Blomstersmurfen
Har tagit bort en del torra grangrenar som jag flisat i kompostkvarnen.

Kan man använda fliset till att täcka med eller innehåller det för mycket terpentin eller vad tror ni?

Samma fråga med flisad björk, kan man täcka "var som helst" med detta flis?

Bör det ena t ex bara läggas under surjordsväxter och det andra bara under kalktåliga växter???

Behöver höja mullhalten överallt i trädgården, så jag vill inte att något går till spillo.

Under vintern har jag använt björkfliset som strö i hushållskomposten och det har verkligen varit kanon! Men jag har kvar massor med nedsågade björkar att ta hand om.

Utanför tomten har markägaren röjt en massa sly/små träd som de bara låter ligga. Jag får gärna ta hand om det om jag vill. Där växte det asp, björk, al, hassel och ek i en salig blandning. Samma fråga där, är det någon växtsort som skulle protestera om de fick täckmaterial av något där?

Hjälp, är ni snälla!

wacko.gif
KURT
Nej det är nog inget problem. Men fliset tillför ju bara kol, jämför man med t ex en traditionell trädgårdskompost eller brunnen gödsel, så omsätts fliset mycket mera långsamt och man måste ju komplettera med extra kväve. Det är ju betydligt lättare att ta hand om t ex gräsklipp!

Det barkmull man köper (som oftast är ganska nedbrutet) kommer nog främst från barrträd.
Piccante
Terpentin är ju ett lättflyktigt ämne som avgår till luften och det vill nog till mkt för att det ska vara sakadligt på omgivningen, så täck du med ditt flis.
Blomstersmurfen
Har en sån där gräsklippare som finfördelar gräset, så klippet göder jag gräsmattan med. Blir så smått att det inte går att kratta upp det och lägga på andra ställen.

Då vräker jag på med fliset i samband med kogödseln nu på våren.

Kilmister
Gran och Tall brukar ju användas för att åstadkomma surjord.
Jag har dock ingen aning om hur det är med Björk.
Men av växtplatserna att dömma så verkar den trivas i betydligt högre PH.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon