Full version: Bambu
Pius
Vad vill bambun ha för jord?

Har lerjord med kalk, kan det gå?

Jag vill så gärna slippa se mina nya grannar och tänkte att en hög bambu skulle göra susen. naughty.gif

Pius
cato
Din jord verkar helt ok för bambu.
Den vill dock helst ha en något fuktig jord för att trivas.
Lycka till!
Cyrillia
Jodå! Visst gillar bambun lerjord. Min bambu, som jag har i just lerjord, skjuter massor med nya skott så det verkar vara helt rätt medicin. smile.gif

Lycka till!
Pius
Så bra, då gäller det bara att hitta en bambu.

Vad för sort skall jag ha? Och hur mycket kostar en planta?

Jag har förstått att den ska ha mycket vatten och det ska den då få, bara den växer och täpper igen insynen. tongue.gif

Pius
Ludvig Johansson
Vad är det för fel på grannarna?
Solstorm
Jag har bambu som står i en södersluttning där det är ganska väldränerat. Där kan bli fnösketorrt på sommaren. Inga problem att klara torka för den, möjligen kan den vara känsligare när den är nyetablerad.
Pius
CITAT (Ludvig Johansson @ 10-04-2008, 23:16) *
Vad är det för fel på grannarna?

Hi Hi, nej det är inget fel på dem det är bara det att förut var tomten obebyggd i massor av år och nu har Riksbyggen smällt upp ett otal 2- och 3-våningshus, bostädsrätter, mitt i mitt synfält. Det har varken gjort mig eller mina grannar glada. thumbdown.gif

En av mina grannar har en syrenhäck som de låter växa vilt på höjden så de slipper stirra direkt in i husen mitt emot. Egentligen skulle de bygga husen med gaveln mot våra hus men de byggde tvärtom, så det är synd om de som bor där också, som har oss gloende rakt in.

Därför vill jag bomma igen med massor av växter.

De jag funderat på är: bambu, blåregn och bokharabinda. Kompletterat med klätterrosor. Eller blir det för plottrigt?

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon