Full version: Emaljkanna och skål
Fatamorgana
Hej alla trädgårdsexperter smile.gif

Jag har några fina gamla emaljprylar (en kanna, en bunke och en kaffekanna). Har precis för mig att jag sett att det går att plantera i dem. Har du något tips till mig gällande det så är jag väldigt tacksam. De ska stå ute i trädgården.

Tack på förhand
hakuna1matata
Jag gjorde det förra året och det fungerade utmärkt. MEN lägg rejält m lecakulor, annars blir alla rötter för blöta, i botten och på dem nåt gammalt tyg, typ bomull. Jag la en avdankad tunn t-shirt. För att inte jorden, som sen ska på, ska rinna neråt och neråt till/i lecakulorna = ingen funktion för de blir bara fyllda med jord om det bara får rinna rakt ned. Lycka till!
Fatamorgana
Hakunamatata

Vad planterade du för blommor/växter?
Fenja
De flesta ettåringar kan växa bra i kärl, välj vad du gillar: Petunia, tagetes, lobelia (hänger fint över kanten på kannan), flitiga lisa, lyckliga lotta, antilopöga, pelargon, begonia, låga luktärtor, heliotrop, pysslingkrage och så vidare!
Mvh
Fenja
ingrids
När jag själv använt såna kärl har jag spikat ett hål i sidan några cm upp för att få avrinning och skapa ett vattenmagasin i botten (med tanke på att en del kul kärl är ganska små och endera svämmar över eller torkar ut ganska fort). Lekakulor upp till hålet och sedan tyg eller odlingsväv som i hakunamatatas tips.
Och jag planterar gärna småblommiga penséer eller smultorn i små kärl och dahlior i stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon