hippo
Köpte två små sticklingar för ett tag sen av någon slags passionsblomma. De växer, men väldigt sakta.
Har några frågor:
Ska man toppa sticklingen för att den ska grena sig och bli buskigare?
Ska jag ta bort de små knoppar som kommer nu när den är så liten?
Hur gör jag med omplanteringen? Behöver den en större kruka med en gång eller ska jag plantera om allteftersom den växer?
Någon som har lite tips..? rolleyes.gif
Så här såg den ena ut för ett tag sen.

100_1859.jpghip.jpg

MariaÖrebro
Om det är samma kruka som du fick när du köpte passionen ska du absolut byta till en lite större och ge den färsk jord. Se till att den har något att klättra och slingra sig i. Du behöver inte toppa den, för den grenar ut sig så bra på egen hand. När den tar fart och börjar växa kommer den att bli jättestor. Min passion som jag planterade från kärna växte ungefär 5 meter på en sommar. Har tyvärr ingen bild, men den slingrade sig runt gardinstången i vardagsrummet och betedde sig nästan som ett ogräs. Törstig var den också! Se till att den får ordentligt med vattten, ljus och näring så blir den glad!

Så här ser min passion ut idag efter att den blivit ordentligt tuktad eftersom jag inte har plats med ett monster till växt här!

[attachment=16441:080408_007.jpg]

CillaM
Jag kan nog inte hålla med Maria här, den krukväxten som hippo har är för tillfället för liten o ganska så känslig till att plantera om. Det KAN funka men risken är att man knäcker den istället.

Titta under krukan, är det mycket rötter som kommit ut? Är det bara några stycken kan du lugnt vänta med omplantering. Lägg på lite jord istället, gödsla lagom och vattna LAGOM. Dutta inte med vattnet, vattna som man ska med en liten växt, och låt jorden torka mellan vattningarna. Låt knopparna vara, blomman sköter det själv. Jag har inte namnet i huvudet på din passion men vet vilken det är, ska titta på det när jag kommer hem, det kan vara en tulea eller en aurantia men är inte säker.
Kee
Jag vet inte om jag håller med om att de grenar sig särskilt flitigt av sig själv. Förra sommaren fick jag en stickling (som redan från starten var tvågrenad) och den växte ut till två långa rankor a 4m styck, ingen grening här inte. Men jag har förstått det som att det kan bero på vilken typ av jord den får växa i, så är även blomningen "styrd" enligt vad jag läst.

Jag tror precis som CillaM att det är bra att vänta med omplantering och att det blir lagom att plantera om det där exemplaret lagom till "balkongsäsongen". Dessa växter trivs ute i full sol och växer, med riklig bevattning, då så det knakar!
MariaÖrebro
Då kanske min har ett annorlunda växtsätt? Det finns ju olika arter. Jag har tagit kärnor från en passionsfrukt och satt, så de kanske skiljer sig från övriga passionsfrukter. Jag kan bara tala för min egen. Visserligen har jag en Bat Wing-passiflora också, och den varken växer eller grenar sig särskilt bra. Dock är den fortfarande liten, så jag räknar med att den kommer att börja växa när den kommer ut i sommar.
CillaM
Troligtvis är det frågan om en aurantia eller tulea som du har hippo. Aurantian är helt underbar och väldigt olik de passifloror som man normalt ser. Tulean är lite blyg, lila små tuber som blommar väldigt försynt.

MariaÖrebro, det är inte fel att toppa edulisen, den gillar faktiskt det, men man kan inte håla på i evighet för då kollapsar den, märkte det på et mindre exemplar förra året. Men beskärning stimulerar ju till knoppsättning o blommor är ju det man vill ha. Men, de flesta andra passifloror som är tunnbladigare än vad edulisen är vill helst inte toppas, den blir ju bara finare ju mer den får klättra.
hippo
Tack för era svar!!

Jag har planterat sticklingen i en 9x9 cm (tror jag) kruka efter att jag köpte den för några veckor sen. Så den har ju ganska ny jord. Var precis och kollade under krukan och jag ser 2-3 små rötter som tittar ut lite ur varje kruka. Kan det redan vara dags att plantera om..??

Tyvärr får jag nog erkänna att jag varit där och knipsat av några blomknoppar. whist.gif Tyckte liksom det såg så jobbigt ut att redan ha blomkonoppar när man är så liten... men det var alltså inte så bra... crying.gif Den får väl nya hoppas jag, ja någon fanns nog kvar förresten...

Ska jag ställa ut dom i växthuset kanske. Klarar den temperaturväxlingarna mån tro? Försöker hålla över 10 grader på natten och på dagen kan det ju bli riktigt varmt. Nä, det är kanske bäst att vänta tills den vuxit till sig lite och nätterna är varmare...?

Cilla M - Får väl hoppas att det är en aurantia då, den lät ju spännande. rolleyes.gif
CillaM
Jag har mina inomhus ett tag till, vill inte riskera nåt. Gjort är gjort med knopparna men det kommer nya. O du behöver inte plantera om den heller på ett bra tag. Lycka till med dina passifloror smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon