unsure.gif
Berith
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

tongue.gif
digitalkarin
Mina höns åt upp mina änglatrumpeter! Och ingen dog. Ingen blev ens sjuk. Konstigt, tycker jag...
Susanna
En väns son till mig åt bladen på Änglatrumpeten. Det slutade med att han fick kraftiga hallucinationer och fick köras till sjukhus för avgiftning. Eftersom han var 17 år när det hände var det ingen olyckshändelse utan han var helt enkelt ute efter effekten. Effekten är välkänd bland missbrukare.

Mvh Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon