|
Jag ska ju beställa från Flora linnea, och tänkte försöka få med en klängros också. Måste bara välja först. Efter detta blir det nog inte fler vankelmodiga rosinlägg på ett tag från mig.
Den ska stå bredvid en tråkig tujahäck och klättra på en stolpe eller sådan där rund, hög grej (tripod?). Den hamnar mot öster och skuggas förmodligen av tujahäcken på eftermiddagen.
Helst vill jag nog ha en rosa ros, men inte knallrosa, tror jag. Den får väl inte vara alltför starkväxande eftersom det kan bli lite väl arbetsamt att konstruera ett så högt stöd.
Jag har funderingar på Gerbe Rose, men har noterat att den kan angripas kraftigt av svartfläckssjuka.
Awakening växer nog för kraftigt.
Zepherine Drouhin är nog lite väl rosa.
Bonica Climbing luktar inget (?)
Constance Spry, som är så vansinnigt vacker, blommar bara en gång.
Den ska alltså vara frisk, skuggtålig (tror jag), blomma länge, gärna lukta gott.
I och för sig är jorden inte särskilt djup, jag får försöka gräva ut där rosen ska stå (har anlagt en grusinfart bredvid så för tillfället är nog jorddjupet ca 20 cm). Kanske Awakening kan vara ett alternativ om den får lite dåligt med jord? Men då blommar den kanske aldrig? New Dawn har jag redan...
Tänk att det finns så många vackra rosor, och ändå ingen som passar så där riktigt perfekt...
Jag lägger in en bild, rosen ska hamna längst till höger, precis bredvid häcken.
[attachment=16439:Soptunnan_uppifrån.jpg]
Har du alltså sol hela förmiddagen, ca 5 - 6 tim ? Vad bor du i för zon, zon 3 om du tänkt på Gerbe rose ?  Balsgårdsrosen Irma, min stora favorit, svensk ros och rotäkta, blir 2 - 3 m, ljusrosa stora blommor, doftar en del, blommar om, zon 5  Irma, laxrosa blommor, stora taggar. Frisk. Titta också på Balsgårdrosen Anna, Flora Linnea har en egen länk för Balsgårdrosorna och rosen Freja är jag stornöjd med, den finns i mitt album, men är mera starkrosa.  Balsgårdsrosen Anna, ca 2 m rotäkta och zon 5, den växer klenast av Balsgårdsrosorna hos mig i zon 3 - 4  Etude, lagom stor, men stark rosa färg, doftar en del, frisk. 2- 3 m här.
Tack, Kajsa, du är en klippa! Jag bor i zon 1, trodde att jag hade lagt in det så att det syntes på något sätt i profilen, men det gjorde det ju inte. Balsgårdsrosorna strök jag eftersom de var buskrosor och ville ha minst 6 timmars sol. Det kan förstås vara 6 timmars sol bredvid häcken, men det är inget jag vet riktigt säkert. Där är sol på förmiddagen, men jag vet ju inte riktigt hur länge. Men det är mot öster, så man kanske får ihop 6 timmar mellan 06-12. Tydligen går det att binda upp buskrosor? Den får nämligen inte bli för bred och hänga ut på infarten (måste tänka på billacken). Ja, Irma kanske kan vara ett alternativ om den går att få smal och hög  Tar man bort kravet på skuggtålighet får man ju många fler alternativ. Som Compassion Coral Dawn På rosenposten har de många förslag som inte finns listade på flora linnea. Som Rosenresli, The Generous Gardener, Nahéma, Northern Lights, Quickstep... De skriver tyvärr inte så utförligt om sjukdomar, och många av de här finns inte med på roslistan. Hmm, får forska vidare... EDIT: Åh, Mortimer Sackler!!! Måste kolla denna...!
Det måste bli Mortimer Sackler! Det må bära eller brista...!
Har du sol morgon till lunch ska det säkert gå vägen. Jaså zon 1, ja då kan du ta en Austinros, Mortimer Sackler blir inte den för låg då 1.5 m skriver LÅG och Help me find ? Jag frestar med en annan Austinros som blir 2 m i min zon, den har fusit ner en ggn, har mycket växtkraft och är nästan taggfri. Ta inte Irma då med tanke på bilen, den har stora taggar.  James Galway blir ca 2 m  Doftar starkt och fruktigt, alltid frisk
Men...du har rätt! Och jag som absolut måste ha en Mortimer Sackler! Var ska jag göra av den? Jag har dessutom skickat beställningen, men det går väl att ändra.
Den är för låg...
Efter lite efterforskning har jag blivit väldigt sugen på Nahéma, men Flora Linnea har den inte listad. Jag kanske kan skriva till dem och fråga om de har den i alla fall, och om de kan ta bort Mortimer Sackler från min beställning. Jag får köpa den ett annat år.
Alternativet är att beställa rubbet från rosenposten. Vad har du för erfarenhet av plantornas kvalitet?
Flora Linnea och Rosenposten har jättefin kvalité på sina rosor, har aldrig fått dåliga rosor. Du kan väl gräva ner Mortimer sackler på annat ställe, så är det man vill ha en massa. Nu har du ramlat i rosträsket  Du får göra som mig, gräva bort lite av gräsmattan varje år
Ja, gräsmattan ska bort lite i taget. Det blir dubbel vinst: man får plats med annat fint, och drömmen finns att faktiskt kunna klara av att sköta gräsmatteplätten som blir kvar så att den blir fin. Som det är nu är den alldeles för stor att klippa så det blir inte tillräckligt ofta. Och mossan breder ut sig alltmer.
Men det är ett stort arbete som tar ett antal år.
Vad tror du om att sätta Mortimer i andra änden av rabatten på bilden, bakom grinden? Den kanske kan slingra sig lite längs staketet? Någon på roslistan beskrev den som slingrig.
Det går säkert bra, så stor är den inte. Titta också i Annas och svennis album, dom bor i zon 1 och har mycket.
noranettan
09-04-2008, 08:42
Alltså Kajsa!!!! Dina bilder är bara för ljuvliga. Jag stönade när jag såg dom nu så maken frågade om jag hade ont någonstans!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|