|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Jag ska inte stoppa dig från någonting, däremot står det mig och alla andra här att tycka och det är vad jag gjorde i mitt förra inlägg  . Mothugg betyder bland annat: Göra motstånd mot (ngt), hålla igen, hålla tillbaka, "bromsa", hindra. Mvh Fenja
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 22:10)  Detta är ett annat exempel på det misstänksamhet som du bär med dig.
Du har anklagat mig för att jag skulle varit "Internettroll". Du undviker "se efter ordentligt" om du har rätt med dina misstankar mot mig. Jag erbjuder dig hjälp av en annan känd medlem i Forumet. Du vill inte fortfarande bete dig som man gör i övrigt i samhället.
Det som du är bäst på är att vara misstänksam och du skyller på att du själv har blivit misstänkt.
Den meningen kan du tolka som du vill men din respekt för rättsäkerheten är lika med noll i detta sammanhang, annars det vore inte så svårt att se om dina misstankar stämmer.
Det kula för dig är att misstänka människor och det måste bli ett slut på. Och det är bara du som kan göra det. Odla kan bara vara hjälp i detta sammanhang. Har precis läst denna sista sida i debatten och vill säga (även om jag inte tänkte vare sig läsa el skriva mer i den) Snälla snälla snälla Rahmat ... Lägg ner detta .. alltså ... låt tråden avslutas. Vad jag kan förstå så handlar det mesta om språkförståelse/ickeförståelse. Ni pratar förbi varann ... och det är bara sååå sorgligt att det fortgår hur länge som helst.  Egentligen så tror jag att ingen enda i detta forum har något emot dig Rahmat som person ... men många har svårt för att förstå vad du egentligen menar med dina inlägg. Till exempel så trodde jag att du kallade mig för högerextremist ... men du förklarade att det inte var mig, utan orden jag skrev du menade. Om jag bodde närmare dig så hade jag gärna träffat dig. Då hade vi säkert kunnat reda ut ett och annat.  Kanske skulle du berätta lite för oss om ditt liv. Inget för personligt, men kanske vad du har varit med om och som satt spår i ditt liv. Det är så svårt för oss svenskar som alltid levt i fred och frihet, att förstå hur de som upplevt krig och grymheter, känner och mår.
*Stintan*
11-04-2008, 21:39
Rahmat mothugg betyder att man säger emot någon. Alltså har en annan åsikt.
Myosotis
11-04-2008, 21:42
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2008, 22:32)  Jag har levt ett ganska långt liv med devisen att tro människor om gott, tills jag blir överbevisad om motsatsen. Det är en inställning som tjänat mig, och förhoppningsvis även min omgivning, väl. Jag har alltså ingen som helst anledning att ompröva denna min "blåögda" inställning.
Aqvakul
11-04-2008, 21:44
CITAT (Netha @ 11-04-2008, 22:37)  Har precis läst denna sista sida i debatten och vill säga (även om jag inte tänkte vare sig läsa el skriva mer i den) Snälla snälla snälla Rahmat ... Lägg ner detta .. alltså ... låt tråden avslutas. Vad jag kan förstå så handlar det mesta om språkförståelse/ickeförståelse. Ni pratar förbi varann ... och det är bara sååå sorgligt att det fortgår hur länge som helst.  Egentligen så tror jag att ingen enda i detta forum har något emot dig Rahmat som person ... men många har svårt för att förstå vad du egentligen menar med dina inlägg. Till exempel så trodde jag att du kallade mig för högerextremist ... men du förklarade att det inte var mig, utan orden jag skrev du menade. Om jag bodde närmare dig så hade jag gärna träffat dig. Då hade vi säkert kunnat reda ut ett och annat.  Kanske skulle du berätta lite för oss om ditt liv. Inget för personligt, men kanske vad du har varit med om och som satt spår i ditt liv. Det är så svårt för oss svenskar som alltid levt i fred och frihet, att förstå hur de som upplevt krig och grymheter, känner och mår. Så klok och empatisk du är Netha! Rahmat, lyssna gärna på Nethas råd att avsluta tråden.
rahmat2
11-04-2008, 21:44
CITAT (Netha @ 11-04-2008, 22:37)  ... Om jag bodde närmare dig så hade jag gärna träffat dig. Då hade vi säkert kunnat reda ut ett och annat.  ... Hej, Netha!  Jätte kul att skriva till dig. Det samma jag önskar också att vi levde nära varandra så att jag kunde få träffa dig och din fina familj. Om ni nån gång har vägarna förbi Göteborg, blir jag så hemskt glad att se dig och din nära och kära. Kram! Rahmat
Myosotis
11-04-2008, 21:47
CITAT (Netha @ 11-04-2008, 22:37)  (...) Kanske skulle du berätta lite för oss om ditt liv. Inget för personligt, men kanske vad du har varit med om och som satt spår i ditt liv. (...) Det tycker jag var ett jättebra förslag! Det kan du väl göra, Rahmat? Naturligtvis bara om du vill.
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2008, 22:44)  Så klok och empatisk du är Netha! Rahmat, lyssna gärna på Nethas råd att avsluta tråden.  CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 22:44)  Hej, Netha!  Jätte kul att skriva till dig. Det samma jag önskar också att vi levde nära varandra så att jag kunde få träffa dig och din fina familj. Om ni nån gång har vägarna förbi Göteborg, blir jag så hemskt glad att se dig och din nära och kära. Kram! Rahmat  Kanske någon gång när vi tar flyget till Gbg.
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2008, 22:32)  Jag har levt ett ganska långt liv med devisen att tro människor om gott, tills jag blir överbevisad om motsatsen. Det är en inställning som tjänat mig, och förhoppningsvis även min omgivning, väl. Jag har alltså ingen som helst anledning att ompröva denna min "blåögda" inställning. Det har jag också! Tills jag blev medlem på olika internet-forum. Här är världen annorlunda mot vad vi hittills trott! Och en sund misstänksamhet är ett i grunden gott skydd man lutar sig mot. Ett grundläggande överlevnadsbehov som funkar och träder ikraft även i internet-sammanhang.
rahmat2
11-04-2008, 22:00
CITAT (Bee @ 11-04-2008, 22:50)  Det har jag också! Tills jag blev medlem på olika internet-forum. Här är världen annorlunda mot vad vi hittills trott! Och en sund misstänksamhet är ett i grunden gott skydd man lutar sig mot. Ett grundläggande överlevnadsbehov som funkar och träder ikraft även i internet-sammanhang. Det finns annat sätt att göra sig säker på än att göra det på andra nya medlemmars bekostnad. Detta med misstänksamhet har varit kärnan i min tråd. Ingen orkar läsa det hela tyvärr. Man bara läser ett inlägg och kommer in för mothugg , vilket även bjuder mig på mothugg. Det vägrar jag. Jag vet inte vilka svårigheter den andra medlemmen har. Men ställa upp på att träffa människor, det kan jag. Gärna så fort som möjligt för att kunna leva med lite mera relax stil på Forumet. det är aldrig kul att bli misstänkt för nåt du inte gjort.
rahmat2
11-04-2008, 22:11
Men Netha & Aqvakul & Myosotis råd avsluar vi tråden!
juliette
11-04-2008, 22:11
Det är mycket märkligt att Rahmat anser sig förstå svenska bättre än vi som har svenskan som modersmål! Jag har läst och följt denna tråden sedan den började och det är häpnadsväckande hur trådskaparen gång på gång väljer att inte ens försöka förstå när andra förklarar för honom vad vissa ord betyder. Själv gör han tummen ner-tecknet som betyder buuu mer än det som Ruda för länge sedan skrev i tråden om andar och spöken. Buuuuuuuu sa till och med lilla spöket Laban och i det sammanhanget har det ingen nedsättande betydelse. Det är ingen idé att försöka förklara för människor som inte vill lyssna och som aldrig kan ha fel!Nu senast har han slagit upp ordet "mothugg" och han måste ha ett väldigt konstigt lexikon om det skulle betyda "öga för öga, tand för tand"! Det är också märkligt att han så snabbt kan få en klar bild över vad som händer här på odla. Det HAR faktiskt förekommit s.k. troll och flera trådar har stängts, medlemmar har blivit uteslutna innan Rahmat reggade sig. När så många kloka och vettiga människor försöker förklara för dig vad ord betyder, varför vill du inte lyssna då Rahmat? Är det så svårt att ta till sig att även du kan ha fel? Varför tål du inte att andra uttrycker sin åsikt när du hävdar att du har rätt att skriva vad du vill?
Citerar mig själv ... Kanske skulle du berätta lite för oss om ditt liv. Inget för personligt, men kanske vad du har varit med om och som satt spår i ditt liv.
Det är så svårt för oss svenskar som alltid levt i fred och frihet, att förstå hur de som upplevt krig och grymheter, känner och mår.
En systerson till mig, var en av dem som i Pristina (tror jag det var) hittade mördade kvinnor, barn och bebisar i en källare. Det är sådana upplevelser som sätter spår i en människa och just därför undrar jag om du kanske har varit med om liknande men som du inte orkar berätta för oss om.
Whiskuchi
11-04-2008, 22:15
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 12:34)  Internettroll har två användningar: 1) I brist på argument har det använts mot gamla medlemmar 2) Mot nya medlemmar. Öööh.. nej
rahmat2
11-04-2008, 22:18
Härmed avslutar vi tråden![color="#FF8C00"][/color]
juliette
11-04-2008, 22:20
utan att be om ursäkt?
CITAT (rahmat2 @ 11-04-2008, 23:00)  Det finns annat sätt att göra sig säker på än att göra det på andra nya medlemmars bekostnad.
Detta med misstänksamhet har varit kärnan i min tråd. Ingen orkar läsa det hela tyvärr. Man bara läser ett inlägg och kommer in för mothugg , vilket även bjuder mig på mothugg. Det vägrar jag. Jag vet inte vilka svårigheter den andra medlemmen har. Men ställa upp på att träffa människor, det kan jag. Gärna så fort som möjligt för att kunna leva med lite mera relax stil på Forumet. det är aldrig kul att bli misstänkt för nåt du inte gjort. En sund misstänksamhet är en grundläggande egenskap hos människan över hela världen. Resultatet av den osunda misstänksamheten får vi dagliga bevis för när vi ser på nyheterna. Det är därför det är så viktigt att vi förstår varandra, så att vi inte behöver vara misstänksamma. Hur vi talar och skriver beror på var vi befinner oss. Vi måste ständigt vakta vår tunga så att vi inte orsakar missförstånd. När vi är i ett så kallat "säkert" område, det vill säga när vi är bland människor vi litar på, så slappnar vi av. Om det då dyker upp någon som beter sig - eller talar - annorlunda - ja, då drar vi oss tillbaka och blir misstänksamma tills vi ser att den nye inte är farlig. - Vi är helt enkelt inte mer annorlunda än vad djuren är!
rahmat2
11-04-2008, 22:22
Tråden låser vi här!
Internettrollet
11-04-2008, 22:23
juliette
11-04-2008, 22:23
Ja, du är ju van att bestämma vad andra får göra!
*Stintan*
11-04-2008, 22:26
Jag tror att man får skriva i vilken tråd man vill.
*fniss* Internettrollet, hej! Mvh Fenja
Fågelvägen
11-04-2008, 22:58
Rahmat2, läs lugnt, vi är inte ute efter ditt liv! Och skaffa gärna en annan ordbok! Den ordbok du använder verkar full med alldeles för konkreta översättningar. Du behöver mer nyanser i ditt språk för att lugnt kunna diskutera abstrakta ämnen. "Att komma med mothugg" är ingenting konkret, det betyder oftast ungefär detsamma som "att påstå motsatsen, komma med invändningar".
Och om nu någon i forumet börjar påpeka att mina inlägg är obegripliga, osammanhängande eller provocerande ("trollaktiga"?) så är det varken brottsligt eller särskilt upprörande, tycker jag. Snarare skulle det kunna tjäna som ett lämpligt tillfälle för mig att se över det egna sättet att kommunicera.
(Självklart får man börja en mening med ""och". Stör det någon?)
CITAT (juliette @ 11-04-2008, 23:11)  Det är mycket märkligt att Rahmat anser sig förstå svenska bättre än vi som har svenskan som modersmål! Jag har läst och följt denna tråden sedan den började och det är häpnadsväckande hur trådskaparen gång på gång väljer att inte ens försöka förstå när andra förklarar för honom vad vissa ord betyder. Själv gör han tummen ner-tecknet som betyder buuu mer än det som Ruda för länge sedan skrev i tråden om andar och spöken. Buuuuuuuu sa till och med lilla spöket Laban och i det sammanhanget har det ingen nedsättande betydelse. Det är ingen idé att försöka förklara för människor som inte vill lyssna och som aldrig kan ha fel!Nu senast har han slagit upp ordet "mothugg" och han måste ha ett väldigt konstigt lexikon om det skulle betyda "öga för öga, tand för tand"! Det är också märkligt att han så snabbt kan få en klar bild över vad som händer här på odla. Det HAR faktiskt förekommit s.k. troll och flera trådar har stängts, medlemmar har blivit uteslutna innan Rahmat reggade sig. När så många kloka och vettiga människor försöker förklara för dig vad ord betyder, varför vill du inte lyssna då Rahmat? Är det så svårt att ta till sig att även du kan ha fel? Varför tål du inte att andra uttrycker sin åsikt när du hävdar att du har rätt att skriva vad du vill? Ett mycket bra och välformulerat inlägg som Rahmat borde läsa en gång till, gärna högt - och verkligen begrunda.
CITAT (Fågelvägen @ 11-04-2008, 23:58)  (Självklart får man börja en mening med ""och". Stör det någon?) Fullständigt OT: Ja, ibland!  Särskilt när folk använder det som ett "mothugg" - dvs frågar "jaha, och vad innebär det då? Vilken betydelse har det för MIG?" - ja då kan man bli irriterad. Fast jag har faktiskt använt "Och?" själv i precis den tykna betydelsen... Det är lika hemskt som när nån säger "Jag hör vad du säger". - Så förfärligt nedtryckande!
*Stintan*
11-04-2008, 23:27
Tyvärr är det många frågor i den här tråden som inte blivit besvarade liksom att det saknas en och annan ursäkt.
detta är en diskussion som ingen kan vinna och som därmed kommer att bli lika lång som den meningslösa tråden.
jag vill bara tala om för rahmat att även jag har varit ny på det här forumet och jag har aldrig blivit misstänkt för något eller anklagad för att vara ett troll. detta tror jag kan ha något att göra med det sätt jag skrivit till folk på men jag kan ju inte vara helt säker. man måste inte alltid hålla med alla om allt men man måste kunna diskutera olika åsikter på vuxet vis.
punkt för mig i den här tråden.
herkules
11-04-2008, 23:33
CITAT (Stintan43 @ 11-04-2008, 23:26)  Jag tror att man får skriva i vilken tråd man vill. det hör till god forumnetikett att om ts vill avsluta tråden så ska den avslutas och låsas.
Whiskuchi
12-04-2008, 09:09
CITAT (herkules @ 12-04-2008, 00:33)  det hör till god forumnetikett att om ts vill avsluta tråden så ska den avslutas och låsas. Det är väl ändå upp till moderatorerna?
Hannele
12-04-2008, 09:20
CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 13:22)  Dom flesta gamla och nya medlemmar är helt justa personer. Och de andra kan man väl strunta i?
herkules
12-04-2008, 10:27
CITAT (Whiskuchi @ 12-04-2008, 10:09)  Det är väl ändå upp till moderatorerna? vill ts att tråden ska avslutas och låsas så ska den det, det vet varenda forummoderator. ska veta iaf. så nej, det är inte upp till moderatorerna att alltid bestämma om en tråd ska låsas eller ej.
CITAT CITAT (Gossen Ruda @ 08-04-2008, 13:22)  Dom flesta gamla och nya medlemmar är helt justa personer. CITAT (Hannele @ 12-04-2008, 10:20)  Och de andra kan man väl strunta i? Då blir det alltså de ojusta som återstår, eller hur? Ja dom tycker jag absolut att man kan strunta i, det är väl de som bara är med för att bråka och ställa till oreda.
CITAT (Betty @ 12-04-2008, 11:44)  Ja dom tycker jag absolut att man kan strunta i, det är väl de som bara är med för att bråka och ställa till oreda. Moment 22 : Vem bestämmer vilka dessa personer är och vad som är bråk och oreda v/s vad som är "tillrättavisande enligt normen"?
Fågelvägen
12-04-2008, 11:05
CITAT (herkules @ 12-04-2008, 11:27)  vill ts att tråden ska avslutas och låsas så ska den det, det vet varenda forummoderator. ska veta iaf. så nej, det är inte upp till moderatorerna att alltid bestämma om en tråd ska låsas eller ej. Den här regeln betyder alltså att den som startar en tråd kan- få sista ordet - bestämma att andra som uttalat sig inte får tala till punkt - påverka tråden så någon som vill förstå vad som skrivits inte ges en möjlighet till det - hindra medlemmar som vill be om ursäkt En utväg: skicka PM kors och tvärs. MEN den kommunikationen är inte synlig för de andra som skrivit i tråden. Följden av denhär forumregeln är då en känsla av Unfinished business. Nog för att man väl kan leva med det.  Det kommer nya trådar. Om irritationen finns kvar dyker den säkert upp igen. Och den olustiga stämningen finns kvar, fastklistrad vid signaturerna.
herkules
12-04-2008, 11:23
CITAT (Fågelvägen @ 12-04-2008, 12:05)  Den här regeln betyder alltså att den som startar en tråd kan - få sista ordet - bestämma att andra som uttalat sig inte får tala till punkt - påverka tråden så någon som vill förstå vad som skrivits inte ges en möjlighet till det - hindra medlemmar som vill be om ursäkt /..../ japp.
*Stintan*
12-04-2008, 11:24
CITAT (Grå @ 12-04-2008, 12:02)  Moment 22 : Vem bestämmer vilka dessa personer är och vad som är bråk och oreda v/s vad som är "tillrättavisande enligt normen"? Det undrar jag också. Vi kanske ska rösta om vilka som får vara med och leka Och gillar man någon som inte alla andra gillar då hamnar man själv på listan
Whiskuchi
12-04-2008, 12:33
CITAT (herkules @ 12-04-2008, 11:27)  vill ts att tråden ska avslutas och låsas så ska den det, det vet varenda forummoderator. ska veta iaf. så nej, det är inte upp till moderatorerna att alltid bestämma om en tråd ska låsas eller ej. Hur skulle en medlem kunna bestämma över någon annans forum? Sen att de flesta låter medlemmen bestämma när egna trådar ska låsas är en annan sak... ...och inte är de synska heller, jag tror inte de läser alla trådar och kan alltså inte veta när TS vill ha tråden låst. Ett PM är mycket mer effektivt.
*Stintan*
12-04-2008, 12:56
Faktum är att adm var inne och läste tråden igår och ansåg tydligen inte att den varken behövde tas bort eller låsas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|