Bee
Känner att jag ligger efter i planeringen av var jag skall sätta vilka växter och var jag skall börja gräva. Jag har haft hela vintern på mig att göra någon form av planering över två av rabatterna men har jag gjort ngt? Icke. Däremot har jag skaffat ett antal knölar och lökar som snart anländer och då är det bra om jag har något sånär klart för mig var dom skall stoppas ner. Jag vill ju tex inte ha högre växter framför lägre tex.
Jag tror problemet ligger i att jag fortfarande griper mig an trädgården som ett projekt med början, genomförande och slut; inte som ett renodlat nöje. Suck. Tur att jag har krukor i alla fall. Dom kan man ställa lite varstans.
Att jag sen måste gräva upp hela rabatten som var ny förra året känns inte kul men skall växterna där överleva så måste det göras.
Fy så gnällig jag känner mig. Får ta ett tag med papper och penna hemma ikväll. Det är alltid likadant inför "projektstart" - svårt att komma igång smile.gif Teorin funkar, det är den praktiska biten som brister.
Tack för att jag fick gnälla av mig!

cato
Hej!
jag är rädd för att du börjat i fel ände.
Har just läst NYA TRÄDGÅRDENS RUM av Christel Kvant och Heidi Palmgren.
En intressant och lärorik bok, som alla trädgårdsplanerande amatörer borde läsa.

Enligt boken måste man börja med strukturen, bygga rummen med väggar, golv och tak innan man inreder.
Detta lika väl som man gör då man bygger hus.
Köp inga växter innan du vet var de ska stå!

Läs boken, det tjänar du på.
Fenja
Varför måste du gräva om rabatten från i fjol? Lökar och knölar kan du börja dra inomhus i kruka och de klarar sig fint även ute i kruka efter att du avhärdat dem ordentligt. Så du behöver inte stressa med att få ner dem i en rabatt!
För mig är det så att trädgården aldrig blir klar, det flyttas och grävs om här och där varje år, det är en stor del av nöjet tycker jag!
Mvh
Fenja
Bee
Cato: Det är en gammal uppvuxen (liten) trädgård jag har. De är de nya växterna som är på ingång jag inte riktigt har planerat för, eftersom jag inte är helt klar över vad som skall bort. Böcker är bra - jag har många - men när verkligheten tränger sig på ser det aldrig likadant ut!

Fenja: Regnvattnet rinner inte undan i den nya rabatten, det har blivit stående i flera dagar efter varje regn och det tyder på dålig dränering. Jag fick rådet här att gräva upp, lägga i grus och sen höja rabatten rejält. Jag var ute och tittade på den igår - det gick sådär att gå på gräsmattan (det porlar fortfarande i den) - och ja, rabatten behöver höjas. Nu har kanske den här vintern varit extrem vad gäller regn men jag vill ju gärna se mina rosor växa till sig smile.gif

Gott att höra att det finns hopp för knölarna vad gäller tiden! Det sista du säger är den viktiga kärnpunkten. Det är dit jag vill nå. Jag vill kunna se trädgården som ett rent nöje. Jag har en bit kvar dit...

Fenja
Ok, då förstår jag, vi har sådana där träskområden på vår tomt med. En massa grus och upphöjda bäddar fungerar fint. För säkerhetsskull kan du ju försöka att undvika att plantera växter som kräver bra dränering där också.
Tråkigt att du känner det lite som ett måste, men det gör vi nog alla lite till mans emellanåt. Satsa på att odla sådana växter du tycker om, smultron som kant på en rabatt är både gott och snyggt wink.gif. Det finns en massa oortodoxa lösningar som man kan roa sig med!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon