|
Jag har fått nys om en stackars ek som har fått rötterna bortsprängda p.g.a att det skulle borras trekammarbrunn bredvid den. Nu kompenserar den förlusten med att inte bilda löv o.s.v och det verkar som att en del av grenarna sakta men säkert håller på att dö. Finns det något man kan göra för att rädda den och hjälpa den kompensera rotskadan, eller växer de för sakta för att det ska ha någon effekt med beskärning?
Om det går att göra något, när ska man göra det och vilka grenar kan man ta bort? Hur vill en ek växa egentligen? Uppåt eller utåt?
[attachment=16434:Ek.JPG]
Piccante
08-04-2008, 06:39
"Uppåt eller utåt?" jag skulle säga båda. Ekar som står fritt blir stora på alla håll och din ek står perfekt. De gillar att ha ljust och luftigt runt om kring sig. Däremot låter skadan oroande, hoppas trädvårdarna här kan hjälpa dig men rotskador blir ofta inkörsporten för röta i träd.
Det blir inte bättre av att man beskär den.
Är rötterna synliga och rotändorna avslitna kan man med en vass sekatör försöka snygga såren. Man kunde tillföra ett lager kompost och flis på själva rotområdet, undvika att ytterligare trampa till rötterna, men förövrigt vänta och se tiden an och låta eken i fråga själv reglera sin tillväxt. Torra och döende grenar kan senare tas bort. Det flesta träd växer så att rötterna letar sig till fukt medan grenverket i kronan letar sig mot sol och ljus.
henriks
08-04-2008, 19:39
CITAT (CGB @ 08-04-2008, 09:01)  Är rötterna synliga och rotändorna avslitna kan man med en vass sekatör försöka snygga såren. Man kunde tillföra ett lager kompost och flis på själva rotområdet, undvika att ytterligare trampa till rötterna, men förövrigt vänta och se tiden an och låta eken i fråga själv reglera sin tillväxt. Torra och döende grenar kan senare tas bort. Det flesta träd växer så att rötterna letar sig till fukt medan grenverket i kronan letar sig mot sol och ljus. Största problemet är nog att eken inte är "van" vid den miljö den numera står i - grundvattennivån är säkert närmare två meter lägre nu än tidigare, så den har nog lite tufft att få tag på tillräckligt med vatten innan den utvecklat nya, djupare rötter. Tilläggas kan att det är snart tio år sedan den utsattes för denna "omilda behandling" - men tycks inte riktigt vilja repa sig.
Problem med grävningsarbeten är ofta ändrad vattentillgång och det är inte mycket man kan göra åt det efteråt. Har eken inte återhämtat sig efter 10 år gör den det knappast senare heller. Kanske det skulle vara lönt att kontakta en lokal trädvårdare som på ort och ställe kan bekanta sig med trädet?
Snigelhatare
09-04-2008, 09:05
Kanske vore det bra om eken dog? Rekommenderar inte ekrötter jämte avloppet. Har man otur så får man gräva om allt om det blir invaderat med rötter.
Stella-Polaris
15-05-2008, 14:21
En ek vill ha max sex som alla vi andra... Därför försöker han breda ut sig så mycket som möjligt så den därigenom kan sätta max med blommor och producera max med ollon. Sexidealet för eken är därför en "Sparbanksek"
Enda anledningen till en Ek får en lång stam är för att han konkurrerar med andra träd om ljus och därmed förmågan till sex.
Nu sjunker inte grundvattnet bara för att man gör en trekammarbrunn och borde inte vara något större problem.
Vad kan man göra ? Du kan råka ut för två problem. Vattenbrist beroende på obalans rot-krona samt risk för omkull blåsning. Om pålroten inte är skadad står den dock ganska bra ändå. Återstår obalansen rot-krona.
Om det skulle bli en torr sommar finns risken att den utsätts för torkstress. Risken för detta kan motverkas genom att minska på kronan. Enklast är att stamkvista dvs såga bort de nedersta grenarna. Detta gör även träden något vindtåligare.
Visst ändras trädets form men efter en 10 år ser man det knappast.
Om rotskadan är stor, >25%, hadde jag själv tagit väck de nedersta grenarna... Om mindre så hadde jag väntat och sett vad som händer. Om du minskar kronan så minska 75% av rotskadans storlek (om 20% rotskada så minska kronan med 15% osv) Om 2 år så har den återhämtat sig.... Dvs om den inte dör.. : )
Trist på ett så fint exemplar. Ett exempel också för andra: Man kan inte gräva och köra kring i ekars rotsystem utan att trädet drabbas. Det är huvudorsaken till att ekar är så ovanliga som gatuträd där man behöver gräva och stöka ibland och markbelägga.
Man kan livrädda (det heter så) träd både i hårdgjorda ytor och i grönytor. Men först måste man se om det är värt att utföra elelr om skadan redan är för stor. Ett knep med ekar är att skadorna i kronan oftast uppstår på samma sida som man grävt eller kört med fordon (om detta bara skett på en sida i rotsystemet). I mjuk mark kan det vara samma skada att ha kört med fordon över rotsystemet som att ha grävt sönder rötterna. I sammanhanget är det bra att veta att en ek i en grönyta har ytliga rötter som oftast sträcker sig lånt utanför kronan.
Livräddningar går främst ut på att återställa syresatt mark kring rötterna. Detta går att åstadkomma på olika sätt och är olika dyrt.
Tack för all information! Ett tag var jag orolig att det var "ekdöden" - vad nu den beror på - som drabbat det, för när jag tittar mig runt omkring här så ser en del ekar lite krassliga ut de också, men inte på långt när så som detta, så din info om att köra och bröta omkring runt ekar Cilla, tackar jag för. Vi ska testa dina och Stella-P's tips, jag hoppas att den repar sig. Så här ser den ut nu när löven börjar spricka ut. Trekammarbrunnen precis ligger nedanför slänten, till vänster på bilden. Det blir södersidan. [attachment=18326:Ek_080517_liten.JPG] Kronan på södersidan ser ut så här: Medan kronan på norrsidan ser ut så här: [attachment=18327:Ek_södersida_liten.JPG][attachment=18328:Ek_norrsida_liten.JPG ] Det är ju ingen liten klening heller precis, jag har storlek 41 i skor, och det jag har på mig är breda jobbardojjor med stålhätta. Jag vet inte hur man kan räkna ut hur gammal eken är, men jag gissar att den måste ha stått där i några hundra år iallafall? Vore rysligt synd om den inte klarade sig [attachment=18329:Ek_stam_liten.JPG]
Stella-Polaris
17-05-2008, 16:52
Tyvärr grå, jag tippar på att din ek är sisådär en 70-80 år max.. En kort grov stam är ganska typiskt för fristående ekar.. En sparbanksek behöver inte vara mer än 100 år änn om stamdiametern är 1,5 m....
Du kan ju alltid låna en årsringsborr och räkna efter hur gammal den är..... min gissning är 60 år!!!
När den står så fritt så kan den tex ha en medelårsringsbredd på 6 mm (10 mm inte ovanligt) vilket ger en dimensionsökning på 1,2 cm/år
Mät trädets diameter i brösthöjd (1,3m) och dela med 1,2. Addera 5 med resultatet och du har en bra bild på hur gammal eken är.
Piccante
17-05-2008, 17:23
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2008, 17:52)  Tyvärr grå, jag tippar på att din ek är sisådär en 70-80 år max.. En kort grov stam är ganska typiskt för fristående ekar.. En sparbanksek behöver inte vara mer än 100 år änn om stamdiametern är 1,5 m....
Du kan ju alltid låna en årsringsborr och räkna efter hur gammal den är..... min gissning är 60 år!!!
När den står så fritt så kan den tex ha en medelårsringsbredd på 6 mm (10 mm inte ovanligt) vilket ger en dimensionsökning på 1,2 cm/år
Mät trädets diameter i brösthöjd (1,3m) och dela med 1,2. Addera 5 med resultatet och du har en bra bild på hur gammal eken är. Jag fattar inte den formeln????? men så är jag matteidiot med. Kan du skriva den som en formel? Är det diametern man ska ha och inte omkretsen? Är måttet i meter eller centimeter? Addera är det samma som? (+) va? Jag mätte en ek som var över 4m i omkrets då är den 400/1,2 = 333,33333 + 5 = 383 år, stämmer det???
Stella-Polaris
17-05-2008, 17:29
Nej
Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen.
Sedan måste du ha i åtanke på växtplats.. de tal jag angav var en höftning för den plats eken på fotot växer på. I skog kan medelårsringen vara ner till 2mm och mindre i extremfall..
varför jag lägger till 5 är för att eken oxå växt upp till 1,3 m
Markus om ditt träd skulle stått på liknande plats som det Grå visar på fotot tippar jag på att din ek varit 110 år..
Om det stod i normalskog var det troligtvis inte över 200 år
Hur kommer det sig att ek är ett så makalöst hårt träslag om det växer så fort?
Stella-Polaris
17-05-2008, 17:38
utrymme, sol och näring...
Den älsta skog jag vandrat i här i Sverige ären tallskog där inget träd är yngre än 500år inget träd är ej heller över 20 cm i brösthöjds diameter.... Tätt tätt på fattig sandhed
Alla lövträd blir hådare ju snabbare de växer..
Stella-Polaris
17-05-2008, 17:45
På lövträd är vårveden lättare än sommar veden. Då det är på sommarveden den största tillväxten sker så blir veden tyngre (och hårdare) ju snabbare trädet växer... På barrträd är det tvärt om
Piccante
17-05-2008, 17:48
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2008, 18:29)  Nej
Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen.
Sedan måste du ha i åtanke på växtplats.. de tal jag angav var en höftning för den plats eken på fotot växer på. I skog kan medelårsringen vara ner till 2mm och mindre i extremfall..
varför jag lägger till 5 är för att eken oxå växt upp till 1,3 m
Markus om ditt träd skulle stått på liknande plats som det Grå visar på fotot tippar jag på att din ek varit 110 år..
Om det stod i normalskog var det troligtvis inte över 200 år Jag skulle nog snarare luta åt 200 år eller mer när det gäller den grova eken jag mätte. Under tillväxtperioden kan ju ekar snabbt bli grova på frisk mark men den ag mätte hade dessutom långt gången röta och stamhål med mulm och det uppkommer inte på några år. Utan det är ju ett träd som har uppnått en ganska hög ålder ändå. Vem har utvecklat den metoden du visade? Kan man läsa om den någonstans. Jag kan tänka mig att det på stora träd kan vara en osäkerhet på +/- 10 år eller mer? för markförhålllande påverkar ju unga träd mycket.
Stella-Polaris
17-05-2008, 18:05
Som sagt detta är ingen metod utan en uppskattning från min sida... Efter att ha borrat träd som en galning så får man en viss erfarenhet. I grund och botten är det bara en uppskattning av växtförhållanderna samt vilken skötsel det varit på platsen.
Dock ställer de sk Sparbanksekarna till mycket problem... Grov stam, röta och kvisthål.... En sparbanksek råkar ut för mycket. En gren blåser av, blixten slår ner och så kommer rötan... Jag personligen har sett sparbanksekar med en årlig diameter tillväxt på 2,6 cm. Grov stam, röta, kvisthål = ofta relativt ungt träd
Stella-Polaris
17-05-2008, 18:42
Markus.. För att jag skall börja hyperventilera, pga av ålder, skall en ek se ut så här någonting:
i Skog Grov, minst 70 cm och 15 m kvistfri stam utan antydan till översvallningsbulor. I förhållande till stammen en mycket liten krona. Fin fårad bark... nu snackar vi chans till över 300 år (om i Sverige). Denna typ av träd har dock de senaste 100 åren haft ett fanatiskt högt pris i form av fanervirke och då den för 100 år sedan betingade ett par månadslöner så finns denna knappt och finna...
Fritt läge Litet träd med nästan bonsai liknade utseende. mycket fattig mark och gärna torrt. Helst svåråtkomlig plats. Näst intill slät bark med mycket fina fåror... nu har vi chans till över 400 år...
Markus om du kan bonitetsbestämning så behöver du bara en tillväxttabell för att lista ut den ungefärliga tillväxten dock måste detta kompenseras med skötselhistorian.. (om du har rutin kan man se det på omgivningen)
Ok Stella-Polaris, du har rätt. Vi hugger ner skiten...
Stella-Polaris
17-05-2008, 23:43
Ja ved priset är ju ganska bra nu (om du inte lyckas lura på någon en D stock) Själv eldar jag med ek..... Dessutom kan du ju få en snyggare huggkubb än den du har nu... Man måste ju ha en ekhuggkubb!!! En bra grej med att hugga ner den är att den inte skuggar 3 kammarbrunnen.... Då kan du odla vattenhyasinter i den och få miljöpris!!!!
CITAT (Stella-Polaris @ 18-05-2008, 00:43)  Ja ved priset är ju ganska bra nu (om du inte lyckas lura på någon en D stock) Själv eldar jag med ek..... Dessutom kan du ju få en snyggare huggkubb än den du har nu... Man måste ju ha en ekhuggkubb!!! En bra grej med att hugga ner den är att den inte skuggar 3 kammarbrunnen.... Då kan du odla vattenhyasinter i den och få miljöpris!!!!  Håna inte min huggkubb, den är min bäste vän och det vackraste jag vet. [attachment=18369:Kubbe.jpg] Denna ek ska aldrig sågas ned, förrän den sista strimman hopp är ute. Jag kommer att kedja fast mig vid den med "Rädda Eken" banderoller om Henrik och hans pappa någonsin kommer på tanken.
henriks
18-05-2008, 14:48
CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2008, 17:52)  Tyvärr grå, jag tippar på att din ek är sisådär en 70-80 år max.. En kort grov stam är ganska typiskt för fristående ekar.. En sparbanksek behöver inte vara mer än 100 år änn om stamdiametern är 1,5 m....
Mät trädets diameter i brösthöjd (1,3m) och dela med 1,2. Addera 5 med resultatet och du har en bra bild på hur gammal eken är. Jag kan naturligtvis inte uttala mig om när eken var "barn" men de senaste sisådär 25 åren har jag minnen av den, och den var stor redan då. Här finns ganska mycket ek runt omkring, och det har även tagits ner en del. Jag har aldrig sett årsringar på 6mm på en ek. Vanligen behöver man en nål om man ska räkna årsringar. CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2008, 18:38)  Alla lövträd blir hådare ju snabbare de växer.. Så du menar på fullt allvar att en snabbvuxen asp är hårdare än en gammal ek? skulle inte tro det...
henriks
18-05-2008, 14:59
CITAT (Grå @ 18-05-2008, 12:24)  ... Denna ek ska aldrig sågas ned, förrän den sista strimman hopp är ute. Jag kommer att kedja fast mig vid den med "Rädda Eken" banderoller om Henrik och hans pappa någonsin kommer på tanken. Du behöver inte oro dig det minsta - och med lite omvårdnad och borttagning av döda grenar kommer den säkert att vara fin igen när vi blir pensionärer! Då har den också ökat med 30-40cm i diameter också om man skall använda ovanstående formel.
Fågelvägen
18-05-2008, 15:30
Intressant ek-diskussion! Svårt att begripa att al eller asp skulle vara mera långsamväxande (och därför mjukare) än ek. Stella-Polaris, du skrev: "Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen." Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen?
Stella-Polaris
18-05-2008, 15:31
CITAT (henriks @ 18-05-2008, 15:48)  Jag kan naturligtvis inte uttala mig om när eken var "barn" men de senaste sisådär 25 åren har jag minnen av den, och den var stor redan då.
Här finns ganska mycket ek runt omkring, och det har även tagits ner en del. Jag har aldrig sett årsringar på 6mm på en ek. Vanligen behöver man en nål om man ska räkna årsringar. Så du menar på fullt allvar att en snabbvuxen asp är hårdare än en gammal ek?
skulle inte tro det... Eken står öppet. Troligtvis så gödslar ni även marken. Det råder ingen vattenbrist vilket man kan se på växtligheten runtomkring. Förutom trekammar brunnen så har denna ek vunnit högsta vinsten... Inte heller betingar den något högre virkes värde just pga den vuxit snabbt. En timmerek, i skogen, huggs efter ca 140-150 år och är då 70-80 cm. då ligger medelårsringen runt 2,5-3 mm. Kan du accepera att ett träd som står fritt, har större krona, får gödsel, ej behöver att satsa på höjdtillväxtkan ha dubbelt så stor diametertillväxt..?? I Frankrike har man större kvalitetskrav på ek än vi har här i sverige. Där vill man ha max 2 mm årsringsbredd. Man gallrar därför mycket försiktigt så ekarna har små kronor. de huggs vid 200-250 års ålder och 90-100 cm i brösthöjd. Du hittar ganska ofta undertryckta ekar här i Sverige men oftast sköts de inte rätt.. dessa har ofta årsringar på 1-2 mm.. En undertryckt ek med samma ålder som din kan vara 20 m hög och 15-20 cm i brösthöjd. Kronan upptar kanske 15 % höjden och kan liknas vid en av grenarna på din ek.. Din ek kan ha 10-15 ggr större krona!!!!! Jämför med en gran som står fritt och en som står i skogen. Hur växer dom??I en vanlig granplantering syns det bäst.. De härskande träden är ofta av dubbel diameter jämfört med de undertryckta. Om du ser en stubbe efter en ek som stått öppet så gå dit och titta.. Du kommer att bli överraskad. Nej du missuppfattar mig ang hårdhet. Asp är inte hårdare än ek men... En snabbvuxen asp är hårdare och tyngre än en långsamvuxen asp. Jämför inte mellan olika lövträdsarter utom bara inom en art. Ju snabbare ett lövträd växer destå högre densitet blir det i sommarveden.
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 16:30)  Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen? Fågelvägen - man kan räkna ut diametern på en cirkel om man har omkretsen. Dela med pi! I det här fallet rör det sig ju om grova uppskattningar, så man kan nog approximera pi med 3. Alltså: diametern är (i runda slängar) en tredjedel av omkretsen.
Stella-Polaris
18-05-2008, 15:45
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 16:30)  Intressant ek-diskussion! Svårt att begripa att al eller asp skulle vara mera långsamväxande (och därför mjukare) än ek. Stella-Polaris, du skrev: "Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen." Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen? Man har just 1,3 meter upp på stammen för att det är bekvämt att mäta diametern då den står upp.. Med en klave.. Du kan INTE räkna ut ett träds ålder från omkretsen om du inte har kunskap om hur träd växer i olika miljöer och ståndorter. Även då så blir det bara en uppskattning. Vad jag gjorde var att jag uppskattade årsringsbredden till 6mm. Detta beroende på den plats eken står... Jag använde alltså ett erfarenhetsvärde... Formlen jag sedan använde var uppskattad årsringsmedelbredd x 2 / diametern Detta ger dig antal årsringar vid bröst höjd. Sedan la jag till 5 för att eken även måste växa upp till 1,3 m innan den ger årsringar på den höjden..
Stella-Polaris
18-05-2008, 15:52
CITAT (henriks @ 18-05-2008, 15:59)  Du behöver inte oro dig det minsta - och med lite omvårdnad och borttagning av döda grenar kommer den säkert att vara fin igen när vi blir pensionärer!
Då har den också ökat med 30-40cm i diameter också om man skall använda ovanstående formel. Men se där, allt är fixat...... Nu har ni en anledning att ställa till med fest... Eken har vuxit 1 cm fest!!!!!! Kan ju vara som en grillafton under eken.... Blir du spritasugen så är det bara att köra ut gödselspridarn och ge eken en extra dos......
CITAT (Stella-Polaris @ 18-05-2008, 16:52)  Men se där, allt är fixat...... Nu har ni en anledning att ställa till med fest... Eken har vuxit 1 cm fest!!!!!! Kan ju vara som en grillafton under eken.... Blir du spritasugen så är det bara att köra ut gödselspridarn och ge eken en extra dos...... Lugna och fina nu gossar...
Stella-Polaris
18-05-2008, 16:01
CITAT (Grå @ 18-05-2008, 16:55)  Lugna och fina nu gossar...  Vaddå??? Skulle eken vuxit 1,5 cm får man bli 150% full....
Fågelvägen
18-05-2008, 16:03
Självklart, Åsa Bi, om man läst matematik nån gång! Jag tänkte mig att Stella-Polaris har någon egen tumregel, ungefär som att h*n lade till 5 i något skede av uträkningen. Och nu förstår jag ändå inte detdär med hårdheten. Det gällde alltså SAMMA träslag, bra! Men så skrev Stella-Polaris i alla fall: "Eken står öppet. Troligtvis så gödslar ni även marken. Det råder ingen vattenbrist vilket man kan se på växtligheten runtomkring. Förutom trekammar brunnen så har denna ek vunnit högsta vinsten... Inte heller betingar den något högre virkes värde just pga den vuxit snabbt." Då borde den ju vara extra hård och fin kvalitet?
Stella-Polaris
18-05-2008, 16:10
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 17:03)  Självklart, Åsa Bi, om man läst matematik nån gång! Jag tänkte mig att Stella-Polaris har någon egen tumregel, ungefär som att h*n lade till 5 i något skede av uträkningen. Och nu förstår jag ändå inte detdär med hårdheten. Det gällde alltså SAMMA träslag, bra! Men så skrev Stella-Polaris i alla fall: "Eken står öppet. Troligtvis så gödslar ni även marken. Det råder ingen vattenbrist vilket man kan se på växtligheten runtomkring. Förutom trekammar brunnen så har denna ek vunnit högsta vinsten... Inte heller betingar den något högre virkes värde just pga den vuxit snabbt." Då borde den ju vara extra hård och fin kvalitet?  Du får en sågstock ur den eken och troligtvis klassas den som D stock dvs den lägsta kvaliten. Eftersom den vuxit snabbt sitter det en massa grov, död, kvist inne i stocken. dessutom finns mycket strukturstörningar pga denna kvist. Få årsringar gör även sitt i utseende. Oftast vill man ha mycket årsringar då det ger en "vacker" struktur... Nästa kvalitets klass är ved....
henriks
18-05-2008, 16:11
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 16:30)  Intressant ek-diskussion! Svårt att begripa att al eller asp skulle vara mera långsamväxande (och därför mjukare) än ek. Stella-Polaris, du skrev: "Man brukar tala om brösthöjdsdiameter Dvs diametern 1,3 m upp på stammen." Diametern är ju lätt att mäta upp om trädet är fällt, men med vilken formel räknar man ut trädets ålder från OMKRETSEN på stammen? Omkretsen av en cirkel är 3,14*diametern - alltså mät omkretsen och dela med 3,14 så har du diametern. edit: sorry - såg inte att frågan redan var besvarad!
Fågelvägen
18-05-2008, 16:27
Bäst att jag går ut och klappar våra 3 jätte-ekar och lugnar dem: de är nog inte alls så gamla som de ser ut.
Stella-Polaris
18-05-2008, 16:30
CITAT (Fågelvägen @ 18-05-2008, 17:27)  Bäst att jag går ut och klappar våra 3 jätte-ekar och lugnar dem: de är nog inte alls så gamla som de ser ut.  Se det positiva i det... De blir snabbt ännu större!!
Formler för omkrets, diameter och åldersbestämning är itnressanta men blir för mig bara ett av indikatorerna när man ska uppskatta ett stående träds ålder, eller ett fällt träd med rötskadad stam där man inte kan se årsringarna. Bäst brukar vara att få se tidiga foton på trädet och hör människor berätta om dess historia, eller att göra ett koltest.
Att ek, alm och andra ring- eller bandporiga träslag blir starkare ju mer starkvuxet det är stämmer dock. Det är vår/försommarveden som är starkast.
Stella-Polaris
19-05-2008, 17:49
Ja har du centrumröta är det svårt..
Min lilla pekpinne är just bara att folk ofta överskattar ett träds ålder bara for att det är grovt..
Att sk Stavagran (gran som vuxit extremt tätt som underväxt) med 6 cm i diameter, 1,3 m upp på stammen, kan vara uppåt 200 år tänker inte många på. Men en Ek med en diameter på 1 meter tycker man måste vara jättegammal fastän den kan vara under 100 år.
Nä, de flesta riktigt gamla träd här i Sverige är några oansenliga stackare...... (om man inte tar med lindkloner)
Ni kan åka till Visingsö för att se planterad ek att använda till fartygsbyggen för Svenska flottan när det begav sig. För att kunna bygga fartyget Göteborg hämtades virke därifrån. Dessa ekar är ca:3-400 år gamla.
Stella-Polaris
21-05-2008, 08:29
CITAT (eden @ 21-05-2008, 00:27)  Ni kan åka till Visingsö för att se planterad ek att använda till fartygsbyggen för Svenska flottan när det begav sig. För att kunna bygga fartyget Göteborg hämtades virke därifrån. Dessa ekar är ca:3-400 år gamla. I fallet Visingsö vet man exakt när de planterades.. Förr hadde man järnkoll på eken för den var ett strategiskt viktigt material. I många län fanns varenda ek registrerade och skyddades enligt lag. Många är de som straffats för att har huggt ner Ekar... Flottan var oroade av Ek läget i händelse av krig. En snabbt expanderande flotta krävde stora mängder grov ek. Det hela ledde till att man beslutade att plantera ek för att säkra flottans behov i ett läge där Sverige var avskuret. Hovjägmästare Ström (känd herre) fick uppdraget och 2 planteingar anlades.. En i mälardalen och en på Visingsö. Visingsö planteringarna påbörjades 1832. Detta innebär att de äldsta planterade ekarna idag är 174 år... I slutet av 70 talet meddelade Chefen Domänverket en helt oförstående Marinchef, att hans ekar var leveransklara...
På 1600-talet började Per Brahe att plantera ekar på Visingsö. Du har rätt, Stella-Polaris, 1832 påbörjades den stora ekplanteringen som besämdes av en statlig plan för att säkerställa virkestillgången för Kronan. Vi har båda rätt!!!!??
Stella-Polaris
22-05-2008, 05:01
Som kul OT kan ju nämnas att man även anlaggt en mullbärs plantage för storslagna drömmar om silkestillverkning på Visingsö....... Gick visst inte så bra... Men man hadde låtit hämta larver från Kina och var seriösa i sitt försök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|