Karrolina
08-04-2008, 09:33
Hej!
Fick för ett tag sen 6 st orkideer av den vanliga sorten av min syster som jobbar på blomsteraffär. (Dom skulle slänga 300 st för att dom inte hade några knoppar... Så hon ville rädda några) Jag har aldrig lyckats med orkideer förut men har i ärlighetens namn inte försökt mycket heller.
Nu står dom i ett norrfönster utan element under och dom verkar stormtrivas! Det kommer nya knoppar på flera av dom. Nu undrar jag vad dom ska ha för gödning om dom ska ha någon. Jag kör biobact till dom andra krukväxterna funkar det bra?
/Karrolina
Jag ger mina en skvätt med flytande orkidénäring i "badvattnet" ca var 4:de vecka. Och dom trivs och frodas.
Huruvida det skulle funka med annan näring vet jag inte, det får någon annan svara på, men kan tänka mig att sammansättningen i de olika medlen skiljer sig.
Blomstertanten
08-04-2008, 13:39
Du kan använda samma gödning som till andra krukväxter. Det är bara att minska dosseringen.
Har läst nånstanns att man kan minska ner dosseringen rejält och vattna med näring varje gång man vattnar. Lika för alla växter. Kommer inte alls i håg proportionerna.
Malva15
08-04-2008, 14:01
Vanlig näring är för stark enligt min orkidébok så det är bäst att använda speciell orkidénäring.
De skall inte gödas vintertid.
Karrolina
09-04-2008, 08:43
OK!
Jag får köpa lite specialgödning till mina nya vänner då!
Tack, tack
Hans i Värmland
09-04-2008, 09:02
Det går bra att använda samma gödning till alla blommor om man minskar ner mängden 10 gånger.
Då kan man använda det flitigare än annars.
Den uttunnade gödningen duger också till orkideer annars finns det orkidegödning att köpa.
Sommartorparn
09-04-2008, 09:22
Såg att dom har orkidégödning på Lidl. Vågar man?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.